Verkstan

Släcka brand med högtryckstvätt?

19 inlägg 6955 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Släcka brand med högtryckstvätt?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#719830 Jag tittade på SOS-Gute och såg hur de tränade med en sk. skärsläckare. Om man bortser från det skärande mediet (eller vad man ska kalla det) så är det ju egentligen en herrejösses-högttyckstvätt.
Läste lite vidare och ser att dessa släcker/kyler väldigt bra med förhållandevis liten vattenmängd, t.ex innan rökdykare går in.

Har själv 20-25 meter mellan verkstad och lada. Har bara en gardenarulle med 50m slang.
Efter 50m trädgårdsslang så är trycket rätt så uselt, man lär ju bränna ögonbrynen av sig om man ska få på något vatten.
Då väcktes tanken att använda högtryckstvätten istället.......men de kastar ju istället inte vatten speciellt långt.

Finns det något slags munstycke som passar vanlig Kärcher, men som slänger iväg vattnet mer koncentrerat och längre? ....eller blir det för farligt för vanligt folk?

Googlar man brandsläckning och högtryckstvätt så ser man ett flertal nyhetsartiklar där det nämns att man hejdat förloppet tills brandkår anlänt. I några fall släcktes maskiner totalt med högtryckstvätt.

Alltså finns det något annat munstycke så man skulle kunna slänga iväg vattnet längre med vanlig högtryckstvätt?

...som bonus skulle man ju kunna spola bort all pollen från solcellerna 😁



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Släcka brand med högtryckstvätt?

leifa.k  
#719864 Nja, det är väl inget man kan åstadkomma med en Kärcher man har hemma.

Skärsläckare är ett system som i huvudsak används vid brandbekämpning. Systemet producerar en fin vattendimma som injiceras genom konstruktionen från brandrummets utsida. Släckning sker i huvudsak genom brandgaskylning.

Skärsläckningstekniken verkar genom att vatten och ett skärmedel blandas och pressas ut genom ett speciellt munstycke under högt tryck (>250 bar) som skär igenom alla kända byggnads- och konstruktionsmaterial på mycket kort tid.

> 250 Bar, vatten och skärmedel blandas och skickas ut genom ett munstycke. 250 Bar för hemmabruk är väl inga konstigheter i en högtryckstvätt, men det är nog en stor skillnad i vattenkapaciteten, dvs liter/minut, de vräker säkert ut en ohemulig mängd vatten samtidigt.

Det skär igenom alla kända byggnads- och konstruktionsmaterial på mycket kort tid... Bara det säger ju att 250 Bar kommer man inte långt med, kommer du igenom en brädfasad med detta tryck? Tveksamt. Det kanske är 1000 eller 2000 bar tryck, kanske rentutav ännu högre tryck för att som de skriver: Det skär igenom alla kända byggnads- och konstruktionsmaterial på mycket kort tid. I Ivecon har jag 1400 bar bräsletryck. Bara som en parentes. Det de har, nu spekulerar jag, det räcker inte med 3_fas, 20 Amp på långa vägar, dels så krävs det kraft i vattenförsörjningen samt högtryckspumpen. Bara spekulationer från min sida.

Avatar Fallback

Re: Släcka brand med högtryckstvätt?

holmesö  
#719868 Det går alldeles utmärkt att släcka mindre bränder med högtryckstvätt. Men vattenmängden på en sådan är ju bara 10 till 25 liter per minut. Vid en inte allt för stor brand är detta otillräckligt. Vid en utvecklad brand i byggnad används strålrör som ger 150 till 300 liter/min finfördelat vatten för att ge största möjliga kylning.
Om du har ett par 12 kg pulversläckare och blåser in genom dörren innan du använder högtryckstvätten får du däremot ett ganska bra resultat.

Avatar Fallback

Re: Släcka brand med högtryckstvätt?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#719885
leifa.k skrev:Nja, det är väl inget man kan åstadkomma med en Kärcher man har hemma.

Skärsläckare är ett system som i huvudsak används vid brandbekämpning. Systemet producerar en fin vattendimma som injiceras genom konstruktionen från brandrummets utsida. Släckning sker i huvudsak genom brandgaskylning.

Skärsläckningstekniken verkar genom att vatten och ett skärmedel blandas och pressas ut genom ett speciellt munstycke under högt tryck (>250 bar) som skär igenom alla kända byggnads- och konstruktionsmaterial på mycket kort tid.

> 250 Bar, vatten och skärmedel blandas och skickas ut genom ett munstycke. 250 Bar för hemmabruk är väl inga konstigheter i en högtryckstvätt, men det är nog en stor skillnad i vattenkapaciteten, dvs liter/minut, de vräker säkert ut en ohemulig mängd vatten samtidigt.

