Motorsåg och handhållet

Val av batteridriven motorsåg

80 inlägg 10453 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Val av batteridriven motorsåg

Snowman76  
#717698 Funderar på att köpa en batteridriven såg, har funderat på antingen en Husqvarna 535i XP eller en Sthil MSA 220 C-B..

Vill gärna ha lite tips och idéer angående dom motorsågarna eller om nån har nåt annat förslag på en bra batteridriven motorsåg.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Val av batteridriven motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717706 Hur mycket och vad för arbete ska den utföra?

Användarvisningsbild

Re: Val av batteridriven motorsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717710 Husqvarna 535 iXP är jämförbar med Stihl MSA 200 och Husqvarna 540 iXP är jämförbar med Stihl MSA 220 när det gäller kapaciteten.

Själv gillar jag Husqvarnas batterigrejor och slår därför ett slag för dem. Tycker ofta att de är lite bättre än motsvarande Stihl.

Se dock till att inte snåla in på batteri och laddare. Bra batteri + snabbladdare gör skillnad.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Val av batteridriven motorsåg

Snowman76  
#717730
Niking skrev:Husqvarna 535 iXP är jämförbar med Stihl MSA 200 och Husqvarna 540 iXP är jämförbar med Stihl MSA 220 när det gäller kapaciteten.

Själv gillar jag Husqvarnas batterigrejor och slår därför ett slag för dem. Tycker ofta att de är lite bättre än motsvarande Stihl.

Se dock till att inte snåla in på batteri och laddare. Bra batteri + snabbladdare gör skillnad.
/Niklas


Tack för svaret!

Vad anser du om snabbkedjespänning/verktygslös kedjespänning? Vad jag har läst och hört så verkar dom flesta inte gilla den funktionen?! Vad jag har kunnat se så verkar alla modeller av Stihl ha det och i stort sett alla modeller hos Husqvarna, det ser ut som att bara 535 iXP och 540 iXP som inte har det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av batteridriven motorsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717735
Snowman76 skrev:
Niking skrev:Husqvarna 535 iXP är jämförbar med Stihl MSA 200 och Husqvarna 540 iXP är jämförbar med Stihl MSA 220 när det gäller kapaciteten.

Själv gillar jag Husqvarnas batterigrejor och slår därför ett slag för dem. Tycker ofta att de är lite bättre än motsvarande Stihl.

Se dock till att inte snåla in på batteri och laddare. Bra batteri + snabbladdare gör skillnad.
/Niklas


Tack för svaret!

Vad anser du om snabbkedjespänning/verktygslös kedjespänning? Vad jag har läst och hört så verkar dom flesta inte gilla den funktionen?! Vad jag har kunnat se så verkar alla modeller av Stihl ha det och i stort sett alla modeller hos Husqvarna, det ser ut som att bara 535 iXP och 540 iXP som inte har det.


Jag har aldrig testat någon såg med verktygslös kedjespänning, men den generella rekommendationen här på skogsforum tycks vara att om möjligt undvika verktygslös kedjespänning och hellre satsa på modeller med den traditionella kedjespänningen. Är visst en del problem med verktygslös kedjespänning.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Val av batteridriven motorsåg

Snowman76  
#717743
Niking skrev:
Snowman76 skrev:
Niking skrev:Husqvarna 535 iXP är jämförbar med Stihl MSA 200 och Husqvarna 540 iXP är jämförbar med Stihl MSA 220 när det gäller kapaciteten.

Själv gillar jag Husqvarnas batterigrejor och slår därför ett slag för dem. Tycker ofta att de är lite bättre än motsvarande Stihl.

Se dock till att inte snåla in på batteri och laddare. Bra batteri + snabbladdare gör skillnad.
/Niklas


Tack för svaret!

Vad anser du om snabbkedjespänning/verktygslös kedjespänning? Vad jag har läst och hört så verkar dom flesta inte gilla den funktionen?! Vad jag har kunnat se så verkar alla modeller av Stihl ha det och i stort sett alla modeller hos Husqvarna, det ser ut som att bara 535 iXP och 540 iXP som inte har det.


Jag har aldrig testat någon såg med verktygslös kedjespänning, men den generella rekommendationen här på skogsforum tycks vara att om möjligt undvika verktygslös kedjespänning och hellre satsa på modeller med den traditionella kedjespänningen. Är visst en del problem med verktygslös kedjespänning.
/Niklas


Eftersom jag har fastnat för antingen Sthil eller Husqvarna och alla modeller av Stihl har verktygslös kedjespänning och även dom flesta Husqvarna modeller, så återstår nog bara Husqvarna 535 iXP och 540 iXP som inte har det. Är det stor skillnad på dom, så det är värt mellanskillnaden på 2100kr..?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av batteridriven motorsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717746 Det är mer som skiljer än bara verktygslös kedjespänning. T.ex. utformning av spärr mot ofrivilligt gaspådrag skiljer ju också en del, där Stihls lösning på MSA 220 är mindre lyckad - om du frågar mig! Husqvarnas lösning är klart bättre.

