Motorsåg och handhållet

Val av sthil röjsåg, Fs131, Fs240, Fs410?

41 inlägg 8279 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Val av sthil röjsåg, Fs131, Fs240, Fs410?

Mattsvart  
#713908 Hej
Har plöjt igenom en hel del trådar men har fortfarande inte kunna bestämmt mig för vilken såg jag köpa..
Står mellan Sthil fs 131, fs 240, fs 410
Vill kunna köra av allt i min väg när andan flyger på. Det vill säga högt segt gräs, sly och lite grövre stammar(60mm). Har en del högt gräs och lite ytor jag håller rent från sly och busk tex en dikes kant på ungefär 100m och en häck på ca 30m som sprider sig som jag inte vet vad som måste hållas i schack.. Skulle även vilja köra av gräsmattan på ca 1500m2 ibland då den växer som attan och ibland när man vart iväg längre stunder så är de är ett hellsike att klippa ner sen..
Vill ha en stark och stabil maskin som är redo när jag är det och som jag kan ha i många år.
Ska även kompletera med en sthil motorsåg vid tillfälle



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Val av sthil röjsåg, Fs131, Fs240, Fs410?

jannee  
#713910 Beakta att det går väldigt tungt när man röjer med tråd, välj en så stark röjsåg/grästrimmer du har råd med.
Sköter man redskapet rätt är det nästan en evighetsmaskin.
Har själv märkt att bränsleåtgången är närmaste det dubbla när man kör med tråd jämfört med klinga + att vinkelväxeln blir VÄLDIGT varm om man kör kontinuerligt en längre stund.

Användarvisningsbild

Re: Val av sthil röjsåg, Fs131, Fs240, Fs410?

Göt  
#713911 Har haft en FS 410 i några år mer än 5 i alla fall och tycker den är bra till ljust det du beskriver, lite omständigt att byta skärutrustning och skydd för dom men annars är den bra

Användarvisningsbild

Re: Val av sthil röjsåg, Fs131, Fs240, Fs410?

Mattsvart  
#713918 Hej
Tack för input 👍
Känns som att fs 410 ligger bra till då dom kostar ca 6500 nu och fs 240 kostar ca 5300 inte ett jätte kliv prismässigt men ca 800kr till från fs 410an så är man uppe i en fs 460 men den verkar inte optimal för mig då den mer verkar vara för skogsröjning.. Att de ska vara så svårt att välja! Hur många olika skydd och klingor är vettigt att köpa i samband med sågen? Kommer nog även köpa roach trim huvudet i samma veva..

   TS
Avatar Fallback

Re: Val av sthil röjsåg, Fs131, Fs240, Fs410?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713957
Mattsvart skrev:Hej
Tack för input 👍
Känns som att fs 410 ligger bra till då dom kostar ca 6500 nu och fs 240 kostar ca 5300 inte ett jätte kliv prismässigt men ca 800kr till från fs 410an så är man uppe i en fs 460 men den verkar inte optimal för mig då den mer verkar vara för skogsröjning.. Att de ska vara så svårt att välja! Hur många olika skydd och klingor är vettigt att köpa i samband med sågen? Kommer nog även köpa roach trim huvudet i samma veva..

Det som skiljer en skogsröjare och en gräsyteröjare är handtaget och vinkeln på röjhuvodet.
Jag hade gått på en fs460 för den kommer att orka mera vid grästrimmning mot dom andra.
Det du behöver till en fs460 är ett trimmer huvod, ett grässkydd, en treudsklinga. sthil har ett bra trimmerhuvod som man trär in tråden i .

Avatar Fallback

Re: Val av sthil röjsåg, Fs131, Fs240, Fs410?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713963 Ska man inte ha längre rigg om.man ska röja gräs?

Avatar Fallback

Re: Val av sthil röjsåg, Fs131, Fs240, Fs410?

jannee  
#713965 Fördel med längre rigg men absolut inget tvång.
Med lite justering och något annorlunda teknik går det utmärkt att nyttja en skogsröjare till grästrimning.
En svagare röjsåg drar mer bränsle när du grästrimmer än en starkare version.