Det skär igenom alla kända byggnads- och konstruktionsmaterial på mycket kort tid... Bara det säger ju att 250 Bar kommer man inte långt med, kommer du igenom en brädfasad med detta tryck? Tveksamt. Det kanske är 1000 eller 2000 bar tryck, kanske rentutav ännu högre tryck för att som de skriver: Det skär igenom alla kända byggnads- och konstruktionsmaterial på mycket kort tid. I Ivecon har jag 1400 bar bräsletryck. Bara som en parentes. Det de har, nu spekulerar jag, det räcker inte med 3_fas, 20 Amp på långa vägar, dels så krävs det kraft i vattenförsörjningen samt högtryckspumpen. Bara spekulationer från min sida.


Märkligt svar, var skriver jag ens att jag vill skära hål i brädfodringen med en Kärcher? 🤔

Jag avsåg inte att ta hål i byggnader, eller släcka bränder, utan att medelst en högtryckstvätts måttliga 15-20 minutliter från ett visst behörigt avstånd kunna bromsa förloppet (ev spridning mellan husen) såpass att man tjänar ett fåtal extra minuter under brandkårens framkörning.
Alltså få en ordinär (eller aningen bättre) högtryckstvätt att kasta vattnet kanske 20 meter istället för att göra dimma på 5-6 meter.

Jag har varken pump eller ledningskapacitet......eller för den delen vattenmängd för att kunna spola på 150-300 lit/min.
Vanlig trädgårdsslang har hjälpt otroligt många under brandkårens framkörning, (vilket också det visades i samma avsnitt SOS-Gute som jag refererade till).
Jag tänkte mig om det gick att få till en avsevärd förbättring med samma lilla vattenmängd, dvs nå längre och högre med vattnet än med ett gardenamunstycke.

   TS
Avatar Fallback

Re: Släcka brand med högtryckstvätt?

Eremiten 74  
#719956 Skär släckare använder man inomhus och där det är trånga utrymmen.
Om du har en brand som har utvecklats så att lågorna gått genom dörrar mm så fungerar inte varken skärsläckare eller högtryckstvätt.
Men om branden är ine i byggnaden så fungerar det säkert med en högtryckstvätt.
Men du måste kunna få in strålröret utan a tillsätta för mycket syre. Det är då som är fördelen med en skärsläckare man skär först ett litet hål med den sedan sprutar man in en vatten dimma som kyler.
Du skulle få samma effekt om du först borade ett hål på ca 50mm och sedan stoppade in lansen på högtryckstvätt där.

Avatar Fallback

Re: Släcka brand med högtryckstvätt?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#720043 Glöm att jag ens nämnde skärsläckare, det var bara åsynen av dess lans som väckte tanken.

Syftet jag är ute efter är att få på ungefär samma vattenmängd som med en trädgårdsslang, fast från ett bättre avstånd. Antingen mot det som brinner, eller hellre mot det hus som inte brinner.
En trädgårdsslang är nog jättebra att vattenbegjuta ett enplans bostadshus med, men min lada är 30 meter lång och verkstaden 15 meter lång plus två våningar hög.
Det tänkta syftet var inte att släcka någon eldsvåda, varken inifrån eller utifrån.

   TS
Avatar Fallback

Re: Släcka brand med högtryckstvätt?

Mojjemannen  
#720067 Är det kastlängd du är ute efter för att kunna blöta ner en vägg från lite längre avstånd får du nog modda munstycket lite, blir ju svårt att få bra räckvidd och finfördelat samtidigt, liten sluten stråle lär nå längre. Skärsläckare används i regel just som folk skriver, att utifrån få in vatten(finfördelat) utan att öppna. Men den har också använts som avskärmande för att skydda intilliggande byggnad, så du är inte fel ute. De där fördröjande åtgärderna som folk gör innan vi kommer gör ofta avgörande skillnad.

Avatar Fallback

Re: Släcka brand med högtryckstvätt?

masyngel  
#720097 Civilförsvaret här har några pickup ar med pump.
De använder en reglerbar lans, har sett dem släcka gräsbrand med något som liknade
En högtrycksdimma.
Den nådde inte så långt, och jag minns att jag blev fundersam över om den inte kunde fungerade lite som en blåsbälg, typ att den gav brasan kraft. (mycket tryck och lite vatten) Man ska ju släcka ovanifrån om jag inte minns helt fel.
Jag jobbade lite med nilfisk högtryckstvätt för 30 år sedan. Vi hade (och jag tror det finns ännu) ett suveränt munstycke som hette turbo laser. Helt enkelt ett munstycke med rund dysa (som inte bröt strålen till dimma),vilket oscillerade med hjälp av en turbin.
En helt annan kraft jämfört med dessa vanliga munstycken som inte har mycket kraft 40 cm från utgång.
Kan absolut vara något med dina förutsättningar.
Lycka till.

