Föryngring

Erfarenheter av sådd av tall?

66 inlägg 26698 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av sådd av tall?

HannuRöj  
#712454 Kul att läsa om era positiva erfarenheter! Alltid trevligt med vänner och nya tankar 👍 .

Jag glömde rapportera om resultatet jag lovade ovan..
Mycket varierade planantalet. Den soliga och torra backen som jag misstänkte mest var faktiskt den bästa och den svalare, norrlutande sidan hittade jag bara ett par bra områden som inte behövde återså.
Så det inte direkt är för sent att så efter mittsommarn. Jordslag i den sämre sidan innehåller mer gråfärgad finkornigt jord så jag tror rötterna hann inte bli tillräcktligt stronga och delen våre bättre on den hade sått tidigare. I den andra sidan jorden är tunnare, gråa jorden finns också men inte så mycket så den klarade av vintern betydligt bättre trotts rötterna var lika svaga.

Nya området som jag sådd i år är lika stor och det var tyvärr högläggt likt som den jag sådd i fjol. Blev sådd likt men tidigare så nu har jag något att jämföra. 😀

Arevo
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av sådd av tall?

Ekman  
#712471
HannuRöj skrev:Kul att läsa om era positiva erfarenheter! Alltid trevligt med vänner och nya tankar 👍 .

Jag glömde rapportera om resultatet jag lovade ovan..
Mycket varierade planantalet. Den soliga och torra backen som jag misstänkte mest var faktiskt den bästa och den svalare, norrlutande sidan hittade jag bara ett par bra områden som inte behövde återså.
Så det inte direkt är för sent att så efter mittsommarn. Jordslag i den sämre sidan innehåller mer gråfärgad finkornigt jord så jag tror rötterna hann inte bli tillräcktligt stronga och delen våre bättre on den hade sått tidigare. I den andra sidan jorden är tunnare, gråa jorden finns också men inte så mycket så den klarade av vintern betydligt bättre trotts rötterna var lika svaga.

Nya området som jag sådd i år är lika stor och det var tyvärr högläggt likt som den jag sådd i fjol. Blev sådd likt men tidigare så nu har jag något att jämföra. 😀


Tack för bra återrapportering. Jag kommer nog behöva komplettera med lite sådd i Juli också, får se hur det går 👍🏻

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av sådd av tall?

Amatörhuggare 62  
#712479 Då var d dax

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av sådd av tall?

alias  
#712496
Amatörhuggare 62 skrev:Då var d dax


Bra med en blänkare. Måste kolla om jag kan hämta mina frön på onsdag...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av sådd av tall?

Amatörhuggare 62  
#712497 Hu värmen lockar,ut huggormar.
Gillar inte kräldjur.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av sådd av tall?

80-90  
#712511 Hur länge tror ni man måste vänta innan man ser om det kommer nått ?? Myllsådd brukar det ju synas efter ca 1 månad .

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av sådd av tall?

boxer68  
#712530 Tack för en intressant dag. Med visning av frösådd , titt på behandlade tallplantor med obetade toppskott men betade grenar.
Frösådden gick fort efter en stunds övning, spännande och se resultatet.
Ja bengt.a räksmörgåsen satt fint.
Sköt om Er

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av sådd av tall?

Emanuel90  
#712554 Har sått ett hektar av fyra än så länge, upptäckte att fåglarna gick väldigt hårt åt tallfröt så nu försöker jag mylla ner det lite så det inte blir liggande helt öppet.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av sådd av tall?

alias  
#712786
Amatörhuggare 62 skrev:Då var d dax


Hur har du gjort @Amatörhuggare 62 när du sått med såddröret, matat ut frön kontinuerligt i så gott som hela harvspårets längd, eller har du koncentrerat det till vissa sträckor som känts bättre lämpade?

Hur stor giva frön blev det i gram per hektar?

Gjorde du något vridprov på röret, med ev. efterföljande kalibrering, innan start?

Ursäkta de många frågorna, men ska själv testså med rör i helgen om planen håller - därav nyfikenheten.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av sådd av tall?

Ekman  
#713087
Ekman skrev:Jag har sått nån ha tall redan veckan efter påsk i sörmland. Får se hur det går, har inte gjort det förr och förstår att jag var aningen tidigt ute.
Markberedning gjordes för hand med hacka, det tog en jäkla tid första dan och antingen var vi för ambitiösa då eller så var vi helt enkelt less dag två, för då gjorde jag och grabben 9 år nästan lika mkt som 5 pers första dan..

Kan även varit bättre lite markförhållanden dag två så klart. Tillät mig nog att välja punkter lite mer fritt när vi inte gick ett gäng på linje-tror att det var mkt bättre. Ska bli spännande att se vad det blir av det. Känner mig inte så orolig för uppfrysning, mer att späda groddar kan ta stryk av frosten.

Stod riktigt tråkig gran 80% och tall 20% innan. Avvecklade det i förtid-eller för sent beroende på hur man ser det. G24 har jag för mig.


Har fått nedslående rapport från hygget jag sått, verkar inte kommit upp just något alls ännu. Ny koll om ett par veckor-kan ju vara lite tidigt med tanke på hur vädret varit men nog hade jag trott något skulle ha kommit upp iaf.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av sådd av tall?

Torbjörn Johnsen  
#713102 Du behöver nog bara lite tålamod. Tallfröna gror nör det har blivit varmare. Tallfrö kan gro långt fram på sommaren. Såg ett brandfält en gång som brann i blrjan av juli och två veckor senare började tallar gro.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av sådd av tall?

Ekman  
#713123
Torbjörn Johnsen skrev:Du behöver nog bara lite tålamod. Tallfröna gror nör det har blivit varmare. Tallfrö kan gro långt fram på sommaren. Såg ett brandfält en gång som brann i blrjan av juli och två veckor senare började tallar gro.


Jag vill få tålamod nu, med en gång 😁
Hoppas på det bästa 👍🏻

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av sådd av tall?

HannuRöj  
#713214 😀 Alias,
50 - 100 g/ha har jag försökt så.
Så här har jag räcknat mängden;
125000 st grobara frön per kg står på paketet.
6 frön per såddpunkt och 2100 punkter = 12600 st = 100g.

Vid sådd samtidigt med Bräcke harv rekommenderas 300g/ha, då räcknas att 10% av frön upplever.
Om jag minns rättvar det samma rekommendation vid ytsådd också, om man skakar frön direkt från en flaska.
Ganska snabbt sparar man rörpriset. 👍

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av sådd av tall?

valtra mega  
#715741 Idag sådde de 2,3 ha åt mig när de harvade har bara goda erfarenheter av sådd
Har funderat på att prova montera en sådansåkanna på grävmaskin så man kunde så om man höglägger

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av sådd av tall?

HannuRöj  
#715782
valtra mega skrev:Idag sådde de 2,3 ha åt mig när de harvade har bara goda erfarenheter av sådd
Har funderat på att prova montera en sådansåkanna på grävmaskin så man kunde så om man höglägger

Är absolut värd att prova.
Har du läst artikeln i Koneviesti om sådd med Seed Gun ?
Någonslags lättversion kan man kanske bygga om SåDan kannan som ryckas med solenoid eller vindrutans torkmotor 🤔 .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).