Motorsåg och handhållet

Val av stihl lövblås?

13 inlägg 3190 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Val av stihl lövblås?

Mattsvart  
#715855 Hej
Tänkte köpa mig en ryggburen stihl lövblås, står mellan Br 450, Br 600 eller Br 700.
Vill inte ha en för klen maskin och elstarten på br 450 är inget krav eller måste..
Sen är det där med 2mix eller 4mix motor vad är att föredra?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Val av stihl lövblås?

Hilux  
#715866 Körde i dagarna en 450 med elstart. Tyckte de va gött då man blir avbruten å inte behöver hänga av sig den för omstart. 450 tycker jag duger för villa ägarna även med stor tomt, bra fart i den. Ljudet från motorn äts upp av fläkten så å de avseende är de dött lopp mellan 2 å 4t. Sen e de kommun osv så kanske 6-700 gör sig bättre. Men för pengarna är 450 mkt bra tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Val av stihl lövblås?

Mattsvart  
#715868 Hej
Tror du 450in klarar att blåsa nyklippt blött gräs och liknande?
Tycker man hört att 4mix motorerna kan börja strula med ventiler och är dyra att serva?
Ljudet gör mig inget, har knappt grannar häller så den kan låta dom ett jetplan om de är så..
Prismässigt är 450 välldigt bra nu, men om det är massor mer för pängarna i tex en 700 så kan man försvara merkostnaden sas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av stihl lövblås?

JensSkoog  
#715919 Det är inte svårt alls att serva ventilerna på en fyrmixmotor, och om
de inte snabbvarvar som en totaktare, så har de bottendrag så det
håller. Mycket nöjd med den konstruktionen som finns på min lövblås.

Körer själv med en 600, och är nöjd med den, och jag rekommenderar
att du inte köper något mindre, heller hämtar ut en 700. Den extra
kraften är guld när man har stora jobbar och vida ytor.

Avatar Fallback

Re: Val av stihl lövblås?

Hilux  
#715937 Jag tror absolut den klarar blött gräs. 450 har lite smalare munstycke än tex 700, där för den samma blås hastighet som dom större. Skillnaden e de stora luftflöden räknat m3/h

Användarvisningsbild

Re: Val av stihl lövblås?

Mattsvart  
#715995 Hej
Förstår att dom större blåser mer i volym men blåser dom lika hårt om ni förstår hur jag menar?
Vill kunna flytta en blöt hög med löv och liknande.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av stihl lövblås?

JensSkoog  
#716001 Mängd luft som går genom är viktigt om du ska "lyfta" och flytta på stora högar och blött gräs.
Finns ju olika munstycken, och det som är platt med en böj ër mycket effektivt när man blåser en gräsmatta.

Användarvisningsbild

Re: Val av stihl lövblås?

Mattsvart  
#716370 Hej
Har kollat och kollat å jämfört och jämfört lite till. Har till och med mailat återförsäljaren och han menade på att man inte kan få både mycket luft och stark blås, man får välja lite imellan det. Atingen lite kraftigare mer riktad blås med 600an eller mer volym med 700an.. Om man inte köpte 800an då slulle man få båda fördelarna.
Men där spricker min buddget..
Har dock sett amerikanare på Youtube som monterar 450ins rör på 700an och menar på att du får man både kraft och mängd utan att köpa 800an.. Hur påvärkar det maskinen tro? Går den ihjäl i förtid eller ökar man slitaget? Vilka är nackdelarna och vilka är fördelarna?
Just nu lutar det åt en 600a även fast 700an bara är 400kr mer..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av stihl lövblås?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716383 Tycker det är tillräckligt med drag i 700:an. När jag skulle byta min andra blås på jobbet. Så tittade jag på 800:an. Men var inte förtjust i det korta röret. Även om det var mer kraft. Jag vill ha lite längre rör. Så man kommer åt i skrymslen.

Så jag tog en 700:a till.

Användarvisningsbild

Re: Val av stihl lövblås?

Mattsvart  
#717975 Hej
Valet landade tillslut på en Br600, bla för att jag hittade en beg Br600 magnum som var i bra skick i rätt kurs och för att jag vill ha lite mer tryck i blåsen..
Funkar bra en så länge och har vart välldigt lätt startad.. Kan passa på å fråga ni som kört dom här ett tag. Tycker den flåsar på rätt bra på bara tomgång, ska dom göra det?
Provar att skicka in en bild på min lilla stihl hörna, alla tycker väll om bilder! 😀
Mvh Simon

   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av stihl lövblås?

JensSkoog  
#717983 Bra köp, @Mattsvart :-bd
När du kör i gång den och har knappen i startposition, drar den i väg
hårdt, men när du så klämmer på gasen, så ska den lugna ner sig.

Användarvisningsbild

Re: Val av stihl lövblås?

HVA550XPG  
#721520 Jag säger BR 800 alla dar i veckan, bra med kraft hela tiden, och underbart att kunna starta maskinen utan att ta av sig lövblåsen!

Användarvisningsbild

Re: Val av stihl lövblås?

JensSkoog  
#721537
HVA550XPG skrev:Jag säger BR 800 alla dar i veckan, bra med kraft hela tiden, och underbart att kunna starta maskinen utan att ta av sig lövblåsen!

Ja, det är med att starta utan att ta den av, är en stor fördel. :-bd
Saknas på min BR600, och få saker är så irriterande
som att man får ta den ner av ryggen och starta om
när man har kommer borti knappen så den stannat. :((

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).