Skogsmiljö och Trädlära

Granbarkborre aktivitet 2021

112 inlägg 28381 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Bug Warrior  
#715050
80-90 skrev:
1622056157_78349cbc-51c5-4774-90b9-beab085abd74.jpeg
Laddat mina fällor i kväll .


Hei "80-90" - Den fella du anvender er hele 41 år gammel! Født i 1980 i Norge. Den ble kalt for "1980-Fella"
Produsert i 60.000 ex. og er en modifisert utgave av "1979-Fella" (Rørfella) som ble produsert i et antall av
1.000.000 st. / 1 Million! 400 tusen av disse norske fellene gikk til Värmland. Etter tre sesonger og mange
milliarder døde GBB senere - så tok skogsdøden punkt slutt i Sverige og Norge! Slik går det ikke til, nå for
tiden... Men fortsatt kan en skogeier, som du - logisk tenke, vite og handle selv: Drep GBB, når det for
mange av dem! Da kan de hverken angripe graner eller også formere seg - for å drepe ennu fler graner.
Man har, som du - beredskapen klar hvert år i år-tier fremover. Bruke mange feller hvert eneste år! GBB-
populasjonen må holdes på et rimelig lavt nivå. DET er god økonomi :-)

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Tony P  
#715052 Om föräldradjuren lämnar trädet men det inte blir gynnsamt för någon andrasvärmning, överlever dom då till nästa år?

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

80-90  
#715065
Bug Warrior skrev:
80-90 skrev:
1622056157_78349cbc-51c5-4774-90b9-beab085abd74.jpeg
Laddat mina fällor i kväll .


Hei "80-90" - Den fella du anvender er hele 41 år gammel! Født i 1980 i Norge. Den ble kalt for "1980-Fella"
Produsert i 60.000 ex. og er en modifisert utgave av "1979-Fella" (Rørfella) som ble produsert i et antall av
1.000.000 st. / 1 Million! 400 tusen av disse norske fellene gikk til Värmland. Etter tre sesonger og mange
milliarder døde GBB senere - så tok skogsdøden punkt slutt i Sverige og Norge! Slik går det ikke til, nå for
tiden... Men fortsatt kan en skogeier, som du - logisk tenke, vite og handle selv: Drep GBB, når det for
mange av dem! Da kan de hverken angripe graner eller også formere seg - for å drepe ennu fler graner.
Man har, som du - beredskapen klar hvert år i år-tier fremover. Bruke mange feller hvert eneste år! GBB-
populasjonen må holdes på et rimelig lavt nivå. DET er god økonomi :-)

Ska lova dej att de små djävlarna ska få en match 💪var å syna i kväll å tog knäcken på ca 3 dl . Dessa fällor funkar bra tycker jag !!

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Bug Warrior  
#715094 Se seneste innlegg her: Bug Warrior - Barkborrefällor - dags för en storskalig kampanj!

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715379 Efter en vecka med bra flygväder så var det endast 0,9 dl barkborrar i mina båda fällor.😊
Med andra ord är huvudsvärmningen över här och vi bör se en omsvärmning om en till två veckor. Det är ju riktigt lovande då man inte ser några skador på stående eller liggande skog. I samband med mina äldre angrepp.

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Håkan A  
#715384 Kvällens tömning av mina fällor gav ungefär 2 deciliter barkborrar. Några ytterligare borrmjölshögar på en av mina kontrollvindfällen, den andra fortfarande fri från angrepp. Har också blivit en del angrepp på några färska granstockar som ligger hemma vid sågen. Där kommer dom i alla fall inte att lyckas föröka sig.
Precis som Tåndemåla så har jag inte hittat några nya angrepp på stående skog. Jag vågar inte slappna av ännu, men det ser onekligen lite bättre ut än det gjort de senaste åren.

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

alias  
#715385 Tog en inventeringsrunda på mina ca 50 ha nu idag.
Hittade 7 eller 8 angripna träd. Funderar på att ta ledigt imorgon eftermiddag och ta omhand dem.

1623003119_20210606_154820.jpg


MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715386
alias skrev:Tog en inventeringsrunda på mina ca 50 ha nu idag.
Hittade 7 eller 8 angripna träd. Funderar på att ta ledigt imorgon eftermiddag och ta omhand dem.