Avatar Fallback

Re: Släcka brand med högtryckstvätt?

masyngel  
#720110 Jag jobbade alltså för nilfisk.
Med kraftigare tvättar slaktade vi lastpallar på skoj...

Avatar Fallback

Re: Släcka brand med högtryckstvätt?

masyngel  
#720113 Men jag är osäker på hur lång räckvidden är, MN behöver mycket vatten.

Annars skulle jag bygga ett system med sprinklers som kan vattenbegjuta väggar, tak etc.
Behöver inte kosta så mycket, om du vet vad du behöver skydda.

Avatar Fallback

Re: Släcka brand med högtryckstvätt?

leifa.k  
#720308
D Brown skrev:
leifa.k skrev:Nja, det är väl inget man kan åstadkomma med en Kärcher man har hemma.

Skärsläckare är ett system som i huvudsak används vid brandbekämpning. Systemet producerar en fin vattendimma som injiceras genom konstruktionen från brandrummets utsida. Släckning sker i huvudsak genom brandgaskylning.

Skärsläckningstekniken verkar genom att vatten och ett skärmedel blandas och pressas ut genom ett speciellt munstycke under högt tryck (>250 bar) som skär igenom alla kända byggnads- och konstruktionsmaterial på mycket kort tid.

> 250 Bar, vatten och skärmedel blandas och skickas ut genom ett munstycke. 250 Bar för hemmabruk är väl inga konstigheter i en högtryckstvätt, men det är nog en stor skillnad i vattenkapaciteten, dvs liter/minut, de vräker säkert ut en ohemulig mängd vatten samtidigt.

Det skär igenom alla kända byggnads- och konstruktionsmaterial på mycket kort tid... Bara det säger ju att 250 Bar kommer man inte långt med, kommer du igenom en brädfasad med detta tryck? Tveksamt. Det kanske är 1000 eller 2000 bar tryck, kanske rentutav ännu högre tryck för att som de skriver: Det skär igenom alla kända byggnads- och konstruktionsmaterial på mycket kort tid. I Ivecon har jag 1400 bar bräsletryck. Bara som en parentes. Det de har, nu spekulerar jag, det räcker inte med 3_fas, 20 Amp på långa vägar, dels så krävs det kraft i vattenförsörjningen samt högtryckspumpen. Bara spekulationer från min sida.


Märkligt svar, var skriver jag ens att jag vill skära hål i brädfodringen med en Kärcher? 🤔

Jag avsåg inte att ta hål i byggnader, eller släcka bränder, utan att medelst en högtryckstvätts måttliga 15-20 minutliter från ett visst behörigt avstånd kunna bromsa förloppet (ev spridning mellan husen) såpass att man tjänar ett fåtal extra minuter under brandkårens framkörning.
Alltså få en ordinär (eller aningen bättre) högtryckstvätt att kasta vattnet kanske 20 meter istället för att göra dimma på 5-6 meter.

Jag har varken pump eller ledningskapacitet......eller för den delen vattenmängd för att kunna spola på 150-300 lit/min.
Vanlig trädgårdsslang har hjälpt otroligt många under brandkårens framkörning, (vilket också det visades i samma avsnitt SOS-Gute som jag refererade till).
Jag tänkte mig om det gick att få till en avsevärd förbättring med samma lilla vattenmängd, dvs nå längre och högre med vattnet än med ett gardenamunstycke.


Tycker inte som du att det var ett märkligt svar. Googlar man på det så får man svaret som jag inte tror på, att det med mer än 250 Bar skär igenom det mesta. Det var detta jag ville informera dig om, att gå inte på detta.

Vet inte om du har egen vattenbrunn eller kommunalt vatten, men något som jag kan tänka mig fungerar bättre än inget vid brand är några ringpumpar och vattentankar på vägen för att bygga upp tryck och flöde, allt beroende på tillgång av vatten (läs vattentryck/kapacitet till fastigheten) Det är därifrån man kan börja bygga upp något om man vill klara sig själv så långt som möjligt. Så börja räkna på hur stor vattentillgång du har och börja räkna därifrån.
Du verkar vare sig ha pump, vattenmängd eller ledningskapacitet. Det enda som jag ser det är att lagra en massa vatten, mängder, att ta till om det börjar brinna. Ha det!

