Traktorer och processorer

Ursus 914 i skogen

152 inlĂ€gg 46435 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
AnvÀndarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#716315 😀 PlanteringssĂ€songen nĂ€rmar sig slut sĂ„ i gĂ„r hĂ€mtade jag första lasset virke hem för vedtillverkning.
Mest gran som jag hade satt som fÄngstvirke vid skogsbilvÀgen. Jag har aldrig hunnit kapa mina ved pÄ vÄren sÄ bekÀmpning mot barkborre blir liksom bonus..
Är ganska effektivt sĂ€tt och kostar ingenting, men man mĂ„ste vara helt sĂ€kert att virket blir hĂ€mtat i tid annars ökar antalet barkborrar exponentalt.

😎 Patun blev som en ny kran efter lager och tapprenovering.
😎 Osynkroniserad lĂ„da Ă€r helt toppen vid vĂ€gkörning med varma oljor.
😎 Egna skogar och vackra sommarkvĂ€llen Ă€r förstĂ„s vĂ€rt att lĂ€gga en cool -emoji till.

   TS
LantmÀnnen Maskin
AnvÀndarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#724935
1629979231_img_20210826_112003.jpg
😀 Jag köpte en ny hydraulsystem för Nisulaklippen.
Trotts ventilen Àr vÀldigt enkel med tvÄ fjÀderbelstade kulor, lyckades jag inte fÄ den fungera sÄ bra sÄ den fungerade pÄ första Ären sÄ jag bestÀmmde byta den.
VÄran klipp Àr en 150E, av allra första modellserien, genom denna ombygge motsvarar den nuvarande 155E med stÀllbara ventiler.

Jag fick mÄnga bra bilder sammt alla slangarna var bra markerat sÄ det gick bara att skruva pÄ.
👍 Reklam eller inte men det mĂ„ste jag sĂ€ga Nisula har vĂ€ldigt bra produkter och vĂ€ldigt bra eftermarknad.
Bröderna Nisula har sjÀlv varit traktorentreprenadörer pÄ början och det förtfarande syns pÄ deras verksamhet och deras tankar.

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#748304 Jag fixade lĂ€ckande styrcylindern. 😀
För att pĂ„ Finn modellerna har importören byggt om styrningen till orbitrolsystem sĂ„ delarna kan inte identifieras som original delnummer. Cylindern Ă€r med störst sannolikhet finsktillverkat och packningara Ă€r allra vanligaste typ. Även jag hade rĂ€tta i mina miljonlĂ„dorna.
Har alla samma cylinder vet jag inte men lÀgger numren hit ÀndÄ.

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#749171 Det hĂ€nder inte mycket hĂ€r just nu, Ă€r tredje dag jag ligger pĂ„ soffan och hostar coronaviruset ur. đŸ€’
Efter styrcylindern började jag byta Arbron pÄ. Den hÀr gÄngen bygger jag slangarna till aggregatet lite annorlunda, eller snarare, lite vanligare sÀtt för underlÀtta gripbyte. Har inte lÀngre eftersatta röjningar och lÄgskÀrmar sÄ jag borde kunna leva med slangarna hÀngandes under vikarmen. Traktorn Àr ganska lÄg, sÄ kan vÀl inte helt undvika att slangbuten gÄr nÀra marken ocksÄ.
Kabeln Àr fast inom aggregatet och den nÄr till vincshfÀste, sÄ den samma gammla skyddsdÄsan gÄr att utnyttjas.
Fritt roterande kopplingar, eller vad heter dom, satt jag pĂ„ Arbron sĂ„ Ă€r slangarna inte tvungat att svirvla. Brukar köpa dom frĂ„n Nisula Forest, Ă€r hĂ„llbara och packningarna Ă€r bytbara. Inte direkt billiga 102€ /st utan moms, men i den hĂ€r fallet möjliggör kopplingarna bygga slangbunten mycket smidigare.

😉 Fungerar det inte, sĂ„ Ă€r det bara att skruva allt som de var förr.
I princip enda förÀndring Àr att 2m lÄnga slangarna, mellan kran och aggregat, behövs sÀtta tillbacks, sammt flytta kopplingsdosan tillbaks.

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#751204 Nu börjar det hÀnda.
Jag kÀnnde mig sÄ pass friskare att jag körde traktorn till skogen.
😉 Blir nog ingen avverkningsrecord i Ă„r men bĂ€ttre Ă€n inget i alla fall..

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

Brakbrakaren  
#751206 Kapabelt ekipage!

AnvÀndarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#752524 😀 Uppdatering.
Nu har jag gallrat lite hÀr och dÀr och Àven avverkat en vÀglinje. SnÄlt med bilder men bÀttre Àn inget.

Bra bÀrighet sÄ virket fÄr stanna kvar pÄ marken. Nu hinner jag inte skota mina egna virket för att jag fick en arbettsuppdrag av skotning en mossgallring, Äterkommer det pÄ TerritrÄden.

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#755377 😀 Jag byte gripen pĂ„ och körde första tre last i dag. Fin skogsdag blötsnö pĂ„ morgonen men ganska snabbt torkade solen allt. đŸŒČ

   TS
Avatar Fallback

Re: Ursus 914 i skogen

bengt.a  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#755416 Prova Nord Lock brickor istĂ€llet för nylocmuttrar. 👌

AnvÀndarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#755463 Jo, aldrig förran har muttern vridit lös sÄ inget annat behövs vÀl Àn den vanliga lÄsmuttern/axelmuttern.
Lik den hÀr;https://images.app.goo.gl/jUdb4ibsC4MoA8Ea9

👍 Nord Lock brickorna Ă€r bra och sĂ€kra, hĂ„ller med.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ursus 914 i skogen

Forestboy  
#755483 Hej, jag har en frĂ„ga ni som har arbro. Har ni fĂ„tt sĂ„nt fel att pulsslagen fastnar? Kvistning gĂ„r inte bakĂ„t eller framĂ„t. Funkar en stund efter att jag stĂ€ngt pumpen men sen fastnar slaget igen, oftast vid slag ut. Blir inte klok om det Ă€r pĂ„ hydraulik eller elsidan som Ă€r fel đŸ€” đŸ˜„

AnvÀndarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#755491 Kolvpackningen har gavit av gissar jag đŸ˜„. Tryck pĂ„ kolvens boda sidorna gör att rörelsen fastnar.

Men börja pÄ att utesluta elfel; kör rörelsen manuelt, tryck pÄ slidet med en dörnare. Alt. flytta kablarna till nÄgon annan ventil.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ursus 914 i skogen

Forestboy  
#755506 Tack för tipset. Det lustiga Àr att ibland funkar det.. Skall Ànnu kolla elen innan jag river cylinder.

Avatar Fallback

Re: Ursus 914 i skogen

gnisten83  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#755519 Att de blir nÄn skrÀp i ventilen sÄ att den kan fastna sÄ inte en rörelse inte fungerar Àr nog inte helt ovanligt iaf om du kör utan högtrycksfilter.
Om de Àr skrÀp i ventilen brukar de dock oftast förbli fel hela tiden

Avatar Fallback

Re: Ursus 914 i skogen

Forestboy  
#755523 Hej, körde 2h utan bekymmer men sen plötsligt hĂ€ngde sig pulsen. Sen gĂ„r den ibland in och ibland ut. Verkar som det blir mottryck. Ibland gĂ„r den lĂ„ngsamare ut Ă€n in . Lite Ă„ker den ut frĂ„n stallĂ€ge och nĂ€r den nĂ„tt rĂ€tt lĂ€ngd sĂ„ Ă„ker den akta tillbaka om man inte sĂ„gar genast. Verkar som inre lekage dĂ„ igen . Men kan det Ă€ndĂ„ vara datorn. đŸ€Ż

Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).