1623003119_20210606_154820.jpg

Nä vänta tills huvudsvärmningen är över. Hugger du nu ökar du bara mängden lukt över feromoner och stressade granar. Hugg upp de veckan efter midsommar. Runt månadsskiftet.
MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

alias  
#715387
Tåndemåla skrev:
alias skrev:Tog en inventeringsrunda på mina ca 50 ha nu idag.
Hittade 7 eller 8 angripna träd. Funderar på att ta ledigt imorgon eftermiddag och ta omhand dem.

1623003119_20210606_154820.jpg


MVH
Alias


Nä vänta tills huvudsvärmningen är över. Hugger du nu ökar du bara mängden lukt över feromoner och stressade granar. Hugg upp de veckan efter midsommar. Runt månadsskiftet.


@Tåndemåla:
Kanske kan vara bättre att avvakta lite, men jag tolkade ditt inlägg ovan som att huvudsvärmningen redan bör vara över.

Är det inte risk att det slår borrar i granarna runt de redan nu angripna om man avvaktar till efter omsvärmningen?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715396 Jo detta är inte lätt. Det är inte en så att det blir en omsvärmning då många flög ut första värmen som följdes av flera veckor med kyligt så de kan vara förbrukade. Granarna knådade igen.
Kan du fälla och köra ut de med kvist på? De är ju inte så grova. Då minskar du mängden lukt och feromoner? Du kan kanske arbeta upp de på en yta där det är mindre risk?🤔

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

alias  
#715400
Tåndemåla skrev:Jo detta är inte lätt. Det är inte en så att det blir en omsvärmning då många flög ut första värmen som följdes av flera veckor med kyligt så de kan vara förbrukade. Granarna knådade igen.
Kan du fälla och köra ut de med kvist på? De är ju inte så grova. Då minskar du mängden lukt och feromoner? Du kan kanske arbeta upp de på en yta där det är mindre risk?🤔


Att skota ut virket okvistat och hitta ett lämpligt ställe att upparbeta det på är inte lätt.
Skotas med Vimek 606 och lediga tänkbara ytor är intill nyplantering, så då drar det väl snytbagge till hygget istället?

Trädet på bilden verkade kåda skapligt, men tre av träden är i princip barrfallna även om barken sitter kvar bra - tror att angreppen är lite olika gamla.

@Tåndemåla:
Men du tror att det är bättre att avvakta någon vecka med huggning och skotning?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715406 Ja då är min rekommendation att avvakta. Åtminstone vänta morgondagen och se så det inte var att det är Hålan och jag som har minskade mängder.
Det är viktigt nu för er som läser i tråden att detta gäller sydöstra Sverige (läs östra södra sidan av småländska hög landet. Norr om Småland är det vanlig sök och plock som gäller.

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Håkan A  
#715412
Det är viktigt nu för er som läser i tråden att detta gäller sydöstra Sverige (läs östra södra sidan av småländska hög landet. Norr om Småland är det vanlig sök och plock som gäller.


Jag vill understryka det Tåndemåla skriver i föregående inlägg, att det är mycket lokalt som det förhoppningsvis ser lite bättre ut. Vet att det finns fastigheter längre söderut i Kalmar län där man redan hittat ganska stora nya granbarkborreangrepp i samband med svärmningen. Fortsatt hög beredskap gäller, som jag ser det.

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

M.Stark  
#715442 Fångsten minskade även för mig i går så nu ser det ut så här!
V19-3dl V20-0dl V21-4dl V22-2dl.
Har hittat ett angrepp på stående skog.
Förra året vid samma tid så hade jag 45st och 2019-ca300st
Så jag personligen är väldigt positiv inför denna sommar =D
Skönt och kunna springa runt i skogen utan och behöva spraya färg på träden!
Östegötland/Boxholm

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Sture Andersson  
#715444 Bor utanför Skara ,har varit runt i skogen på ställen jag hade angrepp förra året ,har hitils inte hittat ett ända borrträd .
Det ända som är angripet är en vindfälla jag låtet ligga, den var helt pepprad från rot till topp.Var väldigt på förra året och fick ut 20 m3 borrvirke på 3-4 veckor ,vet inte om det är det eller att dom inte svärmat än .Prata med en på Södra förra veckan ,han mena på att dom inte har gett sig på stånde skog än .Tycker det verkar konstigt ,så varmt som de varit.
Nån här från Skaraområdet ,som har kollat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).