Skogsmiljö och Trädlära

Hybridasp sjukdom/ skadedjur

16 inlägg 4104 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hybridasp sjukdom/ skadedjur

Robin larsson  
#720432 Hej
Har ett hybridasp bestånd i hägn. Det är 14 år .
Nu i sommar så har alla asparna i hägnet blivit bruna nerifrån och uppåt. Löven längs ner är helt förtorkade och har börjat falla. Nu är det mitten av juli.
Vet någon vad det kan vara. Och kan man göra nåt åt det. Troligen är det bara att gilla läget i år men är det nåt som kommer att återkomma nästa år.



   TS
Avatar Fallback

Re: Hybridasp sjukdom/ skadedjur

jannee  
#720441 Du har troligtvis fått in någon typ av bladrost.
Finns stor risk att på sikt dör asparna eller i bästa fall blir ordentligt nedsatta.

Användarvisningsbild

Re: Hybridasp sjukdom/ skadedjur

Robin larsson  
#720444 Oj det lät inte så kul.
Är det smittsamt.
Frilevande aspar verkar ej påverkade än.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hybridasp sjukdom/ skadedjur

Tralsmo  
#720551 Har ochså ett hägn med hybridasp.

För några veckor sen såg ja ochså att löven blev bruna underifrån å upp.
Tänkte inte så mycket på de ,trodde att det va torkan.
Imittfall kan det nog va det ( hoppas ja).

På mina ser löven bara vissna ut å svart mögel ovanpå.
Dom ser inte alls ut som dina.

Har ett område me äldre asp ( inte hybridasp) va en del löv som såg llikadana ut (från håll) Ska fota å kolla me kikare ve tillfälle.

I mitt hägn är löven vissna där det inte är nån underväxt. Växer ganska dåligt där. Mycke gräs.
Där dom växer bra är det inte alls så mycke.

Mitt bestånd är planterat 2009, alltså ochså 14år.
Dom som växer sämre är nog 5-8 meter.
Dom det är skjuts i är nog 12-15m.

Avatar Fallback

Re: Hybridasp sjukdom/ skadedjur

jannee  
#720554 Ett problem med hybrider är att alla oftast kommer från samma gen vilket i sin tur gör att om ETT träd blir sjukt/angripet drabbas inte sällan alla övriga.
Självföryngrade träd består oftast av olika korsningar (genetiskt sett) vilket gör att ibland är det bara ett träd som oförklarligt dör, märks därför knappast.
Bladrosten behöver inte vara direkt dödlig, risken är dock att träden blir nedsatta och andra svampar tar över och eliminerar träden.

Användarvisningsbild

Re: Hybridasp sjukdom/ skadedjur

Brozzlaren  
#720561 Gläder mig att nån mer ser fördelen med självföryngrat. Jag har inte sett snytbagge på självföryngrat ej heller knäckesjuka.

Avatar Fallback

Re: Hybridasp sjukdom/ skadedjur

Tralsmo  
#720563 Ja kan säga som såhär.
Ja fick ju bidrag efter Gudrun att plantera å hängna hybridasp på detta område.
Kostnad för mej ungefär som å plantera gran.

Har inte varit så där belåten me detta (i efterhand) precis.
Hägn är ett jävla chit å hybridasp vet ja inte? Hadde nog hellre haft gran där.

Det som är positivt är att det är mycke andra träslag i hägnet (oskadat) å björken som finns rätt mycke håller jämna steg me aspen.
Rönn finns i massor. Tall har det ochså kommit en del som håller jämna steg ochså.

Hägnet är på ca 2,7ha å ligger bakom lagårn me en hel del naturvärdesträd upp mot lagårn till så det ligger på rätt ställe estetisk sett..
Körsbär har tatt sej ochså i hägnet utkant mot lagårn.
Kanske inte de va så galet ändå, passar ju väldigt bra in jämförelsevis me granpllantagen som växte så inihelvete där innan gudrun rev net det. Ogallrat var de å tätt va det så de inte gick å se igenom.

Nu ska hägnet ner å tydligen kan man få bidrag för det me.
Ska kolla det efter semestern men bort ska det alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Hybridasp sjukdom/ skadedjur

Brozzlaren  
#720566 De låter som att du får en kanonskog där. Synd att vi inte blir 150 år så vi får va mä.

Avatar Fallback

Re: Hybridasp sjukdom/ skadedjur

Tralsmo  
#720569
Brozzlaren skrev:De låter som att du får en kanonskog där. Synd att vi inte blir 150 år så vi får va mä.


Ja har snart avverkat 62, får se hur många det blir men 150 är nog orealistiskt å tro på.

Användarvisningsbild

Re: Hybridasp sjukdom/ skadedjur

Brozzlaren  
#720572 Då ä vi på samma ställe på tumstocken.

Avatar Fallback

Re: Hybridasp sjukdom/ skadedjur

Värmlänning  
#720582 Gick förbi ett bestånd med mycket al i idag, reagerade på att det låg mycket löv på backen (som fallit nyligen) såg att både al och sälg hade mycket bruna löv. Vet ej vad detta kan bero på

Användarvisningsbild

Re: Hybridasp sjukdom/ skadedjur

Robin larsson  
#720597 Jag hittade detta på SLU.
Den viktigaste arten är Marssonina brunnea som gör störst skada på euroamerikanska hybrider (P. deltoides x nigra) men kan infektera även arter ur sektionen Tacamahaca. En underart av M. brunnea ursakar infektioner på amerikanska aspar och dess hybrider. Infektionerna gynnas av varma och fuktiga förhållanden under sommaren och sprids från nedre delen av kronan och uppåt.
Det står dock inte om det är permanent eller om man bara förlorar detta årets tillväxt.
Inte heller om man kan göra nåt i förebyggande.
Fälla angripna träd kan man ju , men det lär ju slå upp nya rotskott och om då blir angripna igen så är det ju ingen lösning.
Hänget har röjts i tid och 2018 så betade vi hägnet pga av torkan.
Träden var då så pass stora att korna inte gick på dom..
Det har inte synts nåt på blad tidigare år utan detta kom först i år i juni.
Sen har väl inte resultatet av plantering varit så bra. Väldigt ojämn tillväxt och knappt nån tillväxt på visa träd. Där det varit som sämst har andra träd fått utveckla sig och asparna har röjts bort.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hybridasp sjukdom/ skadedjur

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#720606 Sitt still i båten och vänta in nästa år är mitt tips. . Skulle de stora träden stryka med finns det gått om stubbskott som vill ta över. Nästan alla träd har några rostsvampar som ger sig på träden dåd och då. Igår är det becket på sälgen.

Avatar Fallback

Re: Hybridasp sjukdom/ skadedjur

Värmlänning  
#720717
Tåndemåla skrev:Sitt still i båten och vänta in nästa år är mitt tips. . Skulle de stora träden stryka med finns det gått om stubbskott som vill ta över. Nästan alla träd har några rostsvampar som ger sig på träden dåd och då. Igår är det becket på sälgen.

Alrost kan det vara… finns hybridlärk i beståndet bredvid alen….? Men hur förklarar det sälgen?

Användarvisningsbild

Re: Hybridasp sjukdom/ skadedjur

Robin larsson  
#720730 Ingen lärk alls i närheten.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).