Skogsekonomi

Norrbottens skogsägare missnöjda med virkespriset

67 inlägg 22817 visningar 13 följer Svara, dela mm...  

Re: Norrbottens skogsägare missnöjda med virkespriset

r93  
#713479Jag har ingenting emot att få 1000 spänn kubiken!

Dock tror jag inte gemene man helt plötsligt betalar 180% mer för en osb skiva utan att bry sig.

En prisökning på 20% hade varit stort nog, dessa uppblåsta siffror på brädgården kommer sänka allt, och vi skogsägare hinner inte få ta del av det innan det är för sent.

Tyvärr så tror jag detta är branschens sätt att krama ut det sista innan kraschen, men jag hoppas jag har fel, och ser alltid lite skeptiskt på saker när det blir för mycket halleluja.

Elon Musk är ett tydligt exempel, där har det varit halleluja länge, men snart är alla emot han.

Landshypotek Bank

r93  
#713480Dåligt exempel, bönderna har ingen lagrad mjölk.

Om vi från och med imorgon får 1000 kubiken, då kommer alla att hugga, överflöd av råvara.

Bönderna kan ju helt plötsligt inte krama ur 100% mer ur korna

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
r93 skrev:
Om vi från och med imorgon får 1000 kubiken, då kommer alla att hugga, överflöd av råvara.

Eller också så behöver skogsägarna bara hugga hälften så mycket men ändå få lika mycket betalt😎

Användarvisningsbild

skogshare  
Torbjörn Johnsen skrev:Nu är det ju inte timmerpriserna som chockhöjts. Det är ju priset på trävaror som har dubblats eller i alla fall ökat mycket. Sågverken och brädgårdarna har ju inte höjt priset för att timret har blivit dyrare. Prisökningen beror ju på en högre efterfrågan och att de KAN ta ut ett högre pris. De som säljer trävaror verkar ju inte tänka att de ska ”hålla igen” för att skona sina kunde utan de tar ut vad kunderna är beredda att betala.

Att i det läget prata om att skogsägarna ska hålla igen efter att ha fått, vadå? 4-5 procents höjning på ett flera gånger sänkt timmerpris?
Nej skogsägare, lite bättre självförtroende måste ni ha! Minst 1000 kr/m3fub för barrtimret.

Givetvis ska varje träförädlingsled - skogsägarna, sågverken, brädgårdarna m.fl. - ha sin rimliga andel av de vinstmarginaler som långsiktigt (!) går att upprätthålla på marknaden. Om detta bör det ju principiellt gå att komma överens. Om inte, sitter de enskilda skogsägarna med starka kort förutsatt att de drar åt samma håll. Vore för övrigt spännande med en löpande redovisning av olika trärelaterade förädlings- och handelsleds - och enskilda företags - vinstmarginaler. Slutligen har jag inte påstått att priserna på timmer redan chockhöjts utan bara pekat på riskerna att göra det framgent.

Användarvisningsbild

Elis76  
#713486Så länge de största skogsägarna hugger vad de behöver för att försörja sina egna industrier oavsett konjunktur, spelar det antagligen ingen större roll vad de privata skogsägarna gör. Särskilt som tillräckligt många privata skogsägare hugger oavsett pris.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/konflikten-om-skogen-trappas-upp-i-norrbotten-har-ska-inte-tas-en-pinne-till

Användarvisningsbild

Stadsbo  
#713490Jag är övertygad om att kraschen kommer. Snart kommer byggen stoppa.

Virkes priserna höjs varje dag nu. Tog in en offert på trall 120mm för 2v sedan. Kostade då 21kr/m ex moms, när jag beställde förra veckan så kostade 25kr/m. Knappt lönt att ta en offerter när ingen kan garanterar priserna längre än till dagens slut.

Och då skall ni veta är trävaror är inte värst för bygg. Cellplast och armering går knappt att få tag på.

Här är några priser jag tog in på en större platta. Allt ex moms.

Cellplast s80 100mm 9800m2

3,5månader sedan: 31kr/m2
2månader sedan: 37kr/m2
Idag: 49-70kr/m2(om du får tag på det)

80ton rakjärn.

Hösten 2020: 5,50kr/kg
3,5 månader sedan: 6,60kr/kg
2månader sedan: 6,70kr/kg
Idag: ca 8kr/kg

Så när man hör vad ni som äger skog tar betalt så trillar man nästan baklänges. Någon i branschen mellan er skogs ägare och mig som byggare tjänar just nu ENORMA mängder pengar.

Användarvisningsbild

generationsskifte  
#713492Hur är tanken gentemot skogsägarföreningar? Att helt sluta levera virke? Någonstans tror och hoppas nog medlemmarna att det ska komma en rejäl efterlikvid om nu föreningarnas sågverk kör på högtryck och lite där till. Kan nog bli lite kontraproduktivt.

tallen100  
Torbjörn Johnsen skrev:
r93 skrev:

Eller också så behöver skogsägarna bara hugga hälften så mycket men ändå få lika mycket betalt😎

Behöver och gör är två olika saker 😉

r93  
Stadsbo skrev:Jag är övertygad om att kraschen kommer. Snart kommer byggen stoppa.

Virkes priserna höjs varje dag nu. Tog in en offert på trall 120mm för 2v sedan. Kostade då 21kr/m ex moms, när jag beställde förra veckan så kostade 25kr/m. Knappt lönt att ta en offerter när ingen kan garanterar priserna längre än till dagens slut.

