Skogsnyheter

Södra höjer priset på pappersmassa

20 inlägg 8525 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Södra höjer priset på pappersmassa

Torbjörn Johnsen  
#714382 Södra meddelar att man nästa vecka höjer priset på s.k NBSK-massa till 1380 US$ per ton. Jag är inte helt hundra men det kan vara det högsta listpriset för massa som Södra någonsin satt?

Tyvärr speglas detta rekordpris ännu inte i massavedspriset som fortfarande ligger kvar på högst modesta 325 kr/m3fub (Prima barrmassaved, Jönköping, 27 maj 2021).
När kommer prishöjningen på barrmassaved?
(Och när kommer prishöjningen på timmer efter att trävarupriserna ökat hela året?)
Pappersmassa. Bild: sodra.com




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Södra höjer priset på pappersmassa

TobiasJ  
#714469 Hej!

1230 USD va senaste toppnoteringen på massaprisindex NBSK i Europa. Mitten 2018 !

Aviseringen är inte samma sak som att Södra kommer få det, blir en förhandling och sen får man se om marknaden "köper" för den nivån.
Värt att veta i diskussionen är att man har oftast en rabatt mot indexpriset, så det är inte säkert att Massasäljarna netto får mkt mer pengar för massan på 1380 nivån idag jmf med vad de fick på 1230 nivå 2018.

Men kommer vi till USD 1380/t nivå i Massaprisindex så är det helt klart en ny rekordnivå!
/Tobias

Användarvisningsbild

Re: Södra höjer priset på pappersmassa

Elis76  
#714500 Jag var med på Norra Skogs digitala medlemsmöte torsdag den 27 maj.

Där ställde jag frågan när vi skogsägaren kommer få se högre virkespriser som resultat av de höga massapriserna.

Svaret som gavs var att korrelationen mellan massa- och virkesmarknaderna är låg och inte har något direkt samband.

Massamarknaden styrs av helt andra faktorer än virkesmarknaden.

Dessutom har vi ett stort massavedsöverskott just nu var svaret.

Så var det med det

Avatar Fallback

Re: Södra höjer priset på pappersmassa

axwell  
#714504
Elis76 skrev:Massamarknaden styrs av helt andra faktorer än virkesmarknaden.

Dessutom har vi ett stort massavedsöverskott just nu var svaret.

Så var det med det


En konsekvens av att Norra Skog numer sitter fastkletade på dubbla stolar. :evil:

Avatar Fallback

Re: Södra höjer priset på pappersmassa

hfab  
#714522
Elis76 skrev:Jag var med på Norra Skogs digitala medlemsmöte torsdag den 27 maj.

Där ställde jag frågan när vi skogsägaren kommer få se högre virkespriser som resultat av de höga massapriserna.

Svaret som gavs var att korrelationen mellan massa- och virkesmarknaderna är låg och inte har något direkt samband.

Massamarknaden styrs av helt andra faktorer än virkesmarknaden.

Dessutom har vi ett stort massavedsöverskott just nu var svaret.

Så var det med det

Var alla nöjda med det svaret?

Personligen tycker jag att det ser ut som att Norra skogs nuvarande uppdrag är att till varje pris öka styrelsens privta förmögenheter.

Avatar Fallback

Re: Södra höjer priset på pappersmassa

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#714533
Torbjörn Johnsen skrev:När kommer prishöjningen på barrmassaved?


De höjde till 325:- redan för en månad sedan, och la på en gallringspremie på 25:- för leverans innan nyår.

https://www.atl.nu/skog/sodra-hojer-virkespriserna-2/

Avatar Fallback

Re: Södra höjer priset på pappersmassa

Sörlänningen  
#714624
Mangan skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:När kommer prishöjningen på barrmassaved?


De höjde till 325:- redan för en månad sedan, och la på en gallringspremie på 25:- för leverans innan nyår.

https://www.atl.nu/skog/sodra-hojer-virkespriserna-2/


Det vet Torbjörn också, men har bestämt sig för att ingenting under 1000 sek per kubik räknas som en höjning.

