Öppna kategorin

Gissa bajset och snöbrott

3 inlägg 1359 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gissa bajset och snöbrott

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713835
1621710432_672857a2-7bf8-4980-aa39-a7e5e900c841.jpeg

I dag. Snöbrottsinventering del 2 och nu på marker och lägen där snön legat tills nyligen och vägarna blivit farbara/öppnade.
Hunden (kopplad) blev ivrig på spår och luftvittring och ibland får man bara lov att följa med tycker vovven. I dessa marker med vaksamhet. Hittade detta bebisbajsfärgade, vilket jag inte sett förr.
Petade lite, hittade två intressanta ledtrådar och har en idé om några alternativa skyldiga.
Nån som har kunskap eller trolig gissning?
Snöbrott finns det men det var mer förra gången 1986. Det är väldigt lokalt drabbat. Helt beroende på terräng, skogtyp och beståndsutseende samt höjdkurva.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Gissa bajset och snöbrott

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713849 Gissar på transpillning

Avatar Fallback

Re: Gissa bajset och snöbrott

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713871 Fynd nummer ett var hår.
Fynd nummer två var spetsen på en på en liten klöv.

Björn som fått sej en älgkalvswallenbergare till frukost antagligen.
Den ljusa färgen vet jag inte. Men det ska ju vara mer än bara liten skvätt grädde plus äggula i wallenbergare och det kanske gick rakt igenom oförbrännt. Björnar kanske inte tål komjölk samt är kända för att kunna "skita ur sej" på många skilda sätt beroende på säsong och känsloläge.
Varg, nej. Järv vet jag inget om, men knappast troligt.
På hjortronplock har jag gått på björn riktigt nära i den marken förr. Starrgräset reste sej i spåren den gången.

Det jag tyckte var intressant var fyndet av klövspetsen. En forensisk ledtråd som till och med Dalapolisens tjuvjaktsjägarelitförband borde kunna hitta och jobba träffsäkert på.
Trana tycker jag är ett bra förslag. Tyvärr, trana utesluter jag denna gång eftersom den har omöjlig "landing and take-off" i ett 35-årigt tallbestånd. Fotvandrat till platsen tror jag knappt på, trots att tranor är raska i fötterna och kan i princip älga fram.
Trana hade knappast kunnat flyga öht efter den ätit älgkalven eftersom lastrummet varit bevisligen överlastat. Landningsstället kanske hade vikt sej i alla fall. En sån kraschlandning hade miljöåklageriet ryckt ut på och börjat utreda. Jag tycker haverikommissionen kan koncentrera sej på havererade jaktbrottsutredningar sen om 5 år efter Estoniautredningen, som ju kommit upp till ytan igen.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).