Föryngring

Hårt betade plantor

47 inlägg 11372 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hårt betade plantor

Älgfoderodlare  
#714407
Josephine skrev:Är det inte ganska logiskt att om det mest finns (färsk) gran och tall att äta så vänjer sig rådjuren just i det området vid den maten och slutar att äta det som de annars äter? (Rönnen som stod orörd)

Kanske det finns någon forskare vid Skogsforsk som vill titta på vad som har förändrats nu jämfört med 15 år sedan? (fler nya planteringar med färska plantor, nya bybrider, gödningsämnen, torka och temperaturförändringar?) Skulle Skogsforum kunna skicka en förfrågan dit?

Förutom avskjutning så är det väl inhängning som gäller? (för dyra pengar..)

Vargen....? (skjut mig inte) I Yellowstone blev ju hela flodlanskapet totalt förändrat när viltet inte längre kunde stå lungt och äta upp allting. Men sedan ger den sig på tamdjur, (jakt)hundar och sätter ridhästar i sken så jag är kluven när det gäller vargfrågan.

Jag skulle gärna vilja se en kommentar av @Älgfoderodlare i denna tråden.

Hur vore det att engagera den lokala scoutföreningen med ett gäng sekatörer att snygga till granplantor? De ska ju vara ute i skogen och lära sig en massa saker.... :-)


Har inte läst i denna tråd så väl att jag såg ditt inlägg o din önskan / förfrågan om en kommentar. Det finns ju en del att reflektera över o även mycket är sagt om hur bete av vilt, påverkar skogen i olika utsträckning. Var det något särskilt du tänkte på ?

Arevo
Avatar Fallback

Re: Hårt betade plantor

jannee  
#714441 Man kan också ge f*n i att brunnsröja, självklart röja bort bräken som annars täcker plantorna men för övrigt vänta med att röja tills plantorna nått 1 1/2 meters höjd.
Gran som står trångt i en björkdjungel brukar inte bli betade, tyvärr fungerar sammalunda med tall mindre bra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).