Motorsåg och handhållet

Vad är bäst till gräsröjning?

141 inlägg 53514 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

Williamm  
#716763
Maverick skrev:Någon som testat husqvarnas corecut?

Nä, men den kommer jag att testa.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

Maverick  
#716764 Nyss köpt en rulle. Inte provat än men det ska bli kul att se hur den funkar.

Användarvisningsbild

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

Williamm  
#716768
Maverick skrev:Nyss köpt en rulle. Inte provat än men det ska bli kul att se hur den funkar.

Berätta gärna hur den går. Oregon har ju en tvåkomponents-tråd, men den finns bara rund vad jag kan se.

Användarvisningsbild

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716781 Oregon Duoline är rund.
De hade en tvinnad innan jag tyckte var bättre men den har de inte mer tyvärr.

Användarvisningsbild

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

Williamm  
#717542 Vågar man testa denna? Hva och stihl brukar ha plastknopp
https://www.skogsverktyg.se/trimmertr-d-trimmerhuvud/trimmerhuvud/proffs-trimmerhuvud-halvautomatisk.html
Den tilltänkta röjaren är fs200

Avatar Fallback

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

alias  
#717588 Kör med HVA:s standard trimmerhuvud och denna tråd:

1624820167_20210620_171321.jpg


Kör allt från stenkanter runt tomten på föräldragården, till veketåg runt tallplantor, gräsröjning under elstängslen runt fårhagarna och kanter på skogsbilvägar m.m. och tycker att denna sort är den som lett till minst trådåtgång hittills.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

Williamm  
#717589
alias skrev:Kör med HVA:s standard trimmerhuvud och denna tråd:

1624820167_20210620_171321.jpg


Kör allt från stenkanter runt tomten på föräldragården, till veketåg runt tallplantor, gräsröjning under elstängslen runt fårhagarna och kanter på skogsbilvägar m.m. och tycker att denna sort är den som lett till minst trådåtgång hittills.

MVH
Alias

Tack!
Vad får du tag på den tråden? Jag hade en lite bit av den som följde med en röjsåg, och det är den bästa tråd jag kört.

Avatar Fallback

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

alias  
#717592
williamm skrev:
alias skrev:Kör med HVA:s standard trimmerhuvud och denna tråd:

1624820167_20210620_171321.jpg


Kör allt från stenkanter runt tomten på föräldragården, till veketåg runt tallplantor, gräsröjning under elstängslen runt fårhagarna och kanter på skogsbilvägar m.m. och tycker att denna sort är den som lett till minst trådåtgång hittills.

MVH
Alias

Tack!
Vad får du tag på den tråden? Jag hade en lite bit av den som följde med en röjsåg, och det är den bästa tråd jag kört.


Har för mig att lokala HVA-handlarn säljer den (har i alla fall gjort så).

Problemet är ju att när man köper saker som håller bra så kan man inte vara säker på om vara fortfarande tillverkas, har samma namn eller säljs på samma ställe.

Rullen på bilden är snart slut och jag tror att den är 4-5 år gammal minst. Hoppas på att jag får tag i samma sort igen, men är inte säker.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

Williamm  
#717594
alias skrev:
williamm skrev:
alias skrev:Kör med HVA:s standard trimmerhuvud och denna tråd:

1624820167_20210620_171321.jpg


Kör allt från stenkanter runt tomten på föräldragården, till veketåg runt tallplantor, gräsröjning under elstängslen runt fårhagarna och kanter på skogsbilvägar m.m. och tycker att denna sort är den som lett till minst trådåtgång hittills.

MVH
Alias

Tack!
Vad får du tag på den tråden? Jag hade en lite bit av den som följde med en röjsåg, och det är den bästa tråd jag kört.


Har för mig att lokala HVA-handlarn säljer den (har i alla fall gjort så).

Problemet är ju att när man köper saker som håller bra så kan man inte vara säker på om vara fortfarande tillverkas, har samma namn eller säljs på samma ställe.

Rullen på bilden är snart slut och jag tror att den är 4-5 år gammal minst. Hoppas på att jag får tag i samma sort igen, men är inte säker.

MVH
Alias

Typiskt.
När jag frågade han som jag fick en bit av var den var köpt sa han också hva-handlare för ca5 år sedan...

Avatar Fallback

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

alias  
#717598
williamm skrev:
alias skrev:
williamm skrev:Tack!
Vad får du tag på den tråden? Jag hade en lite bit av den som följde med en röjsåg, och det är den bästa tråd jag kört.


Har för mig att lokala HVA-handlarn säljer den (har i alla fall gjort så).

Problemet är ju att när man köper saker som håller bra så kan man inte vara säker på om vara fortfarande tillverkas, har samma namn eller säljs på samma ställe.

Rullen på bilden är snart slut och jag tror att den är 4-5 år gammal minst. Hoppas på att jag får tag i samma sort igen, men är inte säker.

MVH
Alias

Typiskt.
När jag frågade han som jag fick en bit av var den var köpt sa han också hva-handlare för ca5 år sedan...


Kollade på Maskinklippet och de verkade ha en tämligen likvärdig gul 3,0 mm trimmerlina med fyrkantsprofil från Stihl som jag nog testar om jag inte hittar modellen jag har nu.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

JensSkoog  
#717602
alias skrev:Kollade på Maskinklippet och de verkade ha en tämligen likvärdig gul 3,0 mm trimmerlina med fyrkantsprofil från Stihl som jag nog testar om jag inte hittar modellen jag har nu.

MVH
Alias

Tittade på den nu i veckan när jag besökte min ÅF.
Liknade på den fyrkanttråden jag använder från ROACH.

Användarvisningsbild

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

Williamm  
#717603
alias skrev:
Kollade på Maskinklippet och de verkade ha en tämligen likvärdig gul 3,0 mm trimmerlina med fyrkantsprofil från Stihl som jag nog testar om jag inte hittar modellen jag har nu.

MVH
Alias

Den såg jag också. Verkar bra.
Jag ska nog testa den femkantiga i två olika material från hva.

Avatar Fallback

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

masyngel  
#717606 220 meter stihl tråd, 3.3 rund.
Kostnad 32 euro...

Användarvisningsbild

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717656 Tänk på att tråd är färskvara och tål inte lagras hur som. Ska ni köra mycket spelar det mindre roll men lagra tråd i åravis är inte alltid så rysligans bra.

Användarvisningsbild

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

Williamm  
#717660
Mange skrev:Tänk på att tråd är färskvara och tål inte lagras hur som. Ska ni köra mycket spelar det mindre roll men lagra tråd i åravis är inte alltid så rysligans bra.

I vatten? så lagrar jag mina.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).