Föryngring

Plantorna sitter ej rakt, hur noga är de

29 inlägg 12711 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Plantorna sitter ej rakt, hur noga är de

Vedproducent  
#717111 Tror inte det handlar om betalningen. Här i området är det en stor aktör tex som nyttjar billig utländsk arbetskraft och öppet redovisar rörelsevinster på 20-25 procent. Då är det knappast plantpriset skogsägaren betalar det handlar om.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantorna sitter ej rakt, hur noga är de

Emiliaskersund  
#717181 Jag tror alla förstår att plantörerna måste få ner tempot för att hinna med det som förväntas. Det kommer inte komma arbetskraft om de till samma pris ska sätta färre plantor. Vi är redan nu och rekryterar personal i de fattigaste delarna av Europa. Det är inte hållbart att bara rekrytera billigare och billigare arbetskraft utan att se över planteringspriset. Detta upplägg leder till hög personalomsättning och är knappast bra för att få återkommande arbetskraft och högre kvalitet på utförandet.

Givetvis handlar det om att höja priserna. Men som sagt måste det komma plantörerna till del vilket är det svåra. Förmodligen är enda sättet att reglera detta i avtal så entreprenören måste ge en viss andel till plantörerna.

Avatar Fallback

Re: Plantorna sitter ej rakt, hur noga är de

gurka  
#717186
Emiliaskersund skrev: Det är inte hållbart att bara rekrytera billigare och billigare arbetskraft utan att se över planteringspriset.


För entreprenörer som utför arbetet och har svenskt kollektivavtal finns naturligtvis inte möjligheten med olika lönenivåer baserat på medborgarskap. Det finns heller inte någon möjlighet att under en löneperiod betala mindre än avtalets timersättning dvs ackordsersättning kan bara höja lönenivån.
Sen finns det naturligtvis några som fuskar .....

Användarvisningsbild

Re: Plantorna sitter ej rakt, hur noga är de

Vedproducent  
#717208
gurka skrev:
Emiliaskersund skrev: Det är inte hållbart att bara rekrytera billigare och billigare arbetskraft utan att se över planteringspriset.


För entreprenörer som utför arbetet och har svenskt kollektivavtal finns naturligtvis inte möjligheten med olika lönenivåer baserat på medborgarskap. Det finns heller inte någon möjlighet att under en löneperiod betala mindre än avtalets timersättning dvs ackordsersättning kan bara höja lönenivån.
Sen finns det naturligtvis några som fuskar .....

Massor av fusk. Utländska underentreprenörer så verkar det smita igenom. Har då gjort så i mer än 20 år i detta fallet.

Avatar Fallback

Re: Plantorna sitter ej rakt, hur noga är de

gurka  
#717211
Vedproducent skrev:Massor av fusk. Utländska underentreprenörer så verkar det smita igenom. Har då gjort så i mer än 20 år i detta fallet.


Ja utlandsregistrerade bolag har rätt att arbeta enligt sitt egets lands regelverk på liknande sätt som svenskar som arbetar för tex Skanska i Lettland arbetar enligt svenskt avtal och lön.

Avatar Fallback

Re: Plantorna sitter ej rakt, hur noga är de

slyman  
#717313 Ang om plantor får luta. Självklart ska de inte luta för mycket, om de gör det har de haft för bråttom (slarv). Sedan är det viktigt kolla att de planterat överallt. Har varit med om flera luckor och även då de roat sig med att sätta 10tal plant inom 0,5m2. Mitt råd : kontrollera, följ upp och påpeka om ngt inte känns rätt så ni får diskutera problem.

Avatar Fallback

Re: Plantorna sitter ej rakt, hur noga är de

Emiliaskersund  
#719177
gurka skrev:
Emiliaskersund skrev: Det är inte hållbart att bara rekrytera billigare och billigare arbetskraft utan att se över planteringspriset.


För entreprenörer som utför arbetet och har svenskt kollektivavtal finns naturligtvis inte möjligheten med olika lönenivåer baserat på medborgarskap. Det finns heller inte någon möjlighet att under en löneperiod betala mindre än avtalets timersättning dvs ackordsersättning kan bara höja lönenivån.
Sen finns det naturligtvis några som fuskar .....


Det jag menar är att den låga nivån inte räcker för att behålla arbetskraft från länder som utvecklas och där löneförväntningarna ökar. De hittar mindre slitsamma jobb i sina hemländer där det börjar betalas bättre.

Avatar Fallback

Re: Plantorna sitter ej rakt, hur noga är de

Emiliaskersund  
#719178
slyman skrev:Ang om plantor får luta. Självklart ska de inte luta för mycket, om de gör det har de haft för bråttom (slarv). Sedan är det viktigt kolla att de planterat överallt. Har varit med om flera luckor och även då de roat sig med att sätta 10tal plant inom 0,5m2. Mitt råd : kontrollera, följ upp och påpeka om ngt inte känns rätt så ni får diskutera problem.


Självklart måste plantor få luta och mindre ytor missas när man köper en billig tjänst. Sätt själv istället för att gnälla. Förmodligen orkar du inte det men att sitta på en hög häst och veta bättre går utmärkt.

Användarvisningsbild

Re: Plantorna sitter ej rakt, hur noga är de

toker72  
#719179 Ett dåligt jobb är helt ok om dom talar om före att dom kommer att fuska för dom tar för lite betalt men annars har i alla fall jag den inställningen att man måste ta betalt efter hur lång tid det tar att göra ett bra jobb.

Avatar Fallback

Re: Plantorna sitter ej rakt, hur noga är de

slyman  
#719181 Läsförståelse kan var knepigt. Om plantorna lutar för mycket ÄR det slarv. Som beställare av plantering har man rätt att kräva ett godtagbart resultat. På samma sätt då man köper en produkt, bil, skoter, mat etc. Är man inte nöjd har man rätt att diskutera problemen.
Har som mest satt 22000 plantor själv en sommar i väldigt varierande väder från sol till hagel så en viss vana anser jag mig ha. (Ska aldrig göra om det)

Avatar Fallback

Re: Plantorna sitter ej rakt, hur noga är de

alias  
#719184 Gjorde en del planteringsuppföljningar på Södra för rätt många år sedan nu, men då hade Södra tagit fram ett stöddokument för bedömning av om plantan satt på en godkänd planteringspunkt och om den satt tillräckligt rakt, tillräckligt tilltrampat och ej för nära sparad hänsyn på hygget.

Fritt ur minnet har jag för mig att förhållandet 2:1 var maximalt vad som tilläts när det gällde lutningen.

Jag förutsätter att detta dokument med kravspecifikationen var en del av kontraktshandlingarna med entreprenörerna, så att båda parter är överens om prestation i förhållande till ersättningsnivå.

Naturligtvis bör den som utför jobbet ha skäligt betalt för att kunna göra ett bra jobb, men man får ju förutsätta att i något läge har ju två parter frivilligt kommit överens om att ingå ett avtal. Det gäller ju både när entreprenören anställer en plantör och när entreprenören och dennes uppdragsgivare skriver avtal sig emellan.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Plantorna sitter ej rakt, hur noga är de

Tralsmo  
#719187 Naturligtvis får plantor luta.
Men som nån skrev så är det ju så att ju mer dom lutar desto mer har dom slarvat å då kanske inte det största problemet är att dom lutar.

Har väl själv satt ca 60- 70000 gran plantor dom senaste åren ( på egen mark).
Ja inte själv men väl med hjälp av mina kusiner som har jakten på mina marker.
Dom plantorna lutar inte alls.
Så sätter vi inte kanske mer än 600 var på en dag heller.
När vi är oppe idé så går vi hem å gör nåt annat.

Avatar Fallback

Re: Plantorna sitter ej rakt, hur noga är de

jannee  
#719193 Om plantorna står spikrakt upp och ned spelar betydligt mindre roll än om de inte är ordentligt fastsatta/jordade.
Alla mina plantor står absolut inte rakt, troligtvis endast 20 % som står exakt rakt, men när man återkommer för att brunnsröja ser man inga skillnader på vilka som stod rakt eller inte.
Avgång beror mest på att man valt fel planteringspunkt och/eller inte packat till ordentligt runt plantan.
Drar du i platan ska toppen gå av, plantan ska INTE följa med upp, är en ganska hyfsad regel.

Användarvisningsbild

Re: Plantorna sitter ej rakt, hur noga är de

Ängagärdet  
#719202 Aha, så det är vad rådjuren kontrollerar!

Gran-inte noga att de sitter rakt de rätar upp sig och kröken hamnar i stubben.

Tall- Noga att de sitter rakt, de växer upp med en långkrök.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).