Avatar Fallback

Re: Släcka brand med högtryckstvätt?

leifa.k  
#720311 [quote="masyngel"]Civilförsvaret här har några pickup ar med pump.
Man ska ju släcka ovanifrån om jag inte minns helt fel.

Det kanske beror på vilken typ av brand det är frågan om. De kurser alla som pysslar med heta arbeten går ut på att huka sig ned med släckaren och kyla/kväva eldhärden. Dvs gå på eldhärden. Kan iofsig vara olika beroende på typ av brand? Ville bara visa att det finns en annan sida, försäkringsbolagens, de som betalar ut ersättningen. Kyla uppifrån? Visst det kan jag förstå om det kommer till fastighetsbränder där det är svårt att komma till eldhärden, då sprutar man väl vatten för att kyla, dämpa, släcka och därigenom undvika att gaser i luften som tar eld som i sin tur kan sprida branden vidare genom luften...
Huvudsaken är att någon gör någonting, även om det är med en trädgårdsslang..

Avatar Fallback

Re: Släcka brand med högtryckstvätt?

masyngel  
#720329 Gick en kurs hos sthlms brandförsvar, vi var cirka 10 man från företaget, en high tech Fabrik.

Vi skulle rädda eller förhindra, dämpa eventuella skador.

Vi krälade i några hus med höbrand, med släckutrustning och partner, ganska utmanande när allt över 40 cm bara var vidrig rök och noll sikt.
Man bekämpade oljebrand, samt lite annat.
Mycket lärorikt, men man glömmer med tiden.

Att bekämpa ovanifrån, betyder att man inte trycker iväg branden, utan försöker släcka därifrån och hit, i vissa fall.

Det finns säkert brandmän här på forumet som kan detta.
Jag försöker bara minnas och resonera.

Avatar Fallback

Re: Släcka brand med högtryckstvätt?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#720346 Jag avsåg inte att släcka någon brand, varken inifrån eller utifrån, inte heller skära hål på några väggar eller att klara mig själv.

Det jag undrar var om det fanns något annat typ av munstycke till ordinära högtryckstvättar som ger en längre kastlängd på vattnet än ett vanligt tvättmunstycke eller en trädgårdsslang. T.ex för att från säkert avstånd kunna blöta ner stora fasadytor eller om möjligt bromsa förloppet något i väntan på brandkår (måttliga 13 km bort).

Jag har två brunnar med två pumpar, en enfas med hydropress (möjlig att köra på elverk) och en trefas med hydrofor. Den brunnen jag använder nu innehåller 0,8 m3 och den brunnen jag oftast använder på vintern 2,5-3 m3. Bra tillrinning i bägge.
Nuvarande vattenuttag slutar med 15 mm kopparrör och gardenakoppling.

Jag har förvisso en oanvänd brandslang (rulle i plåtskåp), samt möjlighet att att komma åt ett grövre vattenrör i verkstan, dock så vet jag inte om det är grova dimensioner hela vägen dit.
Men jag tvivlar ändå på att nämnda pumpar/brunnar kan leverera nån vattenmängd/tryck att tala om över tid.

Tills vidare har jag förutom pulversläckare alltid en gardenarulle med 50 meter slang i fd. pannrum i bostadshuset, komplett med anslutningsslang och munstycke. Denna räcker till alla sidor av bostadshus plus flyglar.
En likadan slangvinda står i verkstan och når runt verkstad, två sidor av ladan, halva bostadshuset och ena flygeln.

Mycket handlar nog om att vara beredd i tanken och veta vilka alternativ och möjligheter som finns, samt att inte just i stunden behöva irra runt och rota efter slangkopplingar och munstycken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Släcka brand med högtryckstvätt?

Tralsmo  
#720418 Ja har en kärcher 400v på 135bar, troligen ärliga bar efterssom den ger betydligt bättre skjuts än dom billiga på samma bar.

Hur som helst så i lansen har ja tre läge , rund stråle, bred stråle å ett läge där den ger flöde å inte tryck.
Där strålen blir som längst ä där ja har den på flöde å inte tryck där ger den naturligtvis mer vatten men inte nån dimma.
Dessutom har ja ett munstycke med roterande stråle. Det är evigheter sen ja använde det å det beror på att ja inte tyckte det va bra.

Ska man släcka bränd så är det väl inget ja skulle rekommendera me högtryckstvätt men samtidigt ä det ju så att finns det till hands så är det ju bättre än inget å framförallt bättre än vanlig gardenaslang.

Ädet minuter det handlar om å finns tillhands så finns det ju ingen anledning att inte använda det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).