Föryngring

Ecotall

29 inlägg 14290 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ecotall

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#709799 Vad är det jag inte förstår ? Hur görs det med de nya toppskotten ? Åker den verkligen upp på det nya som kommer ?
http://ecotall.se/



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Ecotall

morco  
#709800 Intressant, jag gissar att man sätter dit den på hösten så den skyddar under vinterhalvåret fram till nästa skottsträckning. Är den biologiskt nedbrytbar så lever den säkert inte flera år heller. Undrar dock om den sitter kvar om det blåser lite rejält?

Likt den där plåtflärpen som jag glömt vad den heter går det säkert tillverka dem riktigt billigt. Skulle den där lilla Sputnik prylen funka kostar den inte många öre att formspruta i ett plastverktyg, hög startkost men sedan görbilligt....

Användarvisningsbild

Re: Ecotall

halvproffs  
#709801 Den måste ju vara så lätt och följsamt när det nya mjuka toppskottet skjuter iväg upp att det inte kroknar.
Provade ju i höstas att spreja med märkfärg på talltopparna och det blev inget betat där 👍 omålade blev kanske 10% betade.

Användarvisningsbild

Re: Ecotall

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#709884 Har sett denna lite innan, tanken är ju att man bra behöver sätta på den en gång, och sen skall den följa med toppskotten.
Den kritiska tiden är nog när tallen skjuter nya skott, då är det nog lätt att den ramlar av, när väl barren kommit så sitter den nog fast rätt bra...

Jag såg den någon gång i prototypstadiet, den ser lite annorlunda ut nu, så förhoppningsvis har dom hittat en design som funkar...

Jag funderar på att skaffa ett provkit i alla fall, inte en jättekostnad, och väl värt pengarna om det verkligen fungerar...

Användarvisningsbild

Re: Ecotall

halvproffs  
#709889 Är nog känsligt för vind!?

Avatar Fallback

Re: Ecotall

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#709981
halvproffs skrev:Är nog känsligt för vind!?

Vind borde vara med som en parameter tycker jag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ecotall

Erre  
#713903 Någon som testat denna än?
Svärfars bror ska ta hem ett par tusen st nu.

Användarvisningsbild

Re: Ecotall

Emanuel90  
#713990 Jag tänkte väl ta hem och testa, funkar det som det påstås så är det ju en väldigt bra grej.
Jag kan dock konstatera så här i dessa tider när tallen skjuter skott att toppskottet är väldigt klent och vingligt, hur det ska kunna trycka upp nåt och fortfarande växa rakt förstår jag inte riktigt.. Men jag ska pröva ett gäng innan jag dömer ut detta 👍

Avatar Fallback

Re: Ecotall

Rodhensröj  
#714261
Erre skrev:Någon som testat denna än?
Svärfars bror ska ta hem ett par tusen st nu.


Jag har testat med små kvantiteter i några olika bestånd.
I ett bestånd satte jag upp 70st ecotall. Efter en månad var 20% på backen, mestadels tilltufsade av klövvilt och någon enstaka ser ut att ha blåst av eller att tex. korpen lyft av dom.

Väldigt mycket klövvilt på marken. Speciellt dovhjort.
Svårt att dra några generella slutsatser då det är ett litet antal ecotall i ett enskilt bestånd...

Men ecotall följer med årets toppskott fint i alla fall!

Användarvisningsbild

Re: Ecotall

Erre  
#714266
@Rodhensröj skrev:
Erre skrev:Någon som testat denna än?
Svärfars bror ska ta hem ett par tusen st nu.


Jag har testat med små kvantiteter i några olika bestånd.
I ett bestånd satte jag upp 70st ecotall. Efter en månad var 20% på backen, mestadels tilltufsade av klövvilt och någon enstaka ser ut att ha blåst av eller att tex. korpen lyft av dom.

Väldigt mycket klövvilt på marken. Speciellt dovhjort.
Svårt att dra några generella slutsatser då det är ett litet antal ecotall i ett enskilt bestånd...

Men ecotall följer med årets toppskott fint i alla fall!

Tackar för infon. 👍

Användarvisningsbild

Re: Ecotall

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#714661 SR Jönköping har pratat med uppfinnaren....
https://sverigesradio.se/artikel/ny-upp ... iltbetning

Avatar Fallback

Re: Ecotall

Simon01  
#733803 Någon som har lite fler erfarenheter att dela med sig av nu? Har det fungerat som tänkt med toppskotten? Bilder vore väldigt uppskattat :)

Avatar Fallback

Re: Ecotall

Rodhensröj  
#733925
Simon01 skrev:Någon som har lite fler erfarenheter att dela med sig av nu? Har det fungerat som tänkt med toppskotten? Bilder vore väldigt uppskattat :)


Jag satte ut ca 200st i våras i olika bestånd. Hittade 3st som satt kvar i höst. Övriga har blåst av eller att viltet har puffat bort dom.
Alltså riktigt uselt, någon annan som lyckats bättre?

Användarvisningsbild

Re: Ecotall

Sne4  
#733950 Jag har någon gammal tråd där jag provade 2 typer av skydd. Denna typ(liknande)var inte så bra. En variant med piggar upp och ner som man klämde fast fungerade bättre. Hjortarna tar dock en del, tuggar på och spottar ut, så det kan gå en del extra. Bytte dock till Trico som gick snabbare att få på och blev mindre plastflärpar i skogen att plocka.

Användarvisningsbild

Re: Ecotall

Erre  
#733987
Rodhensröj skrev:Jag satte ut ca 200st i våras i olika bestånd. Hittade 3st som satt kvar i höst. Övriga har blåst av eller att viltet har puffat bort dom.
Alltså riktigt uselt, någon annan som lyckats bättre?

I våras?
Ska man inte sätta ut på hösten när toppskottet växt klart?

Edit.
Läste längre tillbaka i tråden nu och var även inne på hemsidan. Dom ska kunna följa med toppskottet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).