Föryngring

Plantering av gran

13 inlägg 3223 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Plantering av gran

ulfgustav  
#714755 Vilket förband rekommenderas
Skall plantera ett område ca 15 ha. 550 m öh?
Har i ett första skede beställt 15000 plant



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantering av gran

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#714760 Det lär gå åt lika mycket till.

Avatar Fallback

Re: Plantering av gran

Aleck  
#714761 Svårt att ge exakt svar eftersom vi inte känner till ståndort och fuktklass. Men för att få ett rimligt avstånd så behövs minst det dubbla.

Kan även tillägga att med 15 000 plantor i backen skulle det bli ca 1000 per ha, säg att vi har en normal avgång på 15-20% så blir det kvar 800 plantor/ha i gallringen. Det är i princip antalet stammar man vill ha med sig in i en föryngringsavverkning.
Dvs vill man ha en granskog vid avverkning så kommer man inte få gallra bort många granar under omloppstiden. Då gäller det att det finns annat att gallra bort istället. Kräver en hel del självsådd, gärna av tall men antagligen mer troligt, mest löv.
Senast redigerad av Aleck mån 31 maj 2021, 12:55, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Plantering av gran

isteskog  
#714765
ulfgustav skrev:Vilket förband rekommenderas
Skall plantera ett område ca 15 ha. 550 m öh?
Har i ett första skede beställt 15000 plant

Är det markberett?

Användarvisningsbild

Re: Plantering av gran

Rohdin  
#714778 1800-2400 (Normalt 2000-2200) per hektar generellt högre vid högre SI.

Avatar Fallback

Re: Plantering av gran

80-90  
#714779 Det kan fort räcka m det antalet plantor det beror på hur hygget ser ut . Sätt det du har fått å ta det där ifrån

Användarvisningsbild

Re: Plantering av gran

Älgfoderodlare  
#714795
ulfgustav skrev:Vilket förband rekommenderas
Skall plantera ett område ca 15 ha. 550 m öh?
Har i ett första skede beställt 15000 plant


Var ligger marken ? Är det borreutsatt så kan väl en blandskog vara att föredra. Med markberedning ökar ju möjligheterna för att få in självföryngring av både Tall o Björk. Billigare etableringskostnader o mer riskspridning.

Avatar Fallback

Re: Plantering av gran

ulfgustav  
#714825 Hej området det gäller är höglagt förra året. Planteringen som jag skall göra själv är planlagd att utföras på två år. De första 15000 räcker denna säsong. men min fråga gällde egentligen vilket förband = plantavstånd bör jag hålla?

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantering av gran

isteskog  
#714835 Svårt med avstånd när det är höglagt. Beror nog mest på hur högarna ser ut.... Det brukar normalt gå ut mindre med plant när det är höglagt enligt min erfarenhet.

Avatar Fallback

Re: Plantering av gran

hfab  
#714843
ulfgustav skrev:Hej området det gäller är höglagt förra året. Planteringen som jag skall göra själv är planlagd att utföras på två år. De första 15000 räcker denna säsong. men min fråga gällde egentligen vilket förband = plantavstånd bör jag hålla?

Försök hålla omkring 2 meters förband.
Bättre med bra planteringspunkt än att ha exakta avstånd.
Hade det varit längre västerut skulle jag rekommendera ca 2,5 meter mellanrum.

Avatar Fallback

Re: Plantering av gran

morco  
#714844 Men är det redan höglagt har väl någon gjort det med ett önskemål på ett visst antal planteringspunkter?

Avatar Fallback

Re: Plantering av gran

jannee  
#714849 Enkelt.
Utgå från att alla dina plantor överlever.
Så tätt som du vill ha förbandet om 30 - 40 år planterar du.
Plantera i förband på 2500 plantor/ha för att senare gallra bort 30 % med FÖRLUST är till att slänga pengar i sjön + onödigt arbete.

Avatar Fallback

Re: Plantering av gran

zeetorg  
#714859 Är det markberett så är ju redan planteringspunkterna och därmed förbandet redan bestämt åt dig, sätt en i varje tilta så blir det nog bra!

Som markberedare så får man en beställning på önskat plantor/ha så förhoppningsvis så stämmer det ganska bra.
Det finns ju inget exakt facit på antalet men jag skulle tro att du kanske har fått lite under 2000 punkter/ha där du håller till.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).