Skördare

Packa hytten!

63 inlägg 22042 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Packa hytten!

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71806 håller med Masterchief.... sitter i stort sett alltid i maskinen och äter om jag inte har väldigt nära till kojan så jag kan gå dit och äta :) frukost tiden brukar bli en 10-15 min och middag 30 min. :)

Avatar Fallback

Re: Packa hytten!

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71822 Jag tror man kan tjäna lite produktion också efter en rast där du promenerat och rört på dig säg en kvart (totalt fram och tillbaka till kojan) och suttit där och ätit och tagit det lugnt en halvtimme. Jag tycker då att man är lite piggare och fräschare sen då man sätter sig och kör.
Tycker man blir lite småseg annars.
Klart man äter i hytten nån gång då det är sådär jättelångt att gå i mörkret och man inte ids larva, och kanske skotaren är på ett annat ställe så man inte har nån att prata med då kan jag göra ett undantag och äta i hytten.

Avatar Fallback

Re: Packa hytten!

dexter  
#71827 personligen så har ja aldrig förståt vaför man ska sitta i en koja å käka om de är bra väder, värm maten å sätt dig på en stubbe i solen istället! ruggit väder, luta tillbaka ryggen lite å sätt upp fötterna nånstans. och de här me att köra tomme bara för att sitta i den där kojan, galenskaper..

Användarvisningsbild

Re: Packa hytten!

Golddigger  
#71837
dexter skrev:personligen så har ja aldrig förståt vaför man ska sitta i en koja å käka om de är bra väder, värm maten å sätt dig på en stubbe i solen istället! ruggit väder, luta tillbaka ryggen lite å sätt upp fötterna nånstans. och de här me att köra tomme bara för att sitta i den där kojan, galenskaper..


Jag är nog drabbad av galenskaper samt inte går det att sitta på mina stubbar för dom e för låga....sen bor jag i Norrland och här ser vi inte solen under vinterhalvåret..så jag e glad att min arbetsgivare har en fin koja med elverk och verkstad och fin modern fikadel med brits som kan bli en säng och allt annat man kan önska sig.

Visst äter jag i maskinen ibland om jag är ensam framförallt samt inte har kojan med mig...men är min kollega med så då äter vi alltid i koja och när man är där så passar man på att smörja mm ,sen tror jag att man producerar bättre om man får vila från maskinen under rasten och vara lite social med kollegor.
Vi har bara en rast under skiftet så det blir ju inte så mycket tomkörning per dag.

Skiftbytena har vi oxså i kojan för tanka måste man ju samt fylla olja och kappljuga med kollegorna över en kopp kaffe.

//Galen norrlänning

Avatar Fallback

Re: Packa hytten!

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71916
Golddigger skrev:
dexter skrev:personligen så har ja aldrig förståt vaför man ska sitta i en koja å käka om de är bra väder, värm maten å sätt dig på en stubbe i solen istället! ruggit väder, luta tillbaka ryggen lite å sätt upp fötterna nånstans. och de här me att köra tomme bara för att sitta i den där kojan, galenskaper..


Jag är nog drabbad av galenskaper samt inte går det att sitta på mina stubbar för dom e för låga....sen bor jag i Norrland och här ser vi inte solen under vinterhalvåret..så jag e glad att min arbetsgivare har en fin koja med elverk och verkstad och fin modern fikadel med brits som kan bli en säng och allt annat man kan önska sig.

Visst äter jag i maskinen ibland om jag är ensam framförallt samt inte har kojan med mig...men är min kollega med så då äter vi alltid i koja och när man är där så passar man på att smörja mm ,sen tror jag att man producerar bättre om man får vila från maskinen under rasten och vara lite social med kollegor.
Vi har bara en rast under skiftet så det blir ju inte så mycket tomkörning per dag.

Skiftbytena har vi oxså i kojan för tanka måste man ju samt fylla olja och kappljuga med kollegorna över en kopp kaffe.

//Galen norrlänning


Håller med dig till fullo :) Är nog vi i norr som är galna eller hur det nu var :P

Avatar Fallback

Re: Packa hytten!

Jonas_brunström  
#71918 Det är då värst vad ni har det bekvämt i sverige. i finland måste man ju ha hög produktion i åtminstone 12 timmar om dagen annars går man i konkurs. pauser existerar inte och maten äter man i farten medan man kör eller sen så låter man bli att äta:P

Användarvisningsbild

Re: Packa hytten!