Och då skall ni veta är trävaror är inte värst för bygg. Cellplast och armering går knappt att få tag på.

Här är några priser jag tog in på en större platta. Allt ex moms.

Cellplast s80 100mm 9800m2

3,5månader sedan: 31kr/m2
2månader sedan: 37kr/m2
Idag: 49-70kr/m2(om du får tag på det)

80ton rakjärn.

Hösten 2020: 5,50kr/kg
3,5 månader sedan: 6,60kr/kg
2månader sedan: 6,70kr/kg
Idag: ca 8kr/kg

Så när man hör vad ni som äger skog tar betalt så trillar man nästan baklänges. Någon i branschen mellan er skogs ägare och mig som byggare tjänar just nu ENORMA mängder pengar.

Tack för input! Alltid intressant att få höra saker utanför vår bubbla.

Troligtvis är det sågverken som tjänar galna pengar nu, för några år sedan massabruken.

Vi pratade om detta på eftermiddagsfikat på jobbet, en berättade att lägenheten bredvid han såldes för två månader sedan för 1,4 miljoner, ingen har bott där och köparen har bytt två innedörrar, såldes i veckan för 1,7 miljoner, ingen har ens bott i lägenheten.

Men det är skönt att vi inte har någon inflation i Sverige.

Jag tror tyvärr som du att det blir tvärstopp i byggandet, dels att folk kanske får börja resa efter sommaren, dels för att ingen kommer ju kunna lova ett pris när det har blivit hyperinflation i matrialen.

Användarvisningsbild

skogshare  
generationsskifte skrev:Hur är tanken gentemot skogsägarföreningar? Att helt sluta levera virke? Någonstans tror och hoppas nog medlemmarna att det ska komma en rejäl efterlikvid om nu föreningarnas sågverk kör på högtryck och lite där till. Kan nog bli lite kontraproduktivt.

Som jag minns det var Gösta Edströms målsättning med tillskapandet av Södra Skogsägarnas sågverks- och massaindustri att skapa en garanterad avsättning för medlemmarnas virke till bästa  möjliga pris. Nu finns det anledning för skogsägarföreningarna runt om i landet att värna medlemmarnas intressen genom att - om nödvändigt - skapa egna brädgårdar med uteslutande produkter från sågverks-, trä- och pappersindustrin som konkurrenter till i första hand de alltför dominanta byggvarukedjorna. Jag utgår från att de skogsägarägda sågverken står på medlemmarnas sida när det gäller prissättningen på timmer. 

jannee  
#713526Tror INTE att skogsägarföreningarna ska försöka på att nischa in sig mer än vad de redan gjort/försökt.
En orsak att Södra går så pass bra som de gör att de gjort sig av med allt som ej gett tillräcklig lönsamhet, sågverk, massabruk men även annat.
Driva en byggvarumarknad kräver en helt annan tankegång än vad en förening besitter.
Privat småskalig verksamhet kräver en viss kompetens och eller verksamhet som sprids över hela landet.
Ordentlig storskalig verksamhet är något helt annat.
En förening kräver en väldigt stark ledare med rätt visioner och som klarar av att jämt o ständigt bli ifrågasatt, framförallt när denne tar obehagliga beslut.
Här i söder har vi ett ex.
Bergs Timber med Bitus. De gjorde sig av med sågverken till Vida trots att dessa ändå gav ett plus.
Ibland är det inte fel att lägga alla ägg i samma korg, satsa all energi på det man är duktig på.
Södra hade i början stora problem med lönsamheten på sina storsågverk i Mönsterås och Värö och ansvariga fick mycket smälek.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
jannee skrev:En förening kräver en väldigt stark ledare med rätt visioner och som klarar av att jämt o ständigt bli ifrågasatt, framförallt när denne tar obehagliga beslut.

En förening ska väl drivas av medlemmarnas intressen och visioner via en medlemsdemokrati? Inte av en stark ledare som kör över och ständigt blir ifrågasatt. Eller?

kungsis  
#713542Glöm inte den sabla barkborren. Hade själv inte tänkt att göra en avverkning i vintras, men så tog jag en promenad och inspekterade noggrant och vips så var det bara att kontakta ett bolag. Vad annat att göra?

Mvh
Kungsis

jannee  
#713548Torbjörn.
Det är p.g.a. bristen på en stark ledare många föreningar går i stå.
Många visioner låter bra men det blir inte sällan bara en sabla röra eftersom alla sällan drar åt samma håll.
Man kan likna en förening med ett sterbhus där olika viljor inte sällan bromsar upp all eventuell utveckling.
Se annars bara på hur Bergkvarabuss utveckling sett ut under senaste 10 års perioden..
Annat ex.
Någon ansvarig på Södra var på väg att införa mätningsvägran av 3 meters massaved, var nästan i princip genomfört när det kom motstånd från delägarna.
Vem som nu var ansvarig för iden är för mig ovisst, men för den självverksamme var förslaget ett dråpslag.

r93  
kungsis skrev:Glöm inte den sabla barkborren. Hade själv inte tänkt att göra en avverkning i vintras, men så tog jag en promenad och inspekterade noggrant och vips så var det bara att kontakta ett bolag. Vad annat att göra?

Mvh
Kungsis

Endast plocka ut det angripna är inget alternativ?

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).