Skogsnyheter

Nu kan skogsägare få betalt av campingsugna

80 inlägg 20070 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nu kan skogsägare få betalt av campingsugna

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703361 Du måste nog hårdgöra ytan för det inte ska kallas terräng och ska de köras husbil får de nog inte vara mjuk mark

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Nu kan skogsägare få betalt av campingsugna

totte  
#703381
stormyran skrev:Man kan ju fråga sig hur mycket marken måste förändras för att det ska vara en väg och inte terräng. Blir det en väg om någon kör där?


Nej, men du skrev "skogsbilväg". En sådan är alltså en väg som är iordningställd för transporter med bil och då gäller inte terrängkörningslagen, endast vägägarens tillåtelse. Och som gnisten redan sagt, skall du upplåta plats åt husbil/husvagn så behövs det något som kan klassas som väg.

Avatar Fallback

Re: Nu kan skogsägare få betalt av campingsugna

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703387
stormyran skrev:Man kan ju fråga sig hur mycket marken måste förändras för att det ska vara en väg och inte terräng. Blir det en väg om någon kör där?


I stort sett räcker det med att det går att köra där och det är avsett att köra där, så är det en väg. Finns ingen strikt definition.

Avatar Fallback

Re: Nu kan skogsägare få betalt av campingsugna

Danskar´n  
#703411
nilsszzon skrev:
Skogsola skrev:
nilsszzon skrev:jag vet inte hur intresserad man är av att träffa folk från hela världen =) , jag vill mest få ut så mkt som möjligt till så lite slit som möjligt , dvs slippa träffa personerna och helst inte se att de varit där med minimalt slitage och konstigheter men att hyran kommer in =)

Det är den typiskt svenska inställningen till turism. Gärna deras pengar men slippa se dem. Har man den inställningen så ska man nog inte hålla på med det.



vet inte hur det skulle göra deras vistelse bättre av att de får träffa mig fysiskt


Det tror jag inte häller med en sån attityd - men kanske du kunde lära dig lite? 🤔 🤣

Användarvisningsbild

Re: Nu kan skogsägare få betalt av campingsugna

halvproffs  
#703420 Tänkte på en restaurang i Kroatien som vi besökte. Servitrisen var helt oerhört charmig och snäll så dit gick vi fler gånger kanske inte bara pga henne för maten var också mycket bra.
Hon var otroligt vältränad så jag frågade henne om hon var elitidrottare. Fick höra en tragisk berättelse om stora ryggproblem och massor av träning för att hålla ryggen stark.
Hon var så positiv ändå så man ryktes med i det positiva av henne.
Ett par år senare var vi åter till samma ställe men då hade hon slutat tyvärr. Vilken turistmagnet!

Användarvisningsbild

Re: Nu kan skogsägare få betalt av campingsugna

Bax  
#703422 Vid en körkortsutbildning fick jag av kursledaren frågan "vad är en väg?"
Satt och svamlade fram ett svar innan jag fick svaret: "en väg är en sträckning där människor färdas". Punkt.
Gångväg, traktorväg, bilväg, vattenväg, det finns otaliga sorters vägar.....

Avatar Fallback

Re: Nu kan skogsägare få betalt av campingsugna

Danskar´n  
#703426
Bax skrev:Vid en körkortsutbildning fick jag av kursledaren frågan "vad är en väg?"
Satt och svamlade fram ett svar innan jag fick svaret: "en väg är en sträckning där människor färdas". Punkt.
Gångväg, traktorväg, bilväg, vattenväg, det finns otaliga sorters vägar.....


Jaha...det är ju känd att körkortsutbildningen i Sverige är rena rama vansinne... 😮 🙃 🙃 🤔

Användarvisningsbild

Re: Nu kan skogsägare få betalt av campingsugna

Bax  
#703428 Och?

Avatar Fallback

Re: Nu kan skogsägare få betalt av campingsugna

masyngel  
#703467 Äh, det är ju de dumma eleverna som aldrig tar initiativet att prova hur en bil fungerar på en vattenväg... 🤔

Hade själv föredragit detta framför brommaplansrondellen med 7 vägar, vissa dubbelfiliga, samt cykelvägar.

Användarvisningsbild

Re: Nu kan skogsägare få betalt av campingsugna

Granstorp  
#714499


Min första campinggäst via Eremit👍

Användarvisningsbild

Re: Nu kan skogsägare få betalt av campingsugna

Ahjelmer  
#714568 Jättekul och stort grattis till din första bokning. Du har en jättefin plats som kommer uppskattas av dina gäster. // Axel Hjelmer, Eremit

Avatar Fallback

Re: Nu kan skogsägare få betalt av campingsugna

Värmlänning  
#714588 Appen fungerar inte på android. Står ”Please install chrome stable 72 or later”
Jag har version 91…. 🤔

Användarvisningsbild

Re: Nu kan skogsägare få betalt av campingsugna

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#714592 Detta ser ju intressant ut, lite synd att man inte har någon fin sjö på markerna....
Tror inte att jag har någon bra plats alls vad jag kommer på nu, men man kanske skulle fixa till en eller ett par parkeringsplatser utmed skogsvägen där man kan campa.
Såg ingen info om hur mycket av avgiften som markägaren får, men jag har nog läst för dåligt.

Vad jag mest skulle vara orolig över är brandrisk om det kommer några som inte är så noga med elden....

Användarvisningsbild

Re: Nu kan skogsägare få betalt av campingsugna

Ahjelmer  
#714597
Värmlänning skrev:Appen fungerar inte på android. Står ”Please install chrome stable 72 or later”
Jag har version 91…. 🤔


Hej Värmlänning
Kul att du provar! Vi känner inte till något generellt problem med android just nu. Våra utvecklare skulle vilja veta vad du har för telefon, androidversion mm. Enklast är om du skickar dina kontaktuppgifter till vår e-post: support@eremit.app så kontaktar vi dig för att hitta en lösning. 👍
// Axel Hjelmer, Eremit

Användarvisningsbild

Re: Nu kan skogsägare få betalt av campingsugna

Ahjelmer  
#714600
Zixten skrev:Detta ser ju intressant ut, lite synd att man inte har någon fin sjö på markerna....
Tror inte att jag har någon bra plats alls vad jag kommer på nu, men man kanske skulle fixa till en eller ett par parkeringsplatser utmed skogsvägen där man kan campa.
Såg ingen info om hur mycket av avgiften som markägaren får, men jag har nog läst för dåligt.

Vad jag mest skulle vara orolig över är brandrisk om det kommer några som inte är så noga med elden....


Hej Zixten
Roligt att du funderar på vad du har för möjligheter på din fastighet. Fler borde se Naturturism som ett komplement till vanligt skogsbruk. Vi har ha mött flera som resonerar som dig och jag tycker inte du ska känna dig exkluderad för att du inte har någon sjö. Det brukar finnas gott om andra smultronställen, sevärdheter som gör att man vill besöka din skog. Kontakta mig så kan vi prata vidare.
De andra frågorna:
Eremit tar 15% för att hantera bokningen, betalning, it-system mm. resten, 85% tillfaller dig. Inga fasta avgifter eller annat krångligt. Det är samma villkor för alla skogsägare oavsett var i landet man har sin skog - inget prisdike som för tex massaveden. 😀
Brandrisk... många vill inte elda. Vår rekommendation är ändå att anlägga en bra och säker eldplats. Ställ fram en dunk vatten. Under perioder med brandrisk uppmanas gästerna så klart att följa riktlinjer om eldningsförbud.
// Axel Hjelmer, Eremit, 070-213 23 55

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).