Knegarn  
#71919 höpi höpi Jonas, så dåligt är det väl ändå inte :)
angående kojja så är det nog ett norrlänskt fenomen (och svenskt), finns inte en entreprenör häromkring som skulle släpa runt på en sån!
beror säkert på att medelposterna här är runt 120-200 m3, flyttar runt mest hela tiden! vi har 2 egna trailers, dom står ofta o väntar sålänge man hugger en post.
I sverige har ni mycket statsägd/bolagsägd skog vilket innebär större poster. här har varje invånare 10 hektar skog typ :D
Jag har aldrig suttit i en huggarkojja och har haft maskiner sen -98.
MEN är jag innom 10 km. från ett fik tar jag bara kaffe med mig till skogen och lunchar på fiket mitt i dan.

Användarvisningsbild

Re: Packa hytten!

skogsjan695xl  
#71925
Knegarn skrev:höpi höpi Jonas, så dåligt är det väl ändå inte :)
angående kojja så är det nog ett norrlänskt fenomen (och svenskt), finns inte en entreprenör häromkring som skulle släpa runt på en sån!
beror säkert på att medelposterna här är runt 120-200 m3, flyttar runt mest hela tiden! vi har 2 egna trailers, dom står ofta o väntar sålänge man hugger en post.
I sverige har ni mycket statsägd/bolagsägd skog vilket innebär större poster. här har varje invånare 10 hektar skog typ :D
Jag har aldrig suttit i en huggarkojja och har haft maskiner sen -98.
MEN är jag innom 10 km. från ett fik tar jag bara kaffe med mig till skogen och lunchar på fiket mitt i dan.



Åka på fik och äta är absolut inte fel, men det är ju tur att det inte är allt för ofta man har fik nära till hands, magen är redan nog stor och strävar att få bort den nu, så det får inte bli allt för mycke dålig mat.

Avatar Fallback

Re: Packa hytten!

dexter  
#71928
Golddigger skrev:
dexter skrev:personligen så har ja aldrig förståt vaför man ska sitta i en koja å käka om de är bra väder, värm maten å sätt dig på en stubbe i solen istället! ruggit väder, luta tillbaka ryggen lite å sätt upp fötterna nånstans. och de här me att köra tomme bara för att sitta i den där kojan, galenskaper..


Jag är nog drabbad av galenskaper samt inte går det att sitta på mina stubbar för dom e för låga....sen bor jag i Norrland och här ser vi inte solen under vinterhalvåret..så jag e glad att min arbetsgivare har en fin koja med elverk och verkstad och fin modern fikadel med brits som kan bli en säng och allt annat man kan önska sig.

Visst äter jag i maskinen ibland om jag är ensam framförallt samt inte har kojan med mig...men är min kollega med så då äter vi alltid i koja och när man är där så passar man på att smörja mm ,sen tror jag att man producerar bättre om man får vila från maskinen under rasten och vara lite social med kollegor.
Vi har bara en rast under skiftet så det blir ju inte så mycket tomkörning per dag.

Skiftbytena har vi oxså i kojan för tanka måste man ju samt fylla olja och kappljuga med kollegorna över en kopp kaffe.


kör man skift är de ju perfekt me koja, ja är både ensam och ingen koja så ja har inte så många altnernativ hehe plus att ja å skördaren är sällan på samma ställe samtidigt
//Galen norrlänning

Användarvisningsbild

Re: Packa hytten!

masterchief  
#71932 Jag har svårt att se varför kojbiten är så helig.
I de kojor jag har så kan inte britsarna konkurrera med sittkomforten i förarstolen om det är ruskväder.
Då har jag en Vallavagn, en lyckselevagn samt norrlandsvagt, även en gammal Rottnevagn har jag.
Dock är de sköna att ha med när det mekas samt manuelljobb görs på skiftet.
Den dagen jag ser min skördare rulla ut 1km från skiftet vid kl 12 för att käka, sedan rulla in igen och ut vid kl 14 för skiftbyte då är inte jag lycklig kan jag säga.
Kalla mig gärna slavdrivare eller tyrann, men så är min verklighet.
Raster säger jag inget om, det behöver de anställda och jag själv, men timtals i onödig rulltid det klarar jag mig utan.

Anta man jobbar 220 dagar på ett år, till o från kojan för rast tar i snitt 30minuter per dag i anspråk, det blir 110 timmar om året per skift. snittar man 7kubik i timmen så blir det 770kubik, elleri runda slängar 125000kr ex moms......

Användarvisningsbild

Re: Packa hytten!

