Föryngring

När är max bonitet under en omloppstid?

9 inlägg 3699 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

När är max bonitet under en omloppstid?

Skogshenke  
#712664 Hej,

Man mäter bonitet som ett genomsnitt per hektar på en skogsfastighet. Men hur hög är max tillväxt/boniteten per hektar under en del av omloppstid? Vid vilken ålder är den som störst? Vad är era beräkningar och erfarenheter?

Vid vilken bonitet ser ni den som för låg och man kanske tjänar bättre på att göra åtgärd?

Jag har räknat på mina olika ytor på min lilla fastighet och ser att det varierar väldigt mycket med boniteten, men genomsnittet ser normalt ut. Från under 1 kubik/år till väldigt mycket högre på vissa andra. De låga värdena är naturligt eftersom det är nya planteringar.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: När är max bonitet under en omloppstid?

alias  
#712668
Skogshenke skrev:Hej,

Man mäter bonitet som ett genomsnitt per hektar på en skogsfastighet. Men hur hög är max tillväxt/boniteten per hektar under en del av omloppstid? Vid vilken ålder är den som störst? Vad är era beräkningar och erfarenheter?

Vid vilken bonitet ser ni den som för låg och man kanske tjänar bättre på att göra åtgärd?

Jag har räknat på mina olika ytor på min lilla fastighet och ser att det varierar väldigt mycket med boniteten, men genomsnittet ser normalt ut. Från under 1 kubik/år till väldigt mycket högre på vissa andra. De låga värdena är naturligt eftersom det är nya planteringar.


Du måste skilja på bonitet och den löpande tillväxten på bestånds-eller fastighetsnivå.

Bonitet brukar definieras som något i stil med "markens naturgivna förutsättningar att producera stamved, uttryckt i m3sk/hektar och år". Den varierar alltså inte med beståndsåldern.

Den löpande tillväxten är, i förhållande till boniteten, oftast som högst i yngre gallringsskog.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: När är max bonitet under en omloppstid?

Vedproducent  
#712669 Ja boniteten är vad den är. Den har dock ökat på grund av koldioxidutsläpp och kvävenedfall. Gödslar du höjer du ju också boniteten. Men annars fick du ett bra svar ovan.

Avatar Fallback

Re: När är max bonitet under en omloppstid?

Tralsmo  
#712687 Såvitt ja fattat saken rätt så är boniteten från frö till NU den bonitet som som gäller över den tid som gått.
Kan bli bättre å sämre kommande tid.

Avatar Fallback

Re: När är max bonitet under en omloppstid?

jannee  
#712693 Måste ändå bli en betydligt högre bonitet med förädlat material.
Växthuseffekten påverkar säkert också boniteten.
"Tror" att på exakt likadan jordmån i östra som västra Sverige så skiljer boniteten markant.
Väl slutet granbestånd i södra Sverige är nog boniteten som högst vid något mellan 60 till 80 års ålder (högförädlat materiel)

Avatar Fallback

Re: När är max bonitet under en omloppstid?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#712696 Som sagt: Bonitet och tillväxt är inte samma sak. Bonitet är förväntad medeltillväxt under en omloppstid.

Avatar Fallback

Re: När är max bonitet under en omloppstid?

jannee  
#712704 Skogshögsskolans boniteringssystem räknar med skogskubikmeter under perioden då fram till medeltillväxten kulminerar. När medeltillväxten kulminerar är olika beroende på bonitet och trädslag.

Avatar Fallback

Re: När är max bonitet under en omloppstid?

alias  
#712707
jannee skrev:Skogshögsskolans boniteringssystem räknar med skogskubikmeter under perioden då fram till medeltillväxten kulminerar. När medeltillväxten kulminerar är olika beroende på bonitet och trädslag.


Min minnesbild är att den genomsnittliga tillväxten inte sjunker nämnvärt om man förlänger omloppstiden till över 100 år på många boniteter i "normalspannet" i tall- eller granbestånd, om man inte drabbas av skador i beståndet.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: När är max bonitet under en omloppstid?

Lars Lundqvist SLU  
#713299 Bonitet är den beräknade högsta genomsnittliga uthålliga virkesproduktionen, för välskött skog vid "normalt" stamantal och "normal" skötsel. Den löpande tillväxten är låg i början, stiger fort, når sitt max vid 30-50 år och sjunker sedan ganska långsamt och når till sist samma nivå som medeltillväxten, som stiger långsamt fram till den punkten. Den nivån motsvarar boniteten, men nås sällan i praktiken eftersom det alltid finns fläckar i skogen som växre lite sämre.
Bonitet är ett ganska opålitligt värde eftersom det bygger på simuleringar med produktionsmodeller och inte på mätningar i skogen. Ståndortsindex ger ett bättre mått på markens relativa bördighet, men säger å andra sidan inget om produktion i kubikmeter.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).