Skogsmiljö och Trädlära

Granbarkborre aktivitet 2021

112 inlägg 28367 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Granbarkborre aktivitet 2021

Sune__  
#712520 Tänkte att vi kanske kan ha en samlad tråd angående deras aktivitet, fällfångster ev konstaterade angrepp och var detta skett samt övrig intressant info.

För egen del som bosatt i västra värmland är det lugnt än, och om man ska lita på vädret så ser det onekligen ut som man kan pusta ut ytterligare ett tag.
Känns som att detta är lite av ett ödesår vars utveckling kommer ha stor påverkan framöver, en spådd nedgång av gbb pga lägre reproduktion än 2019 och 2020 i kombination med gynnsamt väder borde kunna hämma dom rejält.



   TS
Avatar Fallback

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

mareka  
#712522 Satte ut 11 fällor i lördags och kollade lite på håll 2 av dom idag på em, det var kanske 1 dl i varje. Vi har haft 25 grader i dag. Bor i s. E-län

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

generationsskifte  
#712649 Hur långt efter svärmningen kan man se om trädet är angripet? Tänker på ingångshål, mjöl etc
Senast redigerad av generationsskifte ons 12 maj 2021, 09:36, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Sune__  
#712651
generationsskifte skrev:Hur långt efter svärmningen kan man se om trädet är angripet? Tänker på ingångshål, mjöl etc

Omedelbart efter angrepp och framåt skulle jag säga.
Det är ju enklare ju närmare tidpunkten för angreppet du är naturligtvis, men fjolårets sena angrepp syns ju fortf om man tittar lite mer noggrant.
Små mängder borrmjöl i barkfickor samt ofta även utsmetat borrmjöl vid rothalsarna brukar jag se, även ingångshålen syns ju rätt tydligt samt många ggr stora ansamlingar av kådrinn utefter stammen.
Är ja osäker brukar ja tälja lite i barken, det brukar undanröja ev funderingar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

generationsskifte  
#712659
Sune__ skrev:
generationsskifte skrev:Hur långt efter svärmningen kan man se om trädet är angripet? Tänker på ingångshål, mjöl etc

Omedelbart efter angrepp och framåt skulle jag säga.
Det är ju enklare ju närmare tidpunkten för angreppet du är naturligtvis, men fjolårets sena angrepp syns ju fortf om man tittar lite mer noggrant.
Små mängder borrmjöl i barkfickor samt ofta även utsmetat borrmjöl vid rothalsarna brukar jag se, även ingångshålen syns ju rätt tydligt samt många ggr stora ansamlingar av kådrinn utefter stammen.
Är ja osäker brukar ja tälja lite i barken, det brukar undanröja ev funderingar.


Okej, då vet jag vad man ska göra nu på långledigheten 👍

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Loffe84  
#713124
1621154451_20210516_102817.jpg
Dagens fynd hemma 🤬
Fullt med spån/mjöl idag, inget igår.
Kils kommun, Värmlands län

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Torbjörn Johnsen  
#713150
Loffe84 skrev:
1621154451_20210516_102817.jpg
Dagens fynd hemma 🤬
Fullt med spån/mjöl idag, inget igår.
Kils kommun, Värmlands län


Ser ut att vara 6-tandad gbb. Hur grova träd var angreppen på? Många träd?

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Loffe84  
#713153 Ca 10 cm, 150 cm upp på trädet

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713170 Var ute o tittade en sväng i eftermiddag efter förra veckans värme. Men kunde inte se några borrhål eller vissna granar sedan förra året.

Tittade på ett ställe där det kom angrepp för två somrar sedan. Dock inga nya förra sommaren vad jag kunde se.

Här var det ett angrepp förra sommaren. Hade missat en två granar sedan sommaren innan. Så jag hade det under uppsikt. Men jag såg inga borrhål från marken. Upptäckte inte förrän barren ändrade färg.
1621180275_20210516_163012.jpg
Så här får man hålla koll.

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713231 Njuter av regn och svalt väder i den kritiska veckan som kommer nu.

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713232
Skogsola skrev:Njuter av regn och svalt väder i den kritiska veckan som kommer nu.

Samma här 19mm regn senaste dygnet :grin:
Idag kan man rensa lite diken istället för borrejakt.

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

generationsskifte  
#713238 Verkar i alla fall vara en bra kommande vecka med både regn och svalt väder i sydöstra Sverige 👍

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Martin Sander  
#713260 Högg upp ett par vindfällen förra måndagen som jag skulle åka och hämta i lördags. Alla stockar var fullständigt fulla med borrmjöl, typ som kanel på barken. Kikade på omkringstående träd och hittade två grova granar till som de hade attackerat också. Det vill till att hålla koll i granskogen på småländska höglandet nu framöver.

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Håkan A  
#713315 Säsongens första tömning av mina fällor gav ca 2 dl granbarkborre. I år har jag 11 fällor utplacerade på två olika platser, ca 1 mil utanför Nybro. Vid det ena området har jag medvetet lämnat ett par vindfällen i en beståndskant, än så länge inga angrepp på dessa.
Däremot hade jag på annan plats angrepp med borrmjöl i ett par rotstockar från några höstangripna granar som inte blivit huggna förrän ganska nyligen. Är väl medveten om den tveksamma nyttan med att hugga dem så sent men då dom riskerar att falla över en väg när dom går omkull så blev det lite städning av säkerhetsskäl. Och trots att övre halvan av träden var helt barkfallna och gröna barr saknades helt så lockade fortfarande rotstockarna!

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

M.Stark  
#713323 Tömde mina fällor i Söndags så vecka 19 gav 3dl
Toppnoteringen från förra året var 14dl och det var vecka 21
Har 5st fällor som töms varje Söndag platsen är Östergötland Boxholm
Känns lungt än så länge

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).