Traktorer och processorer

Vreten kran och Patu stegmatare

351 inlägg 82471 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#706933 Nu när vi kört en del med maskinen efter att dioderna monterats kan jag rapportera att alla problem med brända brytare ser ut att vara borta. Brytarna känns till och med bättre när man tar i dom. Dom ville liksom fastna lite förut. Inte undra på då man tände en liten svetslåga varje gång.

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#720040 Skissar nu på automatisk matning utan användandet av digitala komponenter.

För att få klorna att öppna/stänga lite innan steget börjar gå skissar jag på att använda en kondensator och relä i serie. När kondensatorn är full slutar den leda och reläet växlar. (bakvänt mot vad jag först hade tänkt för svärd upp) När steget byter riktning skall nämnda kondensator tömmas för att kunna starta på nytt vid nästa slag.
När jag testar funkar fördröjningen som önskat förutom att när kondensatorn slutar leda gör den inte detta tvärt, detta gör att spänningen till reläspolen sjunker och vid en punkt smattrar reläet. Går detta råda bot på med en Zenerdiod som slutar leda när spänningen sjunker under 11v? Eller krävs någon form av komparator?
Alltså Kondensator, reläspole och zenerdiod i serie.

@gnisten83 @Vardon

   TS
Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#720053 Brukar inte använda sånna varianter utan kör med tidrelä eller via en Logo

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

Vardon  
#720058 Vad vill du ha gjort, fördröjt tillslag eller frånslag?

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#720063
gnisten83 skrev:Brukar inte använda sånna varianter utan kör med tidrelä eller via en Logo

Det är väl det normala nu för tiden. Men jag är nog inte riktigt normal 🙃

Vardon skrev:Vad vill du ha gjort, fördröjt tillslag eller frånslag?

Det blir väl på sätt och vis både och. Men frånslag kanske det klassas som.
Som sagt matar ström genom reläspolen i serie med kondensatorn. När kondensatorn är fulladdad slutar kondensatorn leda och reläspolen blir spänningslös vilket gör att reläet går tillbaka till viloläge. Använder ett växlande relä så att när spolen är spänningssatt går strömmen till ventilen för att öppna håll-klon. När spänningen försvinner från spolen går strömmen till utskjutet istället.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#720073 En kondensator i serie med en resistans får en ström som varierar med tiden enligt I= Uo/R*exp(-t*R*C), dvs. strömmen avtar kontinuerligt. Med en zenerdiod i serie så tappar du ju bara 11V (eller 0,7V beroende på hur du vänder dioden) av styrspänningen så strömmen blir I= (Uo-Vz)/R*exp(-t*R*C). Så reläet kommer bara att börja klappra tidigare.

En kondensator i serie med en reläspole orsakar ju dessutom vid tillslag oscillationer med frekvensen 1/(2*Pi*sqrt(L*C)) Hz så detta är något man helst vill undvika. Bättre att bygga en komparator 😀 eller skaffa ett tidrelä.

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

Lillesves  
#720093 Hur lång tid ska reläet dra? Någon sekund eller? Behöver du inte en rätt stor kondensator ?
Om du istället styr en transistor som i sin tur drar reläet kanske det räcker för att få en snabbare övergång så att det inte smattrar. Det finns många exempel på kopplingar på nätet, här t.ex http://www.bowdenshobbycircuits.info/page2.htm
Sök på "Power-Off Time Delay Relay"
Där har man även en resistor tillsammans med en kondensatorn för att bestämma fördröjningen, istället för att det som i ditt fall blir spolens resistans som ger fördröjningen.

Annars använd en gammal hederlig 555 timer krets kopplad som monostabil för att få snabba flanker.
Glöm inte flyback-dioden över reläspolen.

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#720101 Tyvärr är jag inte tillräckligt begåvad för att förstå uträkningarna. Men som jag tolkar det så är inte zenerdioden en funktionell lösning.

Jag tror att cirka en halv sekund räcker gott för att klorna ska öppnas tillräckligt. Det är alltså en mycket kort fördröjning vi talar om. Bör räcka med 1000uf. Kretsen matas kontinuerligt med ström, så nedräkningen skall börja så fort spänningen släpps på. Om jag tolkar schemana rätt som du länkade till börjar nedräkningen först när strömmen bryts??

Två induktiva givare ute på maskinen skall växla steg in/ut och på så vis får hela sekvensen att gå.
För frammatning blir sekvensen: Stäng - Steg ut - Öppna - Steg in - repetera

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#720102 555 är ju en möjlighet. En sådan här borde ju fungera utmärkt. Bara den tål vibrationerna som blir i en traktor.
https://fyndiq.se/produkt/2-stycken-0-1 ... iPEALw_wcB

   TS
Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#720105 Om du ska bli en repeterbar variant bör du nog tänka på att den behöver vara justerbar timer för behovet på öppningstiden kommer förändra sig med oljetemperaturen.
Dom tiderna justerar jag vid körning på Arbron

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#720130
gnisten83 skrev:Om du ska bli en repeterbar variant bör du nog tänka på att den behöver vara justerbar timer för behovet på öppningstiden kommer förändra sig med oljetemperaturen.
Dom tiderna justerar jag vid körning på Arbron

Det är klart, kan ju vara bra för att maximera kapaciteten. Onödigt öppna mer än nödvändigt.
Och man kanske lika väl skulle kunna köra alltihop med tidsinställningar? Fast det blir kanske dumt om det stoppar vid en grov gren?
Hur gör Arbro, Tapio och Jobo? Vet datorn vart steget befinner sig eller kör de enbart på tid. Något säger mig att Jobo går på tid, men är inte helt säker.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#720140 Talar bara om Arbron som jag vet hur den fungerar, sitter en slaggivare som talar om att den nått ändläge och styr då vilken klo som ska öppna med ställbar tid med 100 delar o vem som ska stänga

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#720345 Hittade lite dokumentation om Jobo, de har givare i ändlägena de med.

Här är ett ut utkast till elschema. Detta ger bara automatik på frammatning. Är medveten om att alla symboler inte är helt korrekt.
Någon som har synpunkter?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#720351 De är ju en början för kontinuerlig matning fram o back, på Arbron finns bara en givare för växla riktning som får sin signal från hål i balken, ett längst inne och ett längst ute.
Sen vill du väl kunna handköra funktionerna på alla rörelserna ?

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#720356 Skulle ju egentligen räcka med en givare ja. Men då måste det bistabila reläet växla varje gång det får ström på samma tråd. Men finns kanske sådana också.

Brytaren jag namngivit "auto-knapp" växlar till automatik. Utan denna nedtryckt ska det bli precis som vanligt. Ser dock nu att jag måste komplettera med dioder för att inte få konstiga fenomen vid manuell körning av klon då strömmen kan ta bakvägen. (Vippan för manuell körning av klon är inte med i schemat)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).