Skogsmiljö och Trädlära

Granbarkborre aktivitet 2021

112 inlägg 28353 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Brozzlaren  
#715446 Håller till utanför Herrljunga, hittade tyvärr angrepp på stående skog igår trots att jag har några vindfällor i området som är orörda. Det är bra läge att inventera nu, kommer det en regnskur så är ju mjölet borta. Ut och leta.

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

generationsskifte  
#715456 Hittat allt som allt 8 angripna granar nu, men bara hunnit kolla knappa halva fastigheten. 6 av 8 granar är iaf borttransporterade från skogen så där kan man andas ut i alla fall. Känns som att man fakriakt ligger steget före borrarna i år i jämförelse med de två senaste.

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Sågen Djupvik  
#715494 Hittat fem nyangripna granar nu.
Position: Motala
Status just nu: två granar huggna, varav en upplastad på vagnen. "Huggaren" pustar lite innan nästa fällning.

Hur gör ni andra med stubbbehandlingen mot rotröta i barkborrehuggning? Jag har inget medel med mig så täcker stubben med mossa. Vet inte om det funkar men känns i alla fall bättre med någon åtgärd än ingen alls. Är lite trött på medlet då det är en procedur innan det hamnar på stubben. Samt att min sprutflaska är svart, så känns svårt att hantera medlet under gällande temperaturregler för det ska va verksamt.

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Suneland  
#715513 En vän hade tömt några fällor i söndags på en hyggesgräns i Jämtland kring Bräcke nånstans om jag inte missförstod det.. 😮

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Torbjörn Johnsen  
#715634 Armas har skrivit en artikel på iskogen.se där han sammanfattat resultatet från föregående veckas svärmning:
https://iskogen.se/skogsbruk/svarmnings ... amma-niva/

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

80-90  
#715637 Tömde mina fällor i går . Det va nog bara ett par matskedar m borrar totalt i fällorna

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Sune__  
#715640 Vi har haft sol och ordentlig värme i mina trakter i princip konstant from fredag v21 till nu i söndags. Men har trots det endast funnit lite lite kådrinn på 3-4 träd (spridda), enda ställena ja sett röken av borrmjöl är i massahögen dom inte hämtat än samt i fångstvirket.
Jag kanske ropar hej för tidigt, men 9 varma soldagar borde väl ändå ha väckt dom flesta?
Hade det ganska intensivt ifjol med huggning av angripna träd så jag har inte varit speciellt förskonad tidigare år.
Finns det någon mer i västra värmland här som hunnit knatat runt och fått en överblick än? Huserar strax söder om arvika för egen del.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Fredrik Reuter  
#715647 Hittade fyra granar som var angripna på lunchen idag. Hyggeskant givetvis och borrar både inne i och på barken.

Norr om Säffle.

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

HannuRöj  
#715664
Sågen Djupvik skrev:Hittat fem nyangripna granar nu.
Position: Motala
Status just nu: två granar huggna, varav en upplastad på vagnen. "Huggaren" pustar lite innan nästa fällning.

Hur gör ni andra med stubbbehandlingen mot rotröta i barkborrehuggning? Jag har inget medel med mig så täcker stubben med mossa. Vet inte om det funkar men känns i alla fall bättre med någon åtgärd än ingen alls. Är lite trött på medlet då det är en procedur innan det hamnar på stubben. Samt att min sprutflaska är svart, så känns svårt att hantera medlet under gällande temperaturregler för det ska va verksamt.

😀 Hej!
Stubbehandla med Adblue. Den är minnst lika effektivt mot rotröta än Rotstop, men mycket enklare att hantera.
Sparar även kostnader, blir ingen döda spillvätska.

Urea är inte godkännt som bekämpningsmedel i Sverige, men här i Finland är urea det mest använda stubbehandlingsmedel.
I Finland är inte tillåten avverka eller gallra utan stubbehandling vid temperaturen över +5 och det gäller vindfäll och barkborreträd också.

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Sågen Djupvik  
#715759 Hej!
Tack så mycket för svar och bra tipps med Adblue!
Blir att köpa lite sånt och testa. Jag har ingen ny maskin så använder inte det i vanliga fall. Men som sagt är mycket bättre med något medel som inte blir för gammalt efter bara några timmar 😱
Ska väll tåla värmen med, dock har hört att det är känsligt för kyla. Fast kyla är ju det minsta problemet vid barkborrehuggning 😉

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716091 Klart lägre aktivitet. 1050 st och det ger lite drygt 0,2 dl på två fällor.
Små och ynkliga är de med! Inga fler träd angripna och vindfällan är oborrad.

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Erre  
#716106 Det är hopp om att nu i vår region. 👍

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Erre  
#716107 Kommer ihåg att Tåndemåla sa redan 2018 att det tar 3 år innan läget stabiliseras.

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Håkan A  
#716122 Kvällens tömning av mina 11 fällor gav knappt en deciliter. Ena kontrollvindfällan fortfarande oborrad, en annan har lite borrmjölshögar, men inte alls i samma omfattning som tidigare år. Har också ägnat tid åt inventering av stående skog under veckan. Där har jag hittat nya angrepp på sex olika platser, samtliga i anslutning till sensommar angrepp som jag inte hittat förrän nu på vår/försommar. Och jag har inte lyckats lokalisera mer än max två angripa granar på samma ställe vid någon av dessa punkter. Än så länge, i alla fall!

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

M.Stark  
#716151 Just nu är det lungt i skogen fick 0.8dl förra veckan i mina 5st fällor.
Men tyvärr hittat ett nytt område som jag inte hft borrar i innan.
Där stod en grupp på minst 31st nyangripna granarna 54år gamla.
Dom mådde inte riktigt bra innan står på berg med väldigt lite jord.
Östrgötland/Boxholm

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).