Användarvisningsbild

Re: Val av sthil röjsåg, Fs131, Fs240, Fs410?

Mattsvart  
#713989 Hej
Om man ska behöva kommpletera med ett gräs kit så kostar det ca 1600 sen en treudds klinga så är man uppe i närmre 2000kr extra och då börjar de bli ganska stor skillnad i pris. Fs 410an får man med alla tillbehör för dom olika momenten sas för ca 6500. Då är frågan om den extra effekten i fs 460 väger upp den prisskillnaden på nästan 3000kr om jag räknat hyffsat rätt. De bör väll inte vara som dag och natt om man skulle jämföra dom i arbete eller? Vilket som blir båda en kompromiss av vad dom är tänkta till? En skogsröjare modiferad till gräsröjare eller en kraftig gräsröjare klädd i skogsröjar kostym.. Antingen för lång eller för kort i dom olika momenten. Kör endast sommar tid och mer en hälften av tiden snyggar ja till kanter runt exempelvis rabatter och liknande där jag inte kommer åt me klipparen.. Men som sagt så dycker både högt gräs, sly, häck och mindre stammar upp då och då. Vill inte stå med för klen maskin när det händer..

   TS
Avatar Fallback

Re: Val av sthil röjsåg, Fs131, Fs240, Fs410?

axwell  
#714012 Nej, visst är det mer macho med en bautamaskin men själv har jag inget behov av ett sånt attribut.

Köpte några år sen en Stihl FS410 och jag är mycket nöjd med den, vettigt utrustad med tillbehör, lättstartad och gör det man förväntar sig.

Klingan är sparsamt använd då jag föredrar Husqvarnas kedjeröjare i eftersatt skogsröjning.

Avatar Fallback

Re: Val av sthil röjsåg, Fs131, Fs240, Fs410?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#714014 Glöm de två minsta, de är inte i närheten effektmässigt av vad du behöver.

Användarvisningsbild

Re: Val av sthil röjsåg, Fs131, Fs240, Fs410?

Mattsvart  
#714020 Oki
Men fs 410an är stark nog?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av sthil röjsåg, Fs131, Fs240, Fs410?

MrStraightpull  
#714021 Kan ha varit otur men en 410 höll bara i två år i min drift (4 trådars jetfixhuvud - skulle ersätta en äldre 450). Bytte till 460 i trimmerutförande och det är stor skillnad). Till båda följde det med 3-uddsklinga.

Avatar Fallback

Re: Val av sthil röjsåg, Fs131, Fs240, Fs410?

masyngel  
#714023 @Mattsvart
410, 40 cc och 2.7 hk kan väl funka tror jag.
Men kubik ska inte underskattas i gräsröjning.

Gräsröjer själv mot betalning tillsammans med min x svägerska.
Jag med hva 45 cc/2.9 hk, hon med annat märke 53 cc/2.9hk.

Min är rappare och bättre balanserad, hennes låter som som en flistugg som aldrig stannar...
Ett monster.

Jag tog i en annan tråd upp frågan om dessa fasta tråd huvuden, något jag lade ner för 5 år sedan, innan jobbade jag mest med klinga.
Nu kör jag allt jag kan med hva trådmatare och rund 3.3 tråd.
Skulle aldrig i livet stå ut med att antingen köra med fel längd på linan eller byta stup i kvarten.

(När vi jobbar, tävlar vi...)😎

Avatar Fallback

Re: Val av sthil röjsåg, Fs131, Fs240, Fs410?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#714024 Den bör funka men är fortfarande i absoluta underkanten för vad man vill ha som skogsägare dem dina behov.

Användarvisningsbild

Re: Val av sthil röjsåg, Fs131, Fs240, Fs410?

Mattsvart  
#714041 Hej
Kul me så mycket input!😀... Jag är snart uppe i en fs 560😅...
Man verkar inte få med mer en sågklinga till fs 460in.. Har ingen grov skog att röja men de dyker upp grövre sly..
Hur funkar 460in om man inte köper gräskitet utan bara ett trimmer huvud och 3 udd? Tex roach trimmer huvud.. Är inte jätte lång om de har betydelse ca 171cm..

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).