Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Tändningslås till åkgräsklippare Husqvarna Rider 20 ProFlex

8 inlägg 4288 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tändningslås till åkgräsklippare Husqvarna Rider 20 ProFlex

JakobR  
#718845 Köpte en begagnad åkgräsklippare där det inte fanns nå nyckel utan man fick starta med en skruvmejsel. Men nu verkar tändningslåset gett upp så jag tror jag behöver byta det. Det ner inte längre nåt när jag vrider om. Hör inte ens ett klick.

Letar efter ett nytt tändningslås på nätet men vet inte säkert om de passar till min klippare. Nån som kan hjälpa mig?

Måste inte ha en originaldel.

Modellen är alltså Husqvarna Rider 20 ProFlex. Årsmodell 1997 eller 1998. Vet ej säkert.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Tändningslås till åkgräsklippare Husqvarna Rider 20 ProF

Erre  
#718853 Kolla hur det ser ut på andra sidan.
Märk upp var allt satt och ta loss.

Ta med dig det och visa upp.
Finns tändningslås hos dom flesta handlare för bildelar osv.
Kanske finns något som passar på biltema.

Användarvisningsbild

Re: Tändningslås till åkgräsklippare Husqvarna Rider 20 ProF

JakobR  
#718864 Ok. Tack!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tändningslås till åkgräsklippare Husqvarna Rider 20 ProF

JakobR  
#718865 Nån som vet en butik i Göteborgsregionen som har stort utbud av reservdelar för gräsklippare?

   TS
Avatar Fallback

Re: Tändningslås till åkgräsklippare Husqvarna Rider 20 ProF

550  
#718879 Det kan också vara dålig kontakt någonstans på vägen. Gräsklipparen har varit helt död ibland, och då verkar det ha varit dålig kontakt på en av polerna på batteriet.

Användarvisningsbild

Re: Tändningslås till åkgräsklippare Husqvarna Rider 20 ProF

Daniel Ivarsson  
#718932 Det kan ju såklart vara fel i tändningslåset,b ygla och testa. Det brukar finnar 3 st säkerhetsfunktioner på åkgräsklippare som måste vara ok för att startmotorn ska kunna gå. 1, Brytare i stolen som kräver att man sitter på, kolla så den sluter. 2, Klippaggregat urkopplat, kolla så att även denna brytare fungerar och när du lägger i och ur driften av aggregatet. 3, Bromskontakt, mät upp så den kopplar när du trycker ner bromsen för att sedan starta.
Funkar det fortfarande inte när du tjuvkopplar så kan det vara startelva, får du styrstöm fram till det men startmotorn inte snurrar så kan du knacka lite på det och se om det har kärvar fast, annars är det bara att byta. Måste du klippa innan du får tag på ett nytt relä så kan du lägga en grov bygel mellan stsrtreläts grova kablar, då ska startmotorn snurra, kom bara ihåg att ta bort bygeln när den startat så startmotorn stoppar.

Användarvisningsbild

Re: Tändningslås till åkgräsklippare Husqvarna Rider 20 ProF

Miche1  
#718935 Original numret är 506 91 71-02 kolla bara så att det stämmer med kablaget så det inte är någon som kopplat om det.....

Avatar Fallback

Re: Tändningslås till åkgräsklippare Husqvarna Rider 20 ProF

tallen100  
#718946 På ridern sitter det en säkerhetsbrytare vid växelspaken, man måste dra spaken i neutral tills det tar stopp, den kan krångla ibland.
Dra spaken fram och åter några gånger och ha inte knappen till backväxeln nedtryckt, för då frigörs inte spärren.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).