Traktorer och processorer

Ändra varvtal vid kopplingsuppsläpp

11 inlägg 2717 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ändra varvtal vid kopplingsuppsläpp

Torbjörna  
#716113 Jag har ett problem med en Valtra N-serie. När man slirar på kopplingen för att precisionsköra så går motorn upp på 1500varv vilket gör att den rycker till ganska kraftigt och det blir ingen mjuk körning. Är det någon som vet om det går att ställa in lägre varvtal? Fungerar bra med fram- och backspaken och N-Auto läget, då börjar den driva vid ca 1000 varv. Jag har redan ändrat parametrarna för kopplingsslirning.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Ändra varvtal vid kopplingsuppsläpp

Bert1  
#716184 Har du ingen turbinkoppling?

Användarvisningsbild

Re: Ändra varvtal vid kopplingsuppsläpp

Torbjörna  
#716187 Jo men problemet som jag har är att motorn börjar varva när man slirar på kopplingen för precisionskörning. Exempelvis vid byte av redskap och pallhantering. När man börjar släppa för dragläge så börjar motorn varva och ett ryck som följd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ändra varvtal vid kopplingsuppsläpp

Bert1  
#716194 Gör den samma om du håller den bromspedalen så turbinen slirar istället för att du slirar på kopplingen med kopplingspedalen?

Användarvisningsbild

Re: Ändra varvtal vid kopplingsuppsläpp

Torbjörna  
#716197 Nja. Kör man med turbinen så börjar den driva fint vid ca 1000 varv men börjar man bromsa samtidigt för att göra övergången mjuk så slutar den ju driva. Vanlig vardaglig körning funkar toppen med fram- och backspaken.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ändra varvtal vid kopplingsuppsläpp

Bert1  
#716198 Har själv en N101 och jag känner inte igen det du beskriver
Själv kör jag en hel del med bara bromspedalen när det skall finliras
Men det där med att motorn ökar i varv har jag aldrig varit med om

Användarvisningsbild

Re: Ändra varvtal vid kopplingsuppsläpp

Fredi  
#716201
Torbjörna skrev:Nja. Kör man med turbinen så börjar den driva fint vid ca 1000 varv men börjar man bromsa samtidigt för att göra övergången mjuk så slutar den ju driva. Vanlig vardaglig körning funkar toppen med fram- och backspaken.

Inte slutar väl traktorn driva fastän du trycker på bromsen om du inte har N Auto inkopplat? Det går ju fast att bromsa traktorn till stillastående med bromsen om den har turbin bara man använder lite högre växel går det ännu bättre.

Användarvisningsbild

Re: Ändra varvtal vid kopplingsuppsläpp

Torbjörna  
#716208 Kör jag i N Auto läget så står den ju still tills jag får upp sådär 1000 varv och där börjar den driva. Börjar jag hålla emot med bromsen så upplever jag att drivning släpper. Har inte nyttjat funktionen så mycket men jag får till precisionskörningen där riktigt.
Det måste vara någon inställning som gör att traktorn varvar upp så av sig själv. Frågan är om det går att ställa det själv liksom man ställer känsligheten för kopplingsslirningen. Ingen som grejar mycket med inställningarna och vet om någon sån parameter går att ställa?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ändra varvtal vid kopplingsuppsläpp

Bert1  
#716209 Är så det skall göra med N-auto

Användarvisningsbild

Re: Ändra varvtal vid kopplingsuppsläpp

Torbjörna  
#716217 Ja och eftersom det fungerar fint med fram- och backspaken så känns det som att det är en inställning på kopplingsuppsläppet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ändra varvtal vid kopplingsuppsläpp

Bert1  
#716232 Det får du nog rådfråga en duktig mekaniker om.
Har bara provat N-auto några gånger men gillar det inte riktigt är för mycket av/på
Men prova och kör utan för det går ju och smyga på tomgång både med koppling el med turbinen

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).