Motorsåg och handhållet

Vad är bäst till gräsröjning?

141 inlägg 53494 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717667 Ja, till exempel.
Vatten, mörkt, tillslutet gör ofta nytta.

Men biltemas lina blir inte bättre för den lagras bra.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

Williamm  
#717671
Mange skrev:Men biltemas lina blir inte bättre för den lagras bra.

Kanske som tandtråd för kor?

Användarvisningsbild

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

DennisCA  
#717674 Jag har hängt upp röjsågen. Nu senast röjde jag i dikerna och andra ställen runt gården med en lie istället.

Vad skönt, inget oljud, inga skyddskläder, inget svärande över en motor som ska igång efter vinterdvalan. Gick inte långsammare än med röjsågen heller, tar dock mera kalorier men jag har överskott på sådana.

e: Behåller dock min makita 18v grästrimmer, den är ännu användbar för att trimma mot murar och sånt där gräsklipparen inte når.

Användarvisningsbild

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

Maverick  
#718240
williamm skrev:
Maverick skrev:Nyss köpt en rulle. Inte provat än men det ska bli kul att se hur den funkar.

Berätta gärna hur den går. Oregon har ju en tvåkomponents-tråd, men den finns bara rund vad jag kan se.


Legat mörkt, svalt och i blöt sedan köp.

Nu har jag provkört 200 meter längs en grusväg. Blandat med gräs i 30 cm höjd, ormbunkar 15cm gräs och på rent gräs skär den bra men jag upplever att den är spröd och går av mig minsta lilla pinne som sticker upp.

Så vid röjning i trädgård där det är rent gräs så funkar den bra men där det finns risk att gå emot sten eller pinnar så skulle jag välja en annan tråd.


Husqvarna 545fr med 3 mm corecut tråd.

Trodde den skulle vara bättre än den tråd jag hade men så var det inte. 👎

Användarvisningsbild

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

Williamm  
#718244
Maverick skrev:
williamm skrev:
Maverick skrev:Nyss köpt en rulle. Inte provat än men det ska bli kul att se hur den funkar.

Berätta gärna hur den går. Oregon har ju en tvåkomponents-tråd, men den finns bara rund vad jag kan se.


Legat mörkt, svalt och i blöt sedan köp.

Nu har jag provkört 200 meter längs en grusväg. Blandat med gräs i 30 cm höjd, ormbunkar 15cm gräs och på rent gräs skär den bra men jag upplever att den är spröd och går av mig minsta lilla pinne som sticker upp.

Så vid röjning i trädgård där det är rent gräs så funkar den bra men där det finns risk att gå emot sten eller pinnar så skulle jag välja en annan tråd.


Husqvarna 545fr med 3 mm corecut tråd.

Trodde den skulle vara bättre än den tråd jag hade men så var det inte. 👎

Tråkigt. En tråd ska ju klara lite pinnar. Och böja sig mot sten, det är ju det som är vitsen med tråd.

Användarvisningsbild

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

Maverick  
#718246 Ja, lite det som är meningen.

Ska köra upp rullen jag köpt sen får jag leta vidare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).