Skogsnyheter

Utnyttjade migrantarbetare i svensk skogsindustri

30 inlägg 11042 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Utnyttjade migrantarbetare i svensk skogsindustri

jannee  
#713550 Ni skriver om problemen, men vad finns FAKTA.
Hur mycket betalar skogsbolagen sina entreprenörer/planta ?
Plantören oberoende om han är svensk eller utlänning, vad får han/planta?
Kom nu med KLARA siffror, annars uppfattar jag det mest som svammel = ingen vet egentligen ingenting om någonting.
Det har "pratats" hit och dit om ersättning/planta, allt från UNDER 2 kr/planta upp till över 3.50 kr/planta.
Vilka siffror gäller?
Kan man som Ukrainare plantera 3 000 plant/dag och får 2,50 kr/st är det för honom rena guldgruvan.
Men var nu ärlig, du som tror dig veta något, får de ens 1 kr/planta eller????
Att sedan tidningarna kan göra en höna av en fjäder är vi väl alla medvetna om.
Jag uppfattar att entreprenörerna som håller på med skogsplantering/bärplockning till största delen bara är bluffmakare, de har troligtvis inte många siffror rätt i sin bokföring.
DU som är seriös!!!!!!!!
Redogör nu för de faktiska siffrorna
Får jag INTE det jag efterfrågar drar jag slutsatsen att DU/NI inte är det minsta seriösa. :twisted:

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Utnyttjade migrantarbetare i svensk skogsindustri

Camaro1969  
#713552 kollade upp ett ett random företag som fakturerat ett större skogsbolag för plantering

det var mellan 1,25-1,40:- per planta

+ moms

i hälsingland

år 2020

Användarvisningsbild

Re: Utnyttjade migrantarbetare i svensk skogsindustri

Rohdin  
#713554 https://www.sveaskog.se/press/2021/komm ... tarbetare/

Svea skogs svar i frågan.

Användarvisningsbild

Re: Utnyttjade migrantarbetare i svensk skogsindustri

Rohdin  
#713555 Beroende på markägare (avtal) / planta typ så i år ligger vi på ifrån (liten planta med markberedning) 1,40kr/planta + moms till ungefär 2,50kr/plant+moms (stor planta utan markberedning).

Hjälpplantering, avstånd från bilväg-hygges mitt, osv fakturerar vi extra för (och plantörerna får betalt /h) att t.ex bära plantor.

Men som resten av skogsbruket det är ju en ständig prispress på att minska "kostnaderna" för bolagen.

Mellan Sverige.

(är bara anställd så har inget med avtalen att göra, jobbar normalt som avverkningsplanerare men får arbetsleda en del under planterings säsongen.) är ju samma prispress på tjänsteman jobben.

Användarvisningsbild

Re: Utnyttjade migrantarbetare i svensk skogsindustri

Bruksarn74  
#713611 Sommarjobbade 1990 åt Domänverket/Sveaskog och då hade jag 22.50 öre/plantan på alla hyggen.
1995 sommarjobb åt en entreprenör i SCA's skogar så var det mellan 18 och 23 öre/plantan beroende på hur hygget såg ut. 18 öre=sand, 23 öre=sten, sten och lite mer sten....

Bara täckrot/paperpot och 95% harvat, resten hlgläggning.
Detta var i Norrbotten och jag tror inte man 30 år senare har dubbla plantpriser...

Skulle vara roligt få höra av nån som planterat åt nån entreprenör vad man har haft för priser dom senaste åren.

Användarvisningsbild

Re: Utnyttjade migrantarbetare i svensk skogsindustri

Vante  
#713770 Det är många branscher själv är det svårt få stenhuggare med kompetens i norrbotten och Sverige de branscher tänker på är bärplockare fiskränsar städare bygg åkare reparatörer lagerarbetare med mera listan lång.

Användarvisningsbild

Re: Utnyttjade migrantarbetare i svensk skogsindustri

Höglandserik  
#713956 Arbetsledde plantörer för några säsonger sedan och då fick plantörerna:

48 öre per täckrotsplanta
82 öre per barrotplanta eller t-plus

På omarkberedda hyggen fick de dryga kronan per barrotsplanta. Övrig kostnader som markägaren får betala är bilar, arbetsledning samt plantans kostnad.

