Öppna kategorin

Vilken snigel?

11 inlägg 1625 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilken snigel?

Nyborg  
#717722 Hittade en snigel under salladen i odlingslådan. Ca 3-5 cm lång. Skadlig? Hur göra för att bli av med dem? (Om det går...) Ser inte ut som spansk skogssnigel, de brukar väl vara mer chokladbruna?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Vilken snigel?

tallen100  
#717724 Kan vara mördarsnigel, dom kan väl skifta lite i färgen från bruna till rödaktiga ...🤔

Användarvisningsbild

Re: Vilken snigel?

totte  
#717725 Spansk skogssnigel, "mördarsnigel" gemenligen kallad, förekommer i många färgvariationer från ljust gulbrun, chokladbrun, rödbrun, till närapå svart. Som tallen sa. Är nog rätt säkert att det är en sån på bilden.

Halshuggning med vass spade eller liknande redskap. En runda i trädgården på kvällen sen daggen har fallit, med fick- eller pannlampa rekommenderas. Då kryper dom fram och kan avrättas.

Avatar Fallback

Re: Vilken snigel?

tallen100  
#717727 En del säger att man ska slänga dom i vatten,
Vissa påstår att man inte ska halshugga dom för att sörjan som blir ska tydligen dra till sej fler sniglar.
Sen påstår andra att man ska halshugga dom för att då kommer fler till samma plats och kan halshuggas 🤣

Så bäst vore väl kanske om du bara äter upp den hel, med lite sallad till? 😀 😉

Användarvisningsbild

Re: Vilken snigel?

totte  
#717731 Stämmer att det brukar dra dit fler, kan vara ett helt litet gäng nästa kväll. Då hugger man dom. Bli av med dom går nog knappast, men om man går konsekvent var eller varannan dag och hugger dom så kan man hålla det ganska skadefritt. Vi har inga skador att tala om på grönsakerna. Det är lite lugnare i år, den hårda kylan i vintras tog nog en del. I fjol hände det att jag högg fyrahundra en kväll. Ett par hundra tog en gång nu på försommaren. Nästan alla ligger på gräset och verkar inte så intresserade att krypa ut i öppna jorden.

Viktigt är att inte ha högt gräs/ogräs som gränsar direkt till trädgårdslanden utan att det finns en hyggligt bred remsa av klippt gräs emellan.

Är min erfarenhet här.

Avatar Fallback

Re: Vilken snigel?

Sture Andersson  
#717732
tallen100 skrev:En del säger att man ska slänga dom i vatten,
En del påstår att man inte ska halshugga dom för att sörjan som blir ska tydligen dra till sej fler sniglar.
Sen påstår andra att man ska halshugga dom för att då kommer fler till samma plats och kan halshuggas 🤣

Så bäst vore väl kanske om du äter upp den hel, med lite sallad till? 😀 😉

Har haft sniglar i många år ,du blir aldrig av med dom ,men du kan få ner antalet betydligt om aldrig går förbi en snigel utan att trampa ihjäl dom ,ta en sväng på kvällen .Sen är robbotgräsklippar bra ,men låt den bara gå på natten ,har nästan aldrig sniglar på gräsmattan .Sen det här med att du lockar till dig sniglar med att mosa dom ,det är ju det som är bra du får fram dom ur buskar ,och kan trampa ihjäl dom .Dom älskar tydligen äta varandra ,för har du dödat en så är det snart flera framme.

Användarvisningsbild

Re: Vilken snigel?

totte  
#717733 Håller helt med Sture.

Avatar Fallback

Re: Vilken snigel?

jannee  
#717739 Går att minska antalet betydligt.
Du plockar dem du ser, klyver dem på mitten blandar sedan detta med järnsulfat.
Lägg därefter ut denna goja på ställen där det brukar finnas gott om sniglar.
De andra sniglarna äter upp denna goja för att i senare skede frätas upp av järnsulfatet, så görs gång på gång och du kan minska antalet med uppåt 90 %.

Användarvisningsbild

Re: Vilken snigel?

Loffe84  
#717742 Vi plocka sådana en kväll å hade ut Ferramol kvällen efter. Detta gjorde en djävulskt bra effekt.

Användarvisningsbild

Re: Vilken snigel?

Nyborg  
#717745 Tacksam för alla svar! /Johan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken snigel?

JensSkoog  
#717760 Har kämpat mot dom i tio år, och det hjälper.
Alla som kommer in i trädgården plockar jag upp och lägger i hög utanför, döda.
En sväng dit utpå kvällen med en sprutflaska med till hälften vatten och salmiak
dödar gärna en mängd som har tagit sig dit till gravölet :mrgreen:
Senn går jag gärna varje kväll med samma buteljen och dödar dom som
närmar sig utanför tomten, isär när det har kommit regn. Då kommer dom
sniglande med kurs för allt smakligt här inne.
Om man ska ha sina prydväxter för sig själv, får man gå för saker sniglarna inte gillar.
Begonia och astilber går bra, men prästkrage och georginer attackerar de hela tiden.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).