Grävmaskiner

Råd om märke av grävare, 5-8ton minigrävare

19 inlägg 18065 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Råd om märke av grävare, 5-8ton minigrävare

Karl-magnus  
#715458 Hej!
Jag undra vilka märken på minigrävare man ska köpa ifall man vill ha kvalitet. Det finns en Hanix H75B på blocket som verkar intressant. Men när jag söker på märket så kommer det inte upp så mycket om företaget. Är denna maskin värd att köpa? Jag läste en annan tråd som de sa att det var svårt att få reservdelar till Hanix grävare. Vilken märken ska man försöka leta efter och vilka märken ska man akta sig ifrån. Det finns en annan maskin också från blocket en Take-Job TB 53 FR som verkar ha bättre kvalitet, är denna grävare något man borde satsa mer på.
Tack på för hand!
Mvh Karl-Magnus



   TS
Användarvisningsbild

Re: Råd om märke av grävare, 5-8ton minigrävare

Grålle52  
#715500 köpte mig en kubota u45, den verkar det finnas gott om delar till.

Avatar Fallback

Re: Råd om märke av grävare, 5-8ton minigrävare

Ldsaren  
#715501 Take -job är nog du ska satsa på , japankvalite.

Användarvisningsbild

Re: Råd om märke av grävare, 5-8ton minigrävare

Karl-magnus  
#715564 Vilket land tillverkades hanix i?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Råd om märke av grävare, 5-8ton minigrävare

svampbob  
#715570
Karl-magnus skrev:Vilket land tillverkades hanix i?


Är inte Hanix och Kubota samma maskiner?

Avatar Fallback

Re: Råd om märke av grävare, 5-8ton minigrävare

Blondin 750  
#715576 Hanix och Nagano är i alla fall samma.

Användarvisningsbild

Re: Råd om märke av grävare, 5-8ton minigrävare

Camaro1969  
#715579 har haft en yanmar i många år.
det är nog en kvalitetsmaskin verkar det som.

jag är nöjd med min VIO45

Avatar Fallback

Re: Råd om märke av grävare, 5-8ton minigrävare

Brytjärn  
#715704 Har själv en Bobcat 442 (7,5ton) som jag är mycket nöjd med, Bosch Rexroth hydraulik och Deutz motor så de kan man lita på.
Just den här maskinen är brandad, byggd av Terex och heter då HC75, den har den lite märkliga lyftcylinder på "fel" sida. Skyddad så de är väl bra men rent tekniskt så tappar man lite lyftkraft men de här har de kompenserat med överdimensionera cylindern.. 😀 =)

Rent generellt om vi inte går in på Kina maskiner så verkar de som att många medium grävare (5-10ton) byggs i samma fabriker men sedan brandas till olika tillverkare.
Volvo och CAT har gott ryckte men jag skulle mer gå på skicket och priset är vad de är för dekal, de är mitt tipps 👍

Användarvisningsbild

Re: Råd om märke av grävare, 5-8ton minigrävare

Huggar Herman  
#715783 Jag har en ECR-88 med RT som gårdsmaskin som jag är riktigt nöjd med.
(Ja, man kan alltid nå längre, lyfta mer och högre med en större maskin, men jag tycker att den här storleken är en bra kompromiss.)
Lätt att få tag på delar och hjälp med service.
Den stora nackdelen med Volvo är att jag tycker att de är sjukt överprisade som begagnade. (Tänk också på att en maskin i den storleken inte klarar alls lika många timmar som en 20-tonnare.)

Användarvisningsbild

Re: Råd om märke av grävare, 5-8ton minigrävare

Karl-magnus  
#715790 Är det någon som har en hanix? Vad tycker om den?

   TS
Avatar Fallback

Re: Råd om märke av grävare, 5-8ton minigrävare

uffejohan  
#715793 Jag har en CAT 307C och är supernöjd. Har gått 2400 timmar nu och håller nog mitt liv ut! Ingen RT men klarar mej gott med hydraulisk släntskopa. I denna storleken vill man ha maximal lyftkraft och RT stjäl ju en del och dessutom lite känslig när man brötar i skogen. Ska jag bryta ny skogsväg med stubbar o stenar lejer jag grannens 20-tonnare.

Användarvisningsbild

Re: Råd om märke av grävare, 5-8ton minigrävare

AirQ  
#743716 Har själv införskaffat en 6tons Takejob TB153FR 2007 ~4200h med engcom RT
haft den i någon månad nu och verkar vara en väldigt smidig och mångsidig maskin, flyttbar arm istället för vrid samt möjlighet att lägga upp armen över maskinen när man har liten skopa så inget överhäng så kommer man in med banden så kan man snurra runt utan att slå i något vilket har varit praktiskt när man snurrat runt träd vid dikesrensning

Har planerat upp lite runt sommarstuge tomt samt fixat runt de gamla dikena som inte varit rensade på 40år, tar det mesta i stubbväg med tjälkrok och lite vett med vad man bryter med.

Enda nackdelen jag anser än så länge är att det är gummilarv som standard vilket kanske inte är helt optimalt när man bökar runt i skog

Användarvisningsbild

Re: Råd om märke av grävare, 5-8ton minigrävare

stegmaster  
#743881
Karl-magnus skrev:Är det någon som har en hanix? Vad tycker om den?

Jag har en Hanix H55DR, en 5,5t maskin med zero tail, altså svänger helt innanför banden.
Er en 2008 modell som gått 2400t., bytt från gummi til stålband.
Köpte den 2012 med 1200t på mätaren.
Er bra nöjd med den, har inte haft behov av annat enn filtersatser och ett Idler hjul, som jag köper fran Scanbolt i Danmark.
Tror inte Hanix tillverkas mer, alt värkar lagt ner här i Europa åtminstone.
Om jag skulle bytt i dag hadde jag valt Kubota kx57 eller deras nyaste 6 tonnare.
Hanix er en Japan maskin, men inte högsta high tech standard, som t.eks kubota.
Den har kubota motor, men inget annet gemensamt med kubota.

Här er min Hanix.
$matches[2]

1642279105_img_20210419_114713.jpg

1642279104_img_20201110_123535.jpg



Broschyr på maskinen.
http://www.nortrak.bg/files/File/hanix/H55DR.pdf

Användarvisningsbild

Re: Råd om märke av grävare, 5-8ton minigrävare

AirQ  
#743887 Intressant maskin du har, ser att du gjort mycket som jag funderat på att göra med min.

Hur upplever du skillnaden på gummi och stållarv? Samt vad kostade de att byta?

Hur funkar det att gallra med den o stegmataren?

Varit småsugen på en sån lösning för att kunna fixa egen skog sant ev kunna sälja lite mer timmar med maskinen till andra med

Användarvisningsbild

Re: Råd om märke av grävare, 5-8ton minigrävare

Kallkällene  
#743898
Huggar Herman skrev:Jag har en ECR-88 med RT som gårdsmaskin som jag är riktigt nöjd med.
(Ja, man kan alltid nå längre, lyfta mer och högre med en större maskin, men jag tycker att den här storleken är en bra kompromiss.)
Lätt att få tag på delar och hjälp med service.
Den stora nackdelen med Volvo är att jag tycker att de är sjukt överprisade som begagnade. (Tänk också på att en maskin i den storleken inte klarar alls lika många timmar som en 20-tonnare.)


Hallå, har du köpt din grävmaskin i Malung ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).