Avatar Fallback

Re: Utnyttjade migrantarbetare i svensk skogsindustri

jannee  
#713968 En granne anlitade en svensk plantör, denne tog 2.30 kr + moms/planta (1,5 år gamla täckrot gran).
Då fanns plantorna placerade intill hygget.
Fick själv samma erbjudande men tackade nej :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Utnyttjade migrantarbetare i svensk skogsindustri

hfab  
#713971
Höglandserik skrev:Arbetsledde plantörer för några säsonger sedan och då fick plantörerna:

48 öre per täckrotsplanta
82 öre per barrotplanta eller t-plus

På omarkberedda hyggen fick de dryga kronan per barrotsplanta. Övrig kostnader som markägaren får betala är bilar, arbetsledning samt plantans kostnad.

Sist jag planterade som anställd år 1991, fick jag som bäst 50 öre plantan.
Då satte vi bara plugg på markberedda hyggen.

Som entreprenör fick jag 2015 90 öre planta

Användarvisningsbild

Re: Utnyttjade migrantarbetare i svensk skogsindustri

Bruksarn74  
#713972
Höglandserik skrev:Arbetsledde plantörer för några säsonger sedan och då fick plantörerna:

48 öre per täckrotsplanta.


Ja det var nog rätt bra. Var det svenska eller utländska plantörer?


När jag planterade så var det ju oftast stora hyggen och man behövde inte gå så långt för att hämta plantor. Är ju också en del i hur mycket man får per planta...

Användarvisningsbild

Re: Utnyttjade migrantarbetare i svensk skogsindustri

Höglandserik  
#713973 Det var utländska plantörer. Och priserna var för något slags basscenario, omarkberett och långt från väg gav högre ersättning.

Användarvisningsbild

Re: Utnyttjade migrantarbetare i svensk skogsindustri

Brakbrakaren  
#713974 Planterade privat en sommar ca år 2008.
Avtalat fick jag dubbelt betalt för varje planta jämf med att plantera åt bolagen. Jag fick 60 öre/plantan. Hyggena var markberedda, högläggning. Minns inte hur många jag satt på en långdag men det var över 1000 st - det jag minns är kommentaren -Proffsen hinner exakt dubbelt så många!

Det viktiga är inte vad bolagen tar betalt utan vad plantsättaren får ut av det.

Jobbar i byggbranschen nu runt mälardalen, finns inga svenskar kvar på stora byggen, gissar 15%. Det går lika snabbt att resa från Baltikum som norra Hälsingland. Balterna jobbar mån-lör och åker sällan eller aldrig hem.
Hur många svenskar kan tänka sig det... Vem tar vinsten och på vems bekostnad?

Avatar Fallback

Re: Utnyttjade migrantarbetare i svensk skogsindustri

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#760191 Passar vel ikkje her heller men kanskje av innteresse https://www.nrk.no/klima/xl/den-svenske ... 1.15974315

Avatar Fallback

Re: Utnyttjade migrantarbetare i svensk skogsindustri

karhuerik  
#760412 Var tvungen och kolla mina anteckningar från planteringar åt holmen i Ångermanland på 90-talet.
Ytterst få dagar satte jag under 40kasseter à’ 65plant/dag. Enstaka dagar över 60 kassetter och toppnoteringen 80kassetter på en härlig sandhed. Plantorna var utkörda på hygget.
Priset varierade från 20,5öre till 29öre.
Vi som satte var svenska ungdomar 16-19 år gamla. Några satte lite mindre men under 25-30 kassetter tror jag ingen satte.
Jag tyckte det var riktigt bra betalt. De som jobbade åt kommunen hade 25kr/h.
Vi hade plantbas som kontrollerade jobbet och gick och lyfte i barren.
Det var regn, mygg, sol, svett och hårt jobb.
Världens bästa och lönsammaste sommarjobb.

Avatar Fallback

Re: Utnyttjade migrantarbetare i svensk skogsindustri

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#760544 Klart att utlänsk arbetskraft utnyttjas, vi har ju en på forumet som kör med arbetskraft från anndra länder.
Trevligt om han kunde redovisa deras löner här på forumet. Så vi anndra fick se?
/Zorran

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).