Skogsmiljö och Trädlära

Granbarkborre aktivitet 2021

112 inlägg 28348 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Fredrik Reuter  
#713332 Nu har Skogsstyrelsen släppt fångstdata för förra veckan. Tyvärr ser inte muntert ut. Jag sammanställde detta i en artikel på iSkogen: https://iskogen.se/skogsbruk/alarmerand ... vakningen/

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713345
Fredrik Reuter skrev:Nu har Skogsstyrelsen släppt fångstdata för förra veckan. Tyvärr ser inte muntert ut. Jag sammanställde detta i en artikel på iSkogen: https://iskogen.se/skogsbruk/alarmerand ... vakningen/



Jag gör en precis motsatt bedömning än dig. Fast att vi är inne i mitten av maj och baggarna har bara legat och väntat på värmen sär är det få eller mycket få baggar fångade. 3-6000 som mest med några få undantag. Och på flera fällor i tidigare kraftigt skadade områden är det bara några hundra fångade.
Sedan måste man jämföra huvudsvärmning med huvudsvärmning omsvärmning med omsvärmning och syskonsvärmning med syskonsvärmning och inte bara klumpa ihop alla baggar fångade under ett år.

Nä jag tycker det ser riktigt bra ut för Götalands del med undantag för nordligaste delarna. Svealand ligger ett år efter så där borde det vara mest baggar nu. Vi får väl se hur det utvecklar sig när värmen kommer tillbaka. Även en sådan sak som att det nu var varmt men sedan blev kallt är positivt då de baggar som nu angrep stående skog riskerar att bli igenkådade och dö när de inte får något understöd av nya baggar.

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Fredrik Reuter  
#713432 Ja, vi får hoppas jag har fel, har gärna det och speciellt i detta fall.

Det som talar för det är att det blev kallt igen som du skriver. Fast den varma perioden vecka 19 var ändå oroande tycker jag så där håller jag inte med dig.

Ref kan vara Södras diagram nedan från deras egen sajt. Det är den röda höga stapeln som oroar och då är det ju ändå medelvärden.

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713434 Då jag varit del av statistiken har jag bra koll på det och gör bedömningarna från det. Kolla så många år ni kan och se sedan hur det är. En vecka ett år med helt nya hyggen och helt nya fällor ger lika bra träff som en hagel smäll. Vi vet att de börja svärmat men int hur mycket eller var de flög.
Den ända hjälpen vi får är att vi vet när vi kan tänkas få omsvärmningar och hur mycket tid vi har för sök och plock. Det räcker att vi har satt fällorna på ett hygge där fällorna står 70 m fel för att de ska fånga hälften än vad de hade gjort 70 meter åt ett annat håll.

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Luddfot  
#713833 Högg några granar i vintras, de stod i kantzon runt några torrgranar. Körde ut de igår, borrmjöl, och baggar i nästan samtliga stockar.
Gnesta kommun, Södermanland.

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Håkan A  
#713955 Granbarkborrarna har tagit det lugnt i min region under veckan, var ca en matsked i fällorna vid tömningen i kväll. Det var väntat då det inte varit så många timmar med bra väderlek för svärmning den senaste veckan.

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Fredrik Reuter  
#714262 Armas har precis sammanställt statistiken för förra veckan, vecka 20, på iSkogen.se (länk nedan). Som väntat så minskade antal borrar i fällorna då vädret varit både kallt och blött för årstiden. Men några siter står ut.

https://iskogen.se/skogsbruk/granbarkbo ... -vecka-20/

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#714265 För Södra Sverige fungerar Södras karta bättre. Har klickbara "fällor"
https://www.sodra.com/sv/se/skog-medlem ... orrekarta/

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#714267 Hugger mina sista gröna vindfällen idag. Inga synliga angrepp så här långt men kommande helg bryter det nog ut.
Mellersta Värmland.

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

80-90  
#714347
1622056157_78349cbc-51c5-4774-90b9-beab085abd74.jpeg
Laddat mina fällor i kväll .

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Sune__  
#714451 Ja imorgon anländer värmen även hit till v värmland så jag räknar med full aktivitet på dom små skadedjuren med början under helgen och fortsatt under nästa vecka.
Var på tå ifjol och fick ut allt virke löpande där angreppen var av större karaktär och inget blev kvar som dykt upp senare. Så där ska jag bara hålla ögonen öppna.
Dock hade ja ett ställe med endast 5 döda granar i en kant ja missat helt, dessa fick stå kvar då ja anser dem göra större nytta än skada nu. Sitter däremot kvar lite gbb under barken som är kvar så idag la ja upp en res med fångstvirke ca 25 meter därifrån, åt motsatt håll från den äldre skogen i hopp om att dom lockas dit.
Återstår att se hur det går.

   TS
Avatar Fallback

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

fri  
#714550 Tagit hand om och barkat en angripen gran i kväll, avverkade >1000 granar förra året pga angrepp så nu är det inte fler kvar än att det går att fälla och barka eller kapa och klyva de få som jag har kvar.

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Sune__  
#714551 Var och inspekterade under kvällen och nu är det som väntat full aktivitet, mängder med utgångshål i de granarna ja lämnat.
Fångstvirket 20 meter bort verkar som väl är intressant då en hel del redan har flyttat in, en hel del borrmjöl ock kåda redan.
Fann inget på stående skog i anslutning till detta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

M.Stark  
#714757 Hade 4dl barkborrar i fällorna i går:
Så nu ser det ut så här V19-3dl v20-0dl v21-4dl
Har 5st fällor på rad jäms med en före detta hygges kant.
Vart fällorna står har en jätte stor betydelse har jag blivit varse i år efter att jag nu avrkade skogen i vintras.
Den fällan som står närmast granskog var det säkert 3dl i medans det var så gott som tomt i den som var längst ifrån.
Förra året när alla fällorna hade samma avstånd till granskogen var det liknande fångst i alla.
Har ännu inte upptäckt några angrepp på stånde skog.
Östergötland Boxholm /Micke

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Håkan A  
#714768 Vid tömning av fällorna i går kväll hade jag fångat knappt en deciliter. Fångsten var mycket pigg, enstaka barkborrar som försökte flyga ut ur plastbehållaren när jag skulle tömma. På mina kvarlämnade vindfällor hittade jag fem små högar med borrmjöl. Skall bli intressant att se vad den officiella fångststatistiken visar för samma period.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).