Användarvisningsbild

Re: Södra höjer priset på pappersmassa

Torbjörn Johnsen  
#714641 Rent logiskt så borde ju massaveden betalas med mer än någonsin i nominella pengar när nu avsalumassan får den högsta nivån någonsin. Priset på barrmassaved har sänkts (”marknadsanpassats”) från föregående topp men borde enligt all logik även marknadsanpassas när det går uppåt igen.
Det här gäller givetvis sågtimret i ännu högre grad där gapet mellan timmerpris och färdigvarupris är rekordstort. Det borde rimligtvis vara många skogsägare som inte är nöjda över deta?

   TS
Avatar Fallback

Re: Södra höjer priset på pappersmassa

Sture Andersson  
#714647 Är man medlem i Södra och är nöjda med timmer och massapriserna nu ,kommer det an på att man har stora insatser sittande i Södra ,och skiter helt i vad man får för virket bara det är stora vinster ,i många fall säljer man till nån som betalar bättre.

Avatar Fallback

Re: Södra höjer priset på pappersmassa

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#714663 Priset på massaved har ju gått upp igen, jag minns inte när det betalades bättre än det gör nu?

Avatar Fallback

Re: Södra höjer priset på pappersmassa

hfab  
#714673
Torbjörn Johnsen skrev:Rent logiskt så borde ju massaveden betalas med mer än någonsin i nominella pengar när nu avsalumassan får den högsta nivån någonsin. Priset på barrmassaved har sänkts (”marknadsanpassats”) från föregående topp men borde enligt all logik även marknadsanpassas när det går uppåt igen.
Det här gäller givetvis sågtimret i ännu högre grad där gapet mellan timmerpris och färdigvarupris är rekordstort. Det borde rimligtvis vara många skogsägare som inte är nöjda över deta?

Jag kopierar Elias76 inlägg.
"Där ställde jag frågan när vi skogsägaren kommer få se högre virkespriser som resultat av de höga massapriserna.

Svaret som gavs var att korrelationen mellan massa- och virkesmarknaderna är låg och inte har något direkt samband.

Massamarknaden styrs av helt andra faktorer än virkesmarknaden."

Det förstår väl alla att råvarupriset inte har något med avsalu pris att göra?

Avatar Fallback

Re: Södra höjer priset på pappersmassa

Dan Skog  
#714675 Er tiden inde til at skabe nye foreninger der "kun" varetager os skovejere?

Användarvisningsbild

Re: Södra höjer priset på pappersmassa

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#714686 Kommer bara inte ihåg var jag läste ett inlägg av en numera pensionerad skogstjänsteman verksam inom industrin i södra Norrland, det var den gången "taxan" att vedpriset var 5-5,5% av massapriset... Då skulle det idag vara en helt annan prisnivå om man räknar på det... 🤔
$1230 x 8.31 x 5%= ~511 SEK

Avatar Fallback

Re: Södra höjer priset på pappersmassa

Bosse1  
#714696
The Boxer skrev:Kommer bara inte ihåg var jag läste ett inlägg av en numera pensionerad skogstjänsteman verksam inom industrin i södra Norrland, det var den gången "taxan" att vedpriset var 5-5,5% av massapriset... Då skulle det idag vara en helt annan prisnivå om man räknar på det... 🤔
$1230 x 8.31 x 5%= ~511 SEK


Undrar vad importvirket kostar nu 🙃😎 Låt båtarna gåå.
568 kr/m3fub 2018/19 enligt Fredrik Reuter - Virkespriset för importerat jmf med inhemskt virke 2018/2019

Användarvisningsbild

Re: Södra höjer priset på pappersmassa

Elis76  
#714708 Jag sitter och läser interrimsrapporten från Metso Board för Q1-2021

I presentationsmaterialet finns prisstatistik över barrmassavedspriserna sedan 2004.

Barrmassaved [roadside] i Finland (Q1-2021): ~34 EUR/m3fub
Barrmassaved [roadside] i Sverige (Q1-2021): ~280 SEK/m3fub

Medelvärde för barrmassaveden i Finland under perioden [2004 - 2021]: ~30 EUR/m3fub med en pristopp mellan 2007-2009
Medelvärde för barrmassaveden i Sverige under perioden [2004 - 2021]: ~275 SEK/m3fub med en prisdipp rund 2006 och pristoppar 2009, 2012 och 2019/2020

Källor till ovanstående är Natural Resources Institute Finland respektive Skogsstyrelsen.

Vidare står att läsa i rapporten:
Our cooperation with Norra Skog will reduce the amount of wood delivered to the Husum pulp mill from the Baltic countries, as it will be replaced by local pulpwood.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).