Traktorer och processorer

Niab Traktorprocessor

108 inlägg 63856 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Niab Traktorprocessor

hugge  
#40882 Har lyckats komma över Niab 5-15 C automat på auktion.Någon som vet var man kan få tag på en instruktionsbok ?
Får inte vinschen att fungerar.Det händer inget varken med radiokontrollen eller knappen på maskinen.Hydraloljan verkar köra igång men det händer inget med vinschen.Någon som vet om man måste göra något annat för att det skall fungera ?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild
stegmaster  
#40926 På den her adress kan du lasta ned instruksjonsvisning
http://store.nyce.se/main.asp?SID=177FB ... PageType=D

Avatar Fallback
Valtra6850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40994 Spaken till sågen ska tryckas uppåt, då går oljan till vinchen istället för till processorn

Avatar Fallback
hugge  
#40995 min är en 5-15 C och där finns ingen sågspak utan sågen styrs med en knapp på en av spakarna

   TS
Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

Naders  
#67181 Har du kommit på hur du startar vinschen än? :?:

Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

hugge  
#67192 Jajjamän.
Det var så enkelt att det fordrades lite mer varv på kraftuttaget än beräknat

   TS
Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

Naders  
#67205 Jahapp... Så enkelt var det :roll:
Nöjd med maskinen annars?
Har själv en 5-15B, -03 som jag är glad att jag investerat i.
Har dock haft lite problem med att vinschen var trög att dra ut.

Men efter ett par ventilbyten kom de på att det stora hydraulblocket var felkonstruerat så jag fick köpa en ombyggnadssats med en extra slang samt en annan sorts ventil.
Har inte monterat det än så jag är spänd inför säsongen.....

Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

hugge  
#67221 Mycket nöjd. En perfekt maskin som jag ser det bara synd att man inte köpte en innan men behöver nog en säsong till för att komma på alla finesser och ställa in allt rätt

   TS
Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

ulol  
#71693 Hade samma problem som du. Men när man ökar varvtalet på traktorn kan rörelserna i maskinen
bli för snabba. Jag provade därför att dra strömkabeln direkt från batteriet, med ett lyckat resultat.
Var bara noga med att hålla koll på + och -.

Användarvisningsbild

Re: Niab Traktorprocessor

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71724 Hej här är några bilder på min 5-15 i grovskog som fungerar kanon. Jag lägger ner rotsocken och kapar den med motorsågen för att undvika splälkning.
Bild

Bild

Bild

Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

Naders  
#71737 Fina bilder det där :-bd
Vad har du för årsmodell på "trädrunkaren" :smile:

Ja, i grov skog så är det behövligt ibland att ta till handjagaren. Men märka stocklängden kan man ju göra med ett litet snitt med det "stora" såget.
Tycker dock att det är lite onödigt krabbigt att behöva bära motorsågen hit å dit.
Hade ju varit fint att ha den monterad nånstans i bakändan lätt tillgänglig där den inte är i vägen.

Nåt i stil med detta kanske :roll:

Användarvisningsbild

Re: Niab Traktorprocessor

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71842 NIABen är en 07 det är den andra jag har, den första var en Svensktillverkad med en annan typ av vinch.
Den hadde jag i Gudrunstormen och Perstormen sen var det dags att byta.
Jag har funderat länge på att ha sågen där bak men kan inte komma på något bra ställe.
Att ha den där bak på traktorn fungerar inte för då är den svår att komma åt när det är ett stort träd i prosessorn eller virkeshög den ena sidan och rishög den andra.
Jag har en hållare för dunk och såg på vänster sida av lasstaren det får duga så länge tills jag kommer på något
nytt.

Användarvisningsbild

Re: Niab Traktorprocessor

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71845
Naders skrev:Fina bilder det där :-bd
Vad har du för årsmodell på "trädrunkaren" :smile:

Ja, i grov skog så är det behövligt ibland att ta till handjagaren. Men märka stocklängden kan man ju göra med ett litet snitt med det "stora" såget.
Tycker dock att det är lite onödigt krabbigt att behöva bära motorsågen hit å dit.
Hade ju varit fint att ha den monterad nånstans i bakändan lätt tillgänglig där den inte är i vägen.

Nåt i stil med detta kanske :roll:


Hållaren på traktorn satt ju fint!!
Men sitter såget skyddat där, lätt hänt att grenar åker meddäcket runt, spec om man har kjedjor... Inget du har ont av där??

Hur gör man skyddet/ hållaren själv på bästa sätt??

Användarvisningsbild

Re: Niab Traktorprocessor

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71847 Har inte haft några prolem med att ha sågen där och man har bra överblick när man kör i snårskog.
Hållaren hittade lag på Lantmännen för många år sedan den är bra för den håller både såg och dunk.
Jag tar några bilder i veckan så får du se.

Användarvisningsbild

Re: Niab Traktorprocessor

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71861 Här kommer bilder på hållaren.
Bild

Bild

Bild

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar