Bioenergi

Hur länge låter ni era vältor ligga med ris

4 inlägg 4457 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur länge låter ni era vältor ligga med ris

nilsszzon  
#716843 Undrar hur länge ni brukar låta era vältor ligga med ris ni kört ihop själva under en säsong.
skiljer det sig mkt på barr / löv? jag skulle gissa på runt 6-8mån men tänkte kolla med folk som är mer insatta



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur länge låter ni era vältor ligga med ris

Contårta  
#716849
nilsszzon skrev:Undrar hur länge ni brukar låta era vältor ligga med ris ni kört ihop själva under en säsong.
skiljer det sig mkt på barr / löv? jag skulle gissa på runt 6-8mån men tänkte kolla med folk som är mer insatta


Löv brukar gå bra att flisa ganska direkt, barr brukar man vilja ska ligga en sommarsäsong. Detta är generellt men sedan kan vissa mottagare vilja mer eller mindre färskt. Om högen är täckt eller inte spelar ju också roll.

Bor du där åtgången på flis/ris är dålig så lär du ”sälja” högen till en köpare ganska långt innan du vill bli av med den och inte komma när högen är ett år gammal - då blir den lätt två år 😉

Avatar Fallback

Re: Hur länge låter ni era vältor ligga med ris

nilsszzon  
#716857 kanon tack för ditt svar!! då ska jag ta tag i ett snack med inköparna =)

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur länge låter ni era vältor ligga med ris

nilsszzon  
#717122 vad kan vara ett vettigt pris att bli erbjuden för sitt ris? har bytt inköpare då min återplantering blev dåligt utförd , och har nu fått ett pris på 105kr/mwh (inköparen har dragit av då vältan enbart varit ca 60m3 ) är numera utökad så tänkte kolla igen med han men ville ha lite mer kött på benen så att säga. hörde ngn markgranne snackade om 130-150 men det låter väldigt mkt.

förra inköparen köpte per m3 och denne på mwh

priset jag är intresserad utav är det priset jag får på kontot inte avräkning med maskiner och transport så att säga

tack på förhand!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar