Skogsmiljö och Trädlära

Granbarkborre aktivitet 2021

112 inlägg 28481 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Håkan A  
#719200 Kvällens tömning gav knappt några granbarkborrar alls, styvt en matsked. Vid huggning av några sent hittade barkborreträd idag kan jag konstatera att i de träd där de lyckats väl med förökningen är det inte långt kvar tills nya generationen flyger. Det var otrevligt gott om pigga ljusbruna barkborrar av ny generation.

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Tony P  
#720317 Hittade dessvärre ett 20 tal angripna träd mitt inne i ett bestånd, troligtvis angripna i slutet av maj. Nu till bekymret, jag tar mig inte dit med maskin med mer än att det är vinter, tanken är att bryta mig en basväg till beståndet med grävmaskin till hösten när jag ska markbereda ett hygge som är i närheten, vilket ska göra det framkomligt året runt. Som nybliven småbarnsförälder är tiden begränsad. Det bästa hade nog troligtvis varit att fälla dom och fräsa av barken med sågen, men som sagt, situationen är som den är med en nyfödd hemma, Tankarna jag går i är att låta det stå till nästa års svärmning, och ta med det då vid nya angrepp ( vilket det med största sannolikhet blir eftersom jag lämnar det, med vetskap om att det kan bli ett inferno då). Alternativ 2 att fälla och aptera upp och få det utkört under senhösten då jag fått väg till beståndet, finns det några barkborrar kvar i virket överhuvudtaget då? Tyvärr är inget av dom en bra lösning, men nu är det som det är

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#720373 Det är aldrig försent att ge upp. Se det som ett vedförråd på rot.

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Sjögården  
#720385 Fäll några friska granar till andra svärmningen och barka dem när de gått i så kanske du får stopp på det 😉

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

M.Stark  
#720394 Var bruna friska baggar i fällorna i Söndags så nu är ungarna ute!
Så vecka 28 gav 1dl men har inte bytt feromenet i fällorna så det är lite svårt och avgöra hur det igentligen ligger till.
Första fångsten var vecka19 men huvudsvärmningen var vecka 21 och syskonsvärmningen vecka 24 och nu den nya generationen!
Så ser det ut hemma i Boxholm Östergötland betydligt mindre mot förra året /Micke

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Sjögården  
#720482 Kollade Södras svärmingskarta och andrasvärmingen är som du skriver igång överallt i Södras område. Mängden i fällorna är nog ungefär som i fjol.Skillnaden är nog att granarna mår betydligt bättre där det har regnat denna sommaren.
Vi får hoppas det börjar vara över.
Naturen brukar ha sina cykler.. 😉

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

M.Stark  
#720499 Det kan säkert vara samma mängd som i fjol.
Men när det gäller mina fällor så har omgivningen ändrat sig.
Stog tidigare på rad framför en hyggeskant och då var fångsterna likvärdiga i alla fällor.
Men jag högg bort den skogen i vintras så i år vart fångsten betydligt mindre blir mest i den fällan som står närmast grannens gammelskog och tomt i fällan som står längs ifrån

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Brozzlaren  
#720542 Nu är det 7 veckor sen ja hitta angrepp här utanför Herrljunga så nu är det nog läge att inventera igen. väderleken har här tyvärr varit gynnsam för borrarna, än kan vi inte slappna av. Det väntas regn i början på nästa vecka så det finns några dagar att upptäcka mjölet. Ut o leta.

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Tralsmo  
#720544 Ja skotade ihop ett lass me barkborre igår ( ca 15fub).
Har varit runt på mina 370ha å hittat 5 träd som är nyangripna.
Hos mej verkar det va väldigt lite aktivitet.

Nu har ja ju inte varit överallt , men ja har rätt bra koll på var det bör finnas.
Efter varje år hittar ja ju några som missats föregående år naturligtvis.
Men om ja hittat 5 så finns det nog 15 till.

Det ja kan uppmärksamma är att på vissa ställen ( där det är färdig gallrat) så ser inte granarna ut att må särskilt bra.

Om man bortser från gallringsskog å ser på mogen slutavverkningsskog så är det för min del nästan undantagslöst mest röta som det är bark borre i.
Oftast står dom i en kolbotten.
Nu har ja ledsamt mycket kolbottnar å många av dom är det inte baggar i men oftast mycke röta.

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Brozzlaren  
#720557 Nä, granarna mår pyton, 2018 va förödande men jag tycker ändå att det har ljusnat. Förvisso har dom satt kott i år igen men dom är definitivt grönare o ser ut att hämta igen grönmassa. Vi kan bara hoppas på mer regn. Jag tror inte allmänheten har en susning om hur viktig granen är för vårt samhälle.

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Håkan A  
#720913 Mycket måttligt med barkborrar i fällorna ikväll. Precis som M.Stark så hade jag en del ljusbruna barkborrar i fällorna, nya generationen är alltså ute. Bytt feromon i de fällor där jag haft 6-8 veckors feromon, brukar sätta varannan fälla med den och varannan med 14 veckors. På det viset riskerar jag inte att det är slut överallt samtidigt.
För övrigt ser man nu skador från årets första angrepp längs vägarna. Till skillnad från tidigare år tycks det vara mindre angripen volym på varje plats. Samma tendens syns på den är egna fastigheten, en hel del strödda angrepp men färre träd på varje ställe. Vilket stämmer väl överens med vad experterna förutsagt.

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

goodman  
#721607 De senaste årens slit med plock och sök verkar hittills ha fått ner angreppen, men idag fann jag återigen en angripen gran. Jag har nog missat den tidigare för nu var det bara gröna barr allra högst upp 1,5-2 m i toppen. När jag skalade barken, som satt ganska löst, fanns det bara någon enstaka borre kvar. Det som var konstigt var att bredvid granen står en timmertall som är helt brun i barren. Den har en spricka som går i spiral ända ner till roten, som ett blixtnedslag och under barken finns insektsspår som ser ut som den åttatandade borrens gångar, men som är mer kringelikrokiga ute i ändarna. Inga insekter hittades. Bredvid tallen står en något yngre tall som är lika brun, men som verkar helt ok under barken, utan spår av någon insekt.
Nu till mina funderingar: Ska jag låta granen stå? Jag verkar vara för sent ute, eller gör det nån nytta att ta ut den?
Vad kan ha hänt med tallarna? Finns det någon insekt som ger liknande spår eller kan åskan ha slagit ut dem och insekterna kom senare?

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

jannee  
#721612 Om det är sant eller inte men det ryktas att granbarkborren även kan ger sig på tall.

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#721629 Tror vi inte på. Om man inte sätter en fälla direkt på en frötall för då kan det hända.

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Tralsmo  
#721646 Ja har varit med om att barkborre gett sej på liggande tall men aldrig stående.

Nu har ja sett några få tallar som är döende. En på min egen mark.
Har inte varit å tittat än, har nog å leta borrar.
Men alla fall så står den ( å dom andra) underligt nog på frisk mark som verkligen är frisk.

På mossar har ja tallar som dött på ett par månader. Dom har stått i laggen.
Men nu verkar det ha slutat. Förmodligen för att alla i laggen är döda.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).