Motorsåg och handhållet

STIHL 661 C-M på svenska marknaden

3 inlägg 3917 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

STIHL 661 C-M på svenska marknaden

anders.hagg  
#713771 Hej,

har ett litet dilemma som förhoppningsvis löser sig nästa vecka men tänkte höra vad andra tror.

Köpte nyligen en stihl 661 c-m från en svensk återförsäljare med tillhörande och av dom "rekommenderade" svärd/kedja.
Det blev i slutändan ett 28" 3/8" svärd med tillhörande 3/8" RS kedja. Båda 1.6 91dl.

När jag sen monterar ihop det hela är det något som inte känns helt "ok", kedjan känns trög att dra runt och "hackar" lite.

Efter en djävla massa efterforskningar och kontakt med återförsäljaren tycker jag mig ha landat i följande som dom än så länge inte riktigt vill hålla med om.

1) Den svenska 661 C-M kommer med 3/8"P drevning. Alltså picco drevning. Detta har jag verifierat genom att hitta picco z7 b stämplat på drivhjulen innanför kedjekåpan..
2) Både återförsäljaren och stihl.se listar visserligen detta faktum, men båda listar också vanliga 3/8" 1.6mm svärd/kedjor som passande tillbehör.
3) Tyska stihl siten listar däremot 661 C-M med vanlig 3/8" drevning.
4) Manualen som följde med verkar inte uppdaterad, utan hävdar att den har vanlig 3/8" drevning och därmed så passar såklart enligt manualen alla vanliga 1.6 3/8" svärd/kedjor.
5) Hittade följande lilla guldklimp hos Logosol som säljer stihl sågar sedan länge..

"Kontrollera att du har rätt kedjedrev. En Picco-kedja
passar på ett vanligt 3/8 drev men du kan inte
använda en vanlig 3/8” kedja på ett Picco-drev. Om
du gör detta kommer kedjan att deformeras i drivlänkarna
vilket leder till värmeutveckling och till slut
till att kedjan fastnar i svärdet."


https://www.logosol.se/store/downloads/ ... dja_se.pdf


Efter allt ovan så är det min uppfattning att iomed att just den svenska 661 C-M (men ej C-M-W, handtagsvärme) kommer med 3/8"P drevning så har jag inget annat val än att dreva om sågen (..vill inte köpa nya 28/36" svärd + kap/klyvkedjor, blir djävligt mycket dyrare).

Att jag sen gärna ser att återförsäljaren via stihl löser kostnaden för nytt kedjedrev som jag monterar själv är en bisak men för mig rätt självklar..

Tankar?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: STIHL 661 C-M på svenska marknaden

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713773 Klantigt av säljaren men handlar det bara om ett kedjedrev så är det överkomligt.

Användarvisningsbild

Re: STIHL 661 C-M på svenska marknaden

träkonst  
#716280 Du har väl antagligen löst detta redan men kanske har du nytta av något.
Ja, 661 C-M (enbart kropp) kommer med picco drev och lösa svärdmuttrar och 661 C-M W (med värme och svärd) kommer med vanlig 3/8 och muttrar som sitter fast i kåpan.
Jag tror att "kropp"-varianten C-M är en Logosol anpassad variant för där vill man ha klyvkedja som vanligen är picco och lösa muttrar eftersom man monterar andra muttrar när man använder deras sågverk.

Eftersom det är så lätt att byta drev så stämmer det att sågen kan köra både 3/8 och 3/8 picco (och .404 och 1/4). Det är ju dessutom inte en såg som dom flesta stihl handlare säljer så dom flesta har nog inte koll på detaljerna utan det måste du nog själv hålla koll på (men det är lätt i efterhand, inte alltid så i förväg).

Att det är lite trögt och hackigt med ett nytt svärd är inget konstigt, det tycker jag många gör och det tror jag det kommer att göra det även med rätt kombo drev/kedja. Spänn inte kedjan så hårt, kan gott glappa lite undertill, spraya gärna svärdspåret/ kedjan med kedjespray så du får smörning redan från början och kör tomgång med lite små gaspådrag ett tag så kommer den att löpa bättre tror jag. Men belasta inte sågen så länge det går trögt, du skall när den gått en stund kunna dra runt kedjan ganska lätt med fingrarna när den är rätt spänd.

När det gäller kompabilitet med kedja och drev så är min erfarenhet att: (och det skiljer sig från vad Logosol säger)
På en 361 kan du ha ett 3/8 ringdrev och köra både 3/8 och 3/8 picco på det precis som Logosol säger.
(Ringdrev har du när du bara byter en liten ring som kedjan löper i men du byter inte trumman som ringen sitter på, med kedjedrev så byter du hela trumman och du har ett picco kedjedrev monterat på sågen (C-M) när den är ny. Ringdrev är lättare att byta och kostar mycket mindre men håller inte riktigt lika länge som kedjedrev, Jag har inte testat att blanda med kedjedrev.)

På en 661 däremot så måste du ha *samma* drev som kedja. Det verkar som 661an är så stark så att länkarna deformeras om du kör en picco kedja på ett 3/8 drev men 361 förmår väl inte skapa den kraften. (även här så har jag inte prövat att blanda med kedjedrev)
Jag vet detta efter att ha kört sönder 2 kedjor i mycket snabb takt efter att ha jobbat med 361 och 3/8 drev och blandade kedjor och sedan köpt en 661 och trott att det skulle funka likadant. Länkarna deformerades och kedjan förlorade sin rörlighet.

Jag rekommenderar att du köper ett ringdrev. då kan du enkelt byta ring mellan 3/8 och 3/8 picco om du skulle vilja det eller också så har du ringdrevet med 3/8 och kedjedrevet som levererades med picco.
Ett 3/8 ringdrevskit med trumma ring och bricka heter 1122 007 1000 Rim sprocket 3/8" 7T. (några hundra, typ 4-500, första gången men sedan byter du bara ringen och den kostar typ 100-130:- )
Vill du hellre ha ett 3/8 kedjedrev så heter det 1122 640 2002 Chain sprocket 3/8" 7T. (några hundra varje gång)
Det är inte fel att ha några extra clips som håller det hela på plats (samma för bägge dreven) 9460 624 0801E-clip 8x1.3
(egen erfarenhet igen - dom är små och vill sprätta iväg när man tar loss eller sätter dit dom....)

661 är en trevlig såg för klyvning. Och jag klyver 90% av tiden. Själv tycker jag normalt den är för stor (både viktmässigt och kraftmässigt) att fälla/kvista med. Det är svårt att svinga den snabbt helt enkelt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).