Jag har letat bland sidorna men inte riktigt hittat det jag söker.
Jag håller på och letar skog nu för förstagångsköp. Södra Gotland rör det sig om.
För att göra en låång historia hyfsat kort:
Jag är till viss del uppvuxen med skogsbruk. Mest plock/luckhuggning för ved och lite eget sågtimmer men även en o annan vagn med leveransvirke. Min släkting har släktgården, bortåt 200ha trögväxt tallskog.
Där har jag ingen möjlighet att köpa loss en bit, dessutom är det 10 mil bort.
Nu när jag letar egen skog så är grejen den att jag har en villa ihop med fästmön i en liten tätort och trivs ganska bra med det. Jag är inte så intresserad av att köpa en sönderstyckad gammal gård (med tomma byggnader och massa underhåll, är inte så intresserad av jordbruk) för flera miljoner för att komma åt en fastighet med rätt taxering för att få möjligheten att köpa till skiften med skog, så jag tänkte gå den vägen att köpa en liten skog med egen fastighet att reglera till istället i början.
Jag lider inte av storhetsvansinne och önskar stora mängder utan jag är nöjd nånstans runt 20-30 ha totalt.
Jag jobbar heltid och har familj så har inte tid med mer utan att gå ned i arbetstid. Jag vill gärna sköta allt själv. Jag har redan en liten traktor, röjsåg, motorsåg och en jäkla vilja.
Men iom att jag har villan i tätort så , som sagt, tänker jag försöka köpa en liten skog först med egen fastighet att reglera till. Här på ön finns det ganska många små fastigheter så det är inget jätteproblem. Sällan dem kommer ut på marknaden bara men man får höra sig för o vifta med en lunta pengar antar jag.
Om vi börjar med lite om fastigheten/fastigheterna:
Alla ligger max 10km ifrån mig, oftast inom 8km. Enligt dem kartor som finns tillgängliga så är ingen skog skyddad.
Jag har några objekt under luppen där jag ska kontakta ägarna ännu så kan inte ge något bra exempel med all fakta men dem bitar jag tittar på ligger runt 1-3 ha med kortväxt skog på lite magrare mark. Oftast helt igenväxt så det är inget som betar där eller någon som bedriver jakt. Röjning är ju kul 😁
Hur ska jag tänka när det gäller en värdering och finansiering?
Jag är villig att betala en slant extra gentemot vad som det egentligen kan vara värt för att affären ska bli av men hur tänker bankerna när det gäller sånt?
Jag har ingen fast budgetgräns men nånstans runt 150-200.000 för den första fastigheten. Jag har nästan dem pengarna idag cash men såvitt jag förstår så ska lantmäterikostnaden betalas cash med skattade pengar (50-70.000 enligt hemsidan) och max 75% belåning. Jag tänker såhär att jag rimligtvis borde kunna utnyttja endel pantbrev i huset till det och spara endel av kontanterna (och fortsätta spara) till nästa förvärv? Kåken är ju bara belånad till 50% utifrån värderingen vi gjorde 2018 när jag bytte värmepump. Tillkommer ju nån tusing för lagfart och ev pantbrev såklart.
Sen när det gäller nästa fastighet nån gång i framtiden, då borde det inte vara något större problem att få ett skifte reglerat till den första även om den är liten sålänge den har rätt typkod/taxering? Jag pratade med nån tant på lantmäteriet i telefon i vintras men fick lite halvluddigt svar att de inte ska vara något problem, skiftet måste dock ligga inom traktoravstånd ( 🤣 ja, hon sa så.) Man kör udde-udde på några timmar sa jag 😂 men nånstans 1-2mil ”trodde” hon var okej. Finns det någon som vet mer tydligt? Jag hade inte tänkt o köpa nåt ytterligare en mil bort men man vet aldrig.
Mycket text, hoppas ni orkar läsa hit 😁
/rogga 🌲 🌲
Husqvarna 345 FR -16 BM 430 -72