Motorsåg och handhållet

Kopplingsproblem 250RX

9 inlägg 1980 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kopplingsproblem 250RX

schnürle  
#715867
1623402589_koppling_1.jpg
1623402618_koppling_2.jpg
Min gamla trogna 250rx har hängt med sedan 80-talet och funkar (nästan) lika bra som förr. Tills idag alltså…. röjning av ogräs med inslag av allt från hallon till vresros, nässlor och grövre ogräs av olika slag. Plötsligt kändes det som om den tappade orken på ett sätt jag aldrig varit med om. Koll av vinkelväxel och annat yttre, men allt såg bra ut. Återstart och lite bättre ork i början, men underbart var kort. Gammaldags kolvskärning var första tanken, men den gick hyfsat och hade bra tomgång, allt lät normalt. Jag gav upp och började plocka isär. Vinkelväxeln kändes ok och snurrade som den ska. Riggrör och axel raka och hela, lager lite slitna, men ingenting allvarligt. Men kopplingen ser misstänkt ut, slitspår efter skruvskallarna, precis som om hela paketet tryckts ihop. Säkert något vanligt gammalt fel, som är välkänt för alla som oftare skruvar i konstruktioner som den här. Men vad har hänt och hur löser jag problemet…??



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kopplingsproblem 250RX

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715932 Det kan mycket väl va kass lager.
Att kopplings trumman kommer lite nära är inget ovanligt vid lager ras.
Jag hade bytt lagren nu när du har det itu ändå.
Fjädrar med...

Användarvisningsbild

Re: Kopplingsproblem 250RX

schnürle  
#715936 Tackar! Det var en av de anledningar jag lurade på.
Samtidigt är jag ändå lite undrande, då det inte verkar vara något större lagerras. Allt snurrar fint utan oljud eller märkbart, glapp, vare sig radiellt eller axiellt. Men jag är egentligen för ovan vid den här typen av konstruktioner för att få tycka någonting....
(bara ett antal decenniers skruvande i andra tvåtaktare, från båtar och bilar till mc...)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kopplingsproblem 250RX

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715947 Har kopplingstrumman krypt ut lite?
Kan hända om det bankas på axel elker lagren är kass.

Användarvisningsbild

Re: Kopplingsproblem 250RX

schnürle  
#716163
1623663316_2021-06-13_15.35.02.jpg
1623663293_2021-06-13_15.33.43.jpg
Jag blir mer och mer fundersam var felet ligger. När jag plockade bort kopplingstrumman och kontrollerade drivaxelns lagring var lager, tätning och låsring i bra kondition, absolut inget lagerras. Och trumman satt fast som den skulle, bara att lossa mutter och bricka och knacka isär. Därför känns det konstigt om kopplingstrumman skulle kunnat förskjuta sig inåt, mot vevaxeln.
Men kan kopplingen av någon anledning förskjutas utåt? Jag har inte plockat bort den från vevaxeln ännu, bara konstaterat att den sitter fast som den ska och att vevlagren verkar hela, utan glapp. Självklart kan jag riva isär motorn och byta alla lager, kolv etc, samt fjädrar och lager till kopplingen och drivaxeln. Men det känns lite hobbyskruvaraktigt att inte hitta felet och bara byta allt som (fortfarande) finns som reservdelar, rycka i snöret och se förväntansfull ut...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kopplingsproblem 250RX

Rotvältaren  
#716166 Jag hade en röjsåg som hade samma symptom du beskriver, startade och gick helt normalt men tappade orken efter några minuter. Fick den vila en stund gick den normalt igen men tappade åter orken efter ett litet tag. Det visade sig vara lagren i vinkelväxeln som var skurna.

Användarvisningsbild

Re: Kopplingsproblem 250RX

schnürle  
#716171 Jo, det var en av mina första tankar också. Men för mig verkar det vara någonting annat, eftersom vinkelväxeln bara är sliten, men allt är helt. Jag ska naturligtvis plocka i nya lager där också när jag ändå är på gång, men det verkar vara någonting med kopplingen som är huvudproblemet. Kopplingstrumman och skruvarna på kopplingen ligger mot varandra och det slukar naturligtvis effekt att ha inbyggd slipmaskin. 😉

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kopplingsproblem 250RX

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716177 Har du kollat motor delen?
Ingen skärning ellerlager glapp?

Användarvisningsbild

Re: Kopplingsproblem 250RX

schnürle  
#716181 Jag har bara provstartat nyss, utan kopplingskåpan och det fungerar som det ska. Men jag river isär hela paketet så snart jag har tid över, så får jag se vad jag (kanske) hittar. Nästan så man längtar efter ett vevlagerhaveri, som svar på alla funderingar om orsaker till "orkeslösheten" ....... men det kan naturligtvis vara ett antal mindre problem som råkar sammanfalla.
Tyvärr är det verkstadsbygge på heltid, så varken ork eller utrymme räcker riktigt till för att göra en riktig motorrenovering värd namnet. Men snart!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).