Motorsåg och handhållet

Hva 242 läcker olja.

47 inlägg 23598 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hva 242 läcker olja.

johan eriksson  
#71783 Har retat mig länge på oljefläckarna och bestämde mig för att försöka göra något åt det hela.
Plockade bort svärd och kedja för att kolla och det verkar läcka genom främre styrbulten till svärdet, den med saxsprinten i. Någon som har en aning om varför???



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hva 242 läcker olja.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71829 Detta är ventilationen till tanken.

På insidan i tanken ska det sitta ett litet plaströr som går in till centrum i tanken ungefär.

Detta är väl uträknat. När det åkt ut lite olja genom påmp o så skapas ett undertryck i tanken.
Eftersom denna har litet hål är det lättare o suga in luft än att olja rinner ut om den inte är väldans flytande.

Av med locket, ut ned oljan o i med diesel. Skölj tank ordentligt o kolla sen om den överhuvudtaget finns där den ska vara.
Prova o blås försiktigt utifrån och in... Hålet inne i får man inte mixtra med, då blir det så här.
Lågt tryck längre tid trycker tebax oljan. Sen om allt är i ordning funkar det

Användarvisningsbild

Re: Hva 242 läcker olja.

johan eriksson  
#71831 Har förmodligen hänt något i tanken då det rinner olja hela tiden :roll: , får kolla imorgon.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hva 242 läcker olja.

totte  
#71832 Är väl nån form av backventil i den där luftningen, den har troligen geggat fast i öppet läge, prova som Mange säger med diesel eller fotogen så kanske den lossnar. Om inte så behöver den troligen bytas.

Användarvisningsbild

Re: Hva 242 läcker olja.

johan eriksson  
#71835 Kan det vara så enkelt, tyvärr har den tidigare gått med bioolja, ja även i min ägo tills man blev förståndig och skapade ett konto på skogsforum :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hva 242 läcker olja.

ryd  
#71836 Plaströret skall gå mellan styrstiftet för svärdet och sitta i spänn mot överkant vid påfyllningen (så högt som går i tanken)

Användarvisningsbild

Re: Hva 242 läcker olja.

halvproffs  
#71850 Alla Husqarnor jag har haft( ca 10st) även nya, har läckt olja på exakt detta vis som du beskriver. Har ochså funderat VARFÖR? Brukar ställa ifrån mig sågarna på ett trägolv så det kommer ju aldrig att ruttna :grin: . Hoppade ju över skaklarna i våras och köpte en Stihl och den läcker ingen olja :surp: .

Användarvisningsbild

Re: Hva 242 läcker olja.

johan eriksson  
#71868 I detta fallet var det enkelt, det fanns inget plaströr i tanken :shock: , vad göra? finns det nya att köpa? går det att montera enkelt eller åker man på att dela sågen? många frågor som ni ser men finns det något svar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hva 242 läcker olja.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71869 Det skulle nog kunna gå o pilla dit på nåt vis...
Jag ska prova o se om jag kan.

Användarvisningsbild

Re: Hva 242 läcker olja.

johan eriksson  
#71879 Säg till om du vill ha en såg att försöka på :D , kanske snart läge för ett besök i ditt sågmuseum, vi har ju pratat om det länge. ska bara få tummen ur :roll:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hva 242 läcker olja.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71913 ja, det tycker jag!
Jag har inte fått till det o dra fram nåt lik o kolla, har blivit konstant avbruten med roligare grejer, men nu ska jag ut o få i sista veden i pannan, så nu kanske...

Användarvisningsbild

Re: Hva 242 läcker olja.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71968 OK. Här är boven i dramat.
Man kan ha en kortare eller slangbit med träskruv eller nåt i ändan med.
Finns många varianter på detta...

Viktigast är att det kommer in luft så oljan ersätts annars slutar det smörja.

Användarvisningsbild

Re: Hva 242 läcker olja.

johan eriksson  
#71991 Ny slang är monterad, täthetstest pågår :smile:
Undrar om man skulle passa på att ta bort ljuddämparen så länge...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hva 242 läcker olja.

johan eriksson  
#72087 Än sålänge är det tätt :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Hva 242 läcker olja.

gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72092 Hmm. det där svarta plaströret påminner om det som sitter till tanken på 3120 med ett litet filter i. Hade ett helsike innan jag fick det tätt.
Annars så sitter det en liten packning på oljepumpen som bruckar läcka, packningen slits tydligen.

Men varför inte riva isär sågen och kolla allt det sitter ju även en packning mellan de bägge kroppshalvorna kanske även denna behöver bytas...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).