Servicebyggnader

Byta plåttak på maskinhall

38 inlägg 20671 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Byta plåttak på maskinhall

molnia  
#720080 Ska heller aldrig kapa plåtarna med vinkelslip då gnistorna bränner bort lacken så att plåten börjar rosta. En plåtnibbler är verktyget man ska ha.

Avatar Fallback

Re: Byta plåttak på maskinhall

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#720090
Eremiten 74 skrev:Någon som har erfarenhet av att lägga ett nytt plåttak över det gamla ?
Tanken är att skruva på tryckimpregnerat 34×125 mm som regel ( liggande) ovanpå det gamla aluminiumtaket där reglerna går.
Sedan skruvar vi ditt en ny 0,6mm stålplåt.
Tacksam för synpunkter ☺️



Funderar fram och tillbaka vad den eventuella fördelen skulle vara?

Om nuvarande reglar är så friska att du kan tänka dig att lasta på ett lager plåt till så är det knappast ett problem att byta plåt på befintliga reglar.
Gäller det kondensskydd så är frågan om kondensskyddet på den nya stålplåten inte är lika billigt som ett regelverk av tryckt virke?

Användarvisningsbild

Re: Byta plåttak på maskinhall

Arvid0  
#720118
Eremiten 74 skrev:Någon som har erfarenhet av att lägga ett nytt plåttak över det gamla ?
Tanken är att skruva på tryckimpregnerat 34×125 mm som regel ( liggande) ovanpå det gamla aluminiumtaket där reglerna går.
Sedan skruvar vi ditt en ny 0,6mm stålplåt.
Tacksam för synpunkter ☺️


Varför vill du ha tryckt virke?

Riv ner gamla taket och sälj det och lägg ny plåt på de gamla reglarna.

Användarvisningsbild

Re: Byta plåttak på maskinhall

fendt311  
#720126
Arvid0 skrev:
Eremiten 74 skrev:Någon som har erfarenhet av att lägga ett nytt plåttak över det gamla ?
Tanken är att skruva på tryckimpregnerat 34×125 mm som regel ( liggande) ovanpå det gamla aluminiumtaket där reglerna går.
Sedan skruvar vi ditt en ny 0,6mm stålplåt.
Tacksam för synpunkter ☺️


Varför vill du ha tryckt virke?

Riv ner gamla taket och sälj det och lägg ny plåt på de gamla reglarna.

Arvid0 håller med dig. Varför ha tryckat?
34×125? Kan kanske är bra med 34mm om man har varmt. För att få ordentlig luftspalt. Undvika is på taket. Vid dålig isolering.

Avatar Fallback

Re: Byta plåttak på maskinhall

Eremiten 74  
#720668 Tack för synpunkter ☺️
Jag har fått det här förslaget från en snickare.
Själv har jag inte någon erfarenhet av tak byte.
Enligt snickare så ansåg de att fördelen med att lägga ovanpå det gamla taket va följande.
Maskinhallen / verkstaden behöver inte stå utan tak med tanke på nederbörd i isolering mm.
Det är lättare att jobba om man har ett tak under man behöver inte klättra på reglerna som ligger CC 100cm.
Sedan var det en säkerhetsåtgärd med tryckimpregnerat virke ifall det blir någon kondens mellan taken.
34 mm ansåg de vara lagom efter som att plåtskruven minus packning är ca 30mm lång.
Än en gång tack för era synpunkter ☺️

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta plåttak på maskinhall

holmesö  
#720752 Vi lade om ett plåttak på ca 500m3 för ett drygt år sedan. Den nya plåten lades på ett gammalt aluminiumtak sen slutet på 60talet. Vi skruvade fast 28x120 tryckimpregnerat att lägga nya plåten på. All kondens försvann och taket blev tystare. Rekommenderas.

Avatar Fallback

Re: Byta plåttak på maskinhall

Eremiten 74  
#733026 Nu har jag börjat att lägga nytt plåttak på min maskinhall.
Det blev en TP 45 plåt som är 0.6 mm tjock.
Ena sidan på hallen är 12,5m andra sidan är 7,5 m
På den sidan som är 12,5 m lägger jag två plåtar.
På den sidan som är 7,5 m lägger jag en plåt.
Det var en lastbil och lyfte upp plåtarna på taket i dag.
Sedan började jag och en till att lägga 7,5 m plåtarna. Det var inte några problem att lyfta dom på två personer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta plåttak på maskinhall

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733058 Hade jag gett mig på ett sådant projekt i närheten av bostadshuset så hade jag lagt dit några hundra meter PEX-slang mellan plåtarna. Där måste genereras en hel del värme på sommarhalvåret.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).