Golddigger  
#71954 Du e nog ingen tyrann Masterchief....eller.. :wink:


Nu kanske du tycker att jag är en jäv-a besvärlig anställd som bara skall ha och ha men lite bekvämlighet måste man ju kunna få på sin arbetsplats.
Skulle min arbetsgivare säga åt mig att rasten får du alltid ta i maskinen ute i skogen så skulle jag begära betald rast eller dagtraktament. För rasten är min tid för avslappning samt vila för att man skall kunna göra ett bra jobb under resten av dagen.Då vill man inte sitta och balansera matlådan samt kaffet i en trång hytt.

Sen angående heligheten med kojan är ju det att vi har ju allt i den...från diesel till minsta reservdelsskruv så får jag problem med maskinen så kan jag laga den på plats snabbt och effektivt utan att åka flera mil för att få tag på en slang eller annat.Den är varm och skön så man kan värma sig när man skruvar i en snöstorm samt det finns rinnande vatten så man kan tvätta sig mm mm.

Anta att man jobbar 220 dagar på ett år.Jag vilar upp mig i kojan och är pigg och lycklig så jag ökar produktionen med 0,5 m3 i timmen. 0,5m3 * 7,5 (Vi säger att jag har 30 minuters ståtid för trp mellan avv och koja) = 3,75 m3 per skift i 220 dagar ger 825 m3 eller i pengar enligt Masterchiefs lista 133928 kr ex moms...

Avatar Fallback

Re: Packa hytten!

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71998 Problemet i södra Sverige är att det är ett hiskligt flyttande och den ställer bara till med beskymmer och används sällan, tror dock att läget är helt annorlunda norr över. Sedan har jag känslan att ni får betydligt fler timmar på maskinerna på årsbasis också. Vet inte om det beror på personal eller kojan. :)

Användarvisningsbild

Re: Packa hytten!

masterchief  
#72000 Det är nog skillnad i mentalitetetn mellan norr och syd i skogssverige.
Härikring där jag jobbar vet jag inte om en enda, anställd eller entrepenör som tar rasterna i kojan :???:
Enda undantaget är hos vissa på fredagarna då det lunchas gemensamt sedan veckoservas...

Avatar Fallback

Re: Packa hytten!

mrme  
#72127 Hur långa pass kör ni som tar rast i kojan 9timmar 8 betald??

Ja sitter i maskinen å äter mina snabbmakaroner varje dag har lärt mej hur matdosevärmaren funkar på senare tid så nu är dom varma, har tillomed kaffe med mej nu när ja kommit upp mej i gubbåldern.

Vem vet kanske blir lunch i kojan när ja blir riktigt gamal å inte orkar hålla tempot uppe i 8 - 10 timmar :wink: kan vara en valmet grej oxå, vem pallar mer än 2 timmar i samma karusell utan att tappa fokus :mrgreen:

Ja tycker de är jobbigt att rulla fram å tanka å smörja nästan varje dag knöligt å jävligt, sandmo funkar de kanske men ja skulle bli rastlös när maten tagit slut.

Användarvisningsbild

Re: Packa hytten!

masterchief  
#72129
mrme skrev:Hur långa pass kör ni som tar rast i kojan 9timmar 8 betald??

Ja sitter i maskinen å äter mina snabbmakaroner varje dag har lärt mej hur matdosevärmaren funkar på senare tid så nu är dom varma, har tillomed kaffe med mej nu när ja kommit upp mej i gubbåldern.

Vem vet kanske blir lunch i kojan när ja blir riktigt gamal å inte orkar hålla tempot uppe i 8 - 10 timmar :wink: kan vara en valmet grej oxå, vem pallar mer än 2 timmar i samma karusell utan att tappa fokus :mrgreen:

Ja tycker de är jobbigt att rulla fram å tanka å smörja nästan varje dag knöligt å jävligt, sandmo funkar de kanske men ja skulle bli rastlös när maten tagit slut.

När jag kör 5005an brukar jag tanka upp den och lämna den i skogen.
Den tanken rymmer 450 liter så det räcker några dagar.
40 liter hydaulolja kan man ta mid sig i förvaringsutrymmena om det skulle bli slangbrott.
Jag känner tillfredsställse inom mig när man efter 5 minuters promenad vrider om startnyckel och rullar igång samtidigt som man vet att motsvarande inrullning tagit 15 minuter.
På 2004an tankas det kväll alternativt morgon, beroende på hur han som har tanken jobbar.
De anställda har koja med sig, men jag kör utan, blir bra mycket flexiblare utan. Och flaket på bilen är ju till för att användas så där har jag det nödvändigaste....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).