Även vikten skiljer mellan modellerna, där Husqvarna är klart lättare.

Men det bästa är att känna på dem i butik och om möjligt få låna hem något demoexemplar för testning.
Ty vad som är rätt för dig, kan ju bara du avgöra.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Val av batteridriven motorsåg

Snowman76  
#717747
Niking skrev:Det är mer som skiljer än bara verktygslös kedjespänning. T.ex. utformning av spärr mot ofrivilligt gaspådrag skiljer ju också en del, där Stihls lösning på MSA 220 är mindre lyckad - om du frågar mig! Husqvarnas lösning är klart bättre.

Även vikten skiljer mellan modellerna, där Husqvarna är klart lättare.

Men det bästa är att känna på dem i butik och om möjligt få låna hem något demoexemplar för testning.
Ty vad som är rätt för dig, kan ju bara du avgöra.
/Niklas


Jo, att det skiljer mer än bara verktygslös kedjespänning på dom övriga vet jag. Och även jag gillar inte heller Sthil's lösning på spärren. Men det jag undrade över var om det var så pass stor skillnad på Husqvarna 535 iXP (5390:- exkl. batteri) och 540 iXP (7490:- exkl. batteri) så det är värt mellanskillnaden på 2100kr.

Men jag får åka och kolla lite, just nu lutar det nog eventuellt mot 535:an.

   TS
Avatar Fallback

Re: Val av batteridriven motorsåg

Snowman76  
#717749
Mange skrev:Hur mycket och vad för arbete ska den utföra?


Det är väl inget jätte avancerat den ska användas till, så det behöver inte vara nån proffs motorsåg. Men samtidigt vill man nog inte ha allt för klen såg heller. Funderar på om kanske Husqvarna 535 iXP är lagom?!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av batteridriven motorsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717750 Ok, jag trodde du menade 540iXP vs MSA220..

Angående Husqvarna, så har jag båda modellerna (eller rättare sagt föregångaren 536 LiXP och 540 iXP). Det skiljer en hel del i effekt, men också en del vikt. Båda har dock sin plats I arsenalen.

Edit: 535:an fungerar bra till träd upp till ca 20 cm I diameter. Behöver du fälla större träd, bör du hellre satsa på en 540i XP.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Val av batteridriven motorsåg

Snowman76  
#717751
Niking skrev:Ok, jag trodde du menade 540iXP vs MSA220..

Angående Husqvarna, så har jag båda modellerna (eller rättare sagt föregångaren 536 LiXP och 540 iXP). Det skiljer en hel del i effekt, men också en del vikt. Båda har dock sin plats I arsenalen.
/Niklas


Jag har redan en vanlig motorsåg, men funderar på att skaffa en batteridriven som är lättare att hålla på med och som man kan ställa ifrån sig ett tag utan att man behöver dra igång och stänga av hela tiden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av batteridriven motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717752 Det finns andra modeller som 340i som kanske fyller ditt behov.
Kolla runt lite vilka modeller det finns i olika märken. Finns en hel del batterisåg, inte bara Husqvarna och Stihl.

Användarvisningsbild

Re: Val av batteridriven motorsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717755
Snowman76 skrev:
Niking skrev:Ok, jag trodde du menade 540iXP vs MSA220..

Angående Husqvarna, så har jag båda modellerna (eller rättare sagt föregångaren 536 LiXP och 540 iXP). Det skiljer en hel del i effekt, men också en del vikt. Båda har dock sin plats I arsenalen.
/Niklas


Jag har redan en vanlig motorsåg, men funderar på att skaffa en batteridriven som är lättare att hålla på med och som man kan ställa ifrån sig ett tag utan att man behöver dra igång och stänga av hela tiden.

Helt rätt tänkt. Rätt verktyg till rätt jobb.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Val av batteridriven motorsåg

Snowman76  
#717759
Mange skrev:Det finns andra modeller som 340i som kanske fyller ditt behov.
Kolla runt lite vilka modeller det finns i olika märken. Finns en hel del batterisåg, inte bara Husqvarna och Stihl.


Jo, jag har läst lite och funderat på 340i också. Men då har den verktygslös kedjespänning, vilket jag är tveksam till, verkar även vara många andra som inte rekommenderar det. Sen är det klart att det finns andra märken också, men av nån anledning så har jag fastnat för Husqvarna och Stihl. Dom lokala butikerna säljer bara Husqvarna och Stihl också, vilket kanske kan bero lite på att man har fastnat för just dom märkena. Så om jag ska köpa nåt annat märke så måste jag nog göra det på nätet och då har jag inte möjlighet att kolla och känna på dom innan köpet, vilket kanske kan vara en nackdel.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av batteridriven motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717771 Det är en stor nackdel tyvärr.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).