Skogshistoria

Granens historia i Skandinavien.

8 inlägg 7195 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Granens historia i Skandinavien.

Knagge  
#715926 Granens kom till norra Sverige för 3000 år sedan.
Den spred sig sedan över landet och nådde Småland 500 e kr.
Detta kan man läsa på Wikipedia och alla gamla läroböcker om skog.

Men hur förklarar man de 9550 år gamla granarna på fulufjället i Dalarna.
Jag tror att Granen och tallen och en del andra träslag överlevde istiden vid norska atlantkusten.
Vad säger dagens forskning om detta???



   TS
Avatar Fallback

Re: Granens historia i Skandinavien.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715928 Kvartärgeologiska intitutionen i Uppsala är väl platsen där man har koll på sådant. Antagligen väldigt detaljerade tidslinjer som baserar sej på pollenanalys. Och prov borde vid detta laget vara tagna på de mest skilda platser i vårt land.
Du kan väl Googla lite på pollenanalys, etablering av vilda- och kulturväxter e isens tillbaka dragande osv.
Hittar du nåt så kan du ju hålla oss underrättade.
Ddet finns antagligen nån professor att ringa i Uppsala som skulle bli genuint gland om nån från menigheten hörde av sig en gång. Det har ju blivit underskattat att ringa folk nuförtiden.
Jag ringde nyss SLU i Alnarp för att diskutera dimensionering av rundvirkeskonstruktioner. Hade bläddrat en bok för +20 år sen som jag nu fick hjälp att hitta.
Sånt fixar inte Google.

Avatar Fallback

Re: Granens historia i Skandinavien.

Icegrip  
#715931 Leif Kullman, professor emeritus vid Umeå Universitet publicerade denna studie i mars i år.

”A Review of Abisko Case Study: Recent and Past Trees an Climates at the Arctic/Alpine Margin in Swedish Lapland”

Lite take aways om man inte orkar läsa allt:

1623481201_de9f2e5d-fe07-403d-a2cb-4bf0ba484bd5.png


Både gran och sibirisk lärk växte alltså högre upp än nuvarande trädgräns under tidiga holocen.

1623481201_66128d71-3982-415d-914a-5b6e1c545121.jpeg



Granen - En tidig invandrare 🌲

https://katternodigital.fi/article/gran ... nvandrare/
Senast redigerad av Icegrip lör 12 jun 2021, 11:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Granens historia i Skandinavien.

HannuRöj  
#715933 Vad jag har de gamla granarna i Dalarna hade kommit söderifrån före kallare period som stannade issmältningen. 🤔
Däremot den nuvarande granen i Sverige har mer eller mindre gener av sibiriska picea abies obovata.
I Södra Finland finns rena(re) europeiska granar som kommit norrut vid iskanten. Mot Skandinavien denna södra granarten kunde inte längre sprida över stora issjön som hade börjat täcka Östersjön och Baltian. Inte genom Tyska lövskogar heller.
😉 Ungefär så har jag läst, men vem som vet..

Användarvisningsbild

Re: Granens historia i Skandinavien.

Knagge  
#715944 Min tanke runt detta var att granen i europa har lång historik här och säkerligen överlevt flera istider,värmeperioder,insektsangrepp och massiva skogsbränder annars skulle den ju inte växa här idag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Granens historia i Skandinavien.

Lasse550  
#743080 Trevlig tråd!

Användarvisningsbild

Re: Granens historia i Skandinavien.

Lars Lundqvist SLU  
#743750 Både tall och gran har ett genom som är betydligt större än människans och dagens arter har existerat i ca 20 miljoner år. Dom har en otrolig förmåga att anpassa sig till förändringar i omgivningen, inklusive klimatet, vilket naturligtvis är helt nödvändigt för en organism som kan leva i flera hundra år men inte förflytta sig om klimatet ändras.

Användarvisningsbild

Re: Granens historia i Skandinavien.

Milberg  
#820915 Jag rekommenderar starkt Matts Lindblads bok:
https://www.bokus.com/bok/9789157698421 ... n-sverige/
Den är vetenskapligt väl förankrad, lättläst, och vittomfattande.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).