Skogsnyheter

Södra höjer priset på pappersmassa

20 inlägg 8527 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Södra höjer priset på pappersmassa

Torbjörn Johnsen  
#714714
hfab skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Rent logiskt så borde ju massaveden betalas med mer än någonsin i nominella pengar när nu avsalumassan får den högsta nivån någonsin. Priset på barrmassaved har sänkts (”marknadsanpassats”) från föregående topp men borde enligt all logik även marknadsanpassas när det går uppåt igen.
Det här gäller givetvis sågtimret i ännu högre grad där gapet mellan timmerpris och färdigvarupris är rekordstort. Det borde rimligtvis vara många skogsägare som inte är nöjda över deta?


Det förstår väl alla att råvarupriset inte har något med avsalu pris att göra?


Jo, när avsalupriset går ner anförs det direkt som ett skäl för att ”marknadsanpassa” råvarupriset (nedåt)😎

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Södra höjer priset på pappersmassa

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#714771 Och nu när massapriset är högt, så har massavedspriset marknadsanpassats (uppåt). 😎

Avatar Fallback

Re: Södra höjer priset på pappersmassa

axwell  
#714957 Ser att fler följer efter, SCA höjer massapriset pga svagare Dollar- och Eurokurs.

Ny prislista på AU: Betalar nu rakt av enl fub 470 kronor för timmer, gran o tall, skulle motsvara 597 toub för gran.

Massaved fortfarande rekordlågt: 270 kr/fub både barr och björk.

Inom kort kommer lista för leveransvirke.

Avatar Fallback

Re: Södra höjer priset på pappersmassa

nikan  
#715747
Mangan skrev:Och nu när massapriset är högt, så har massavedspriset marknadsanpassats (uppåt). 😎


futtiga 25:- Vid förra toppnoteringen var massa priset 360:- så marknadsanpassningen neråt var klart brantare

Avatar Fallback

Re: Södra höjer priset på pappersmassa

nikan  
#715751 Dessutom mäts massan numera i flera klasser vilket pressar ner priset ytterligare.
Till detta kan man i varenda barrmassa hög från AU se mycket kubtimmer för att bolagen styr allt under 22cm till massaved.
Det går snabbare och är enklare med färre sortiment. Min erfarenhet är att alla egna manuellhuggningar ger högre utbyte av sågbart.
Med dagens rusning efter sågad vara så skulle jag rekommendera att stämpla rotposter. Sälj inte en pinne utan att förhandla om priset.
Gör vi inte det lite besvärligt för inköparna så rullar det på som vanligt och så gnäller vi i det tysta.
Bästa vägen till högre priser är att så många som möjligt ställer in sig på en förändring och står upp för det.
Våga begära bättre betalt i alla lägen! Eller har vi skog för att driva en dyr hobby med underskott?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).