Skogsvagn (Huggarvagnar)

Ventilpaket Danfoss PVG32?

35 inlägg 22481 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket Danfoss PVG32?

Fredi  
#713496 Hålls spänningen konstant till spaken när du rör på den? Hur funkar de andra funktionerna?

FTG
Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket Danfoss PVG32?

Henrik-  
#713543
Fredi skrev:Hålls spänningen konstant till spaken när du rör på den? Hur funkar de andra funktionerna?

Hej
Nu ikväll har jag och grannen som är elektriker tittat lite närmare på det. Och vi har kollat och mätt i spaken och spänningen hålls och ventilen kan köras manuellt. Även när vi provat kontakten till annan funktion fungerar det. Så vi är nästan säkra på att det är elmodulen eller vad det heter som är problemet. Hittade även ett fel till. Har satt vippor för att styra med tummen, en till grip och en till utskjut. Men stänga gripen fungerade men inte att öppna. Men efter lite mätande hittade vi en lödning i spaken som var kass. Fortsättning följer

Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket Danfoss PVG32?

Fredi  
#713584 Inte ovanligt att dessa Danfoss moduler får fel, kan bete sig lite hur som helst när de går sönder. Ganska dyra är dom med 😢

Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket Danfoss PVG32?

Henrik-  
#713592 Ja dyrt var det. Ringde idag och fick pris, över 7000 + moms. Fick 15% rabbat på det i och för sig. Blir lite mer felsökning innan jag klickar hem den 🤣

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket Danfoss PVG32?

cim95nj5  
#758005 Det är alltid E-modulen som ska bytas ut när det är något klödd. Om det inte är glappkontakt i Hirschmannkontakten. Och om det hjälper att gå ut och rycka i kontakten så kan man förledas att tro att det var glappkontakt där. Medans det ofta hjälper bättre att rycka i själva de helgjutna "gummikylflänsarna" eller vad det nu är, ibland är det där inne glappkontakten finns. Men det hjälper i princip alltid att helt enkelt köpa en ny E-modul. Kostar bara sådär 6000-8000 kr.
Felsökningen går till som så att man tar en annan fungerande E-modul och låter den byta plats med den på den strulande ventilen.

Jag tycker spakarna är bra. 1000 gånger bättre än den lastarspak som Valtra utrustat den skramlande plastlådan till armstöd med, jag är inne på min tredje spak nu. Och det är också pvg32. Men Valtra har satt ventilpaketet under hytten, så jag har ännu inte tagit mig för att byta E-moduler där, trots minst 2-3 som spökar. Man får vara glad för de som sitter ute på kranen i lagom arbetshöjd.

Ekonomiskt är det nog försvarbart att byta ut både spakar och ventilpaket till något annat. Det betalar sig i insparade E-moduler.
Ett nytt ventilpaket av annat fabrikat 3,5 E-moduler.
Nya spakar av annat fabrikat 2,5 E-moduler.

Är det någon som får för sig att byta ut sitt pvg32 ventilpaket, så köper jag gärna de återstående fungerande E-modulerna.

Är det någon som vet var man kan köpa biligare E-moduler, än att köpa nya i hydraulbutiken?
Och är det någon som vet om det är möjligt att själv renovera sina E-moduler? I så fall har jag en hel hög...
(Det var på grund av de två sista frågorna jag surfade in här, för att se om jag hittade några tips.)

Hälsningar
Jonas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).