Föryngring

Hårt betade plantor

47 inlägg 11301 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hårt betade plantor

generationsskifte  
#712476
Ekman skrev:
generationsskifte skrev:
Röjkvist skrev:Har idag kollat plantering från 2019.
Hårt betade granplantor troligen rådjur :evil:
Självsådd tall är inte betad!
Snart ingen ide att plantera öht. Får väl bli naturskog, det är det som
naturvännerna önskar.
Får man med sig Skogsvårdstyret på slopat planteringskrav?


Samma här, gick och kikade på ett hygge på 2 hektar som plantades sommaren 2019 där säkert 90% av granplantorna är betade utav rådjur. Fick hem två dunkar Trico och en ny spruta lite försent så var inte lönt och spruta denna hösten då skadan redan var skedd.

Hur orolig behöver man vara för plantornas tillväxt? Läser man runt så ska de lyckas ta sig trotsallt.


Var i landet är detta?
Ser bilder på forumet på på betad gran men i princip aldrig på markerna här. Däribland ett antal uppdragna plantor har väl hänt ngn gång.

Kan det vara brist på något som gör att granen blir så attraktiv för rådjuren?



Norra Blekinge ligger detta hygget. Södra har markberett och planterat våren -20 (skrev -19 men det var fel) och det är stora luckor med döda plantor så ska reklamera plantorna. Att så många plantor dör under en säsong med helt normala väderförhållanden är väldigt konstigt. En som jobbat med plantering hela sitt liv gick där och kikade i helgen och dömde ut det totalt. Hur lätt brukar det vara att få plantor reklamerade?

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Hårt betade plantor

Granstorp  
#712477 Kontakta din skogsinspektor, vet att Södra har personal som har till uppgift att följa upp planteringar. Har också drabbats av plantdöd och det verkar ibland som att det är vissa leveranser eller ibland vissa lådor där plantorna varit av sämre kvalité. Är det uppenbart att plantorna inte varit friska så brukar det aldrig vara några problem att få detta fixat utan kostnad. Tror även att Södra lämnar någon form av garanti på återbeskogningen (eventuell torka kan dom givetvis inte lämna garantier för)

Avatar Fallback

Re: Hårt betade plantor

Sörlänningen  
#712482
Magnus M skrev:Min försäkring täckte inte när det var betat av rådjur.
Jag har sprutat en del med trico o det hjälper till viss del, men har fått för mig att om det blir lite tunt så tar rådjuren toppen ändå. Om det är lite för fuktigt i luften när man sprutar så torkar det dåligt o blir tunt
Får du på riktigt tjockt så känns det som plantorna kvävs. Har sett många välsprutade som dött obetade
Magnus M


Medhåll. På gran har jag sett bete rakt igenom trico. Jag har faktiskt inte sett det på tall. Fast jag har färre tallplantor, så jag kan helt enkelt haft tur.

Generellt har jag de senaste åren haft betydligt större problem med bete av gran än tall. Var i helgen och hjälpplanterade gran. På det ena hygget var mer än 98% betat! Ett skogsomgärdat hygge visserligen, men 98% är så högt att det nästan är obegripligt.

Avatar Fallback

Re: Hårt betade plantor

Sörlänningen  
#712483
Ekman skrev:
jannee skrev:Att granplantor betas de första 2 till 5 åren är något man kallt får räkna med.
Totalt förlorar man några år i tillväxt + en SATANS massa dubbeltoppar som blir till att beskära.
Överlever brukar de göra,dock blir det där och var och en som det får så pass många toppar att det inte blir något av dem.
Det syns ganska väl när det gått några år vilka som blivit betade, de ligger då en bra bit efter i tillväxt, men efter ytterligare 5 till 10 år går det INTE att se vilka som blivit betade.


Är det fler som upplever problemet? Eller kan det vara sydöstra Sverige som främst dras med det?
Jag ska titta noggrannare i år men har som sagt inte noterat det här. Har då ändå alla högvilt på marken i varierande grad och fin rådjursstam. I Södermanland.



i min del av Småland är bete av gran otroligt vanligt. I mycket litteratur framstår det som att allt betas utom just gran, men det är inte alls vad jag ser. Jag har ett område där rönnen får stå orörd, men varje gran är betad! Tallen står också i det närmaste orörd där (det varierar ju dock över tid, ibland äts all tall upp). Rönnen brukar ju annars vara det mest pupulära för viltet, så det är lite märkligt.

Avatar Fallback

Re: Hårt betade plantor

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#712485 Vi har nyligen fått kronhjort i området och de verkar ha andra matvanor än vad vi är vana.

Avatar Fallback

Re: Hårt betade plantor

Ekman  
#712486
Sörlänningen skrev:
Ekman skrev:
jannee skrev:Att granplantor betas de första 2 till 5 åren är något man kallt får räkna med.
Totalt förlorar man några år i tillväxt + en SATANS massa dubbeltoppar som blir till att beskära.
Överlever brukar de göra,dock blir det där och var och en som det får så pass många toppar att det inte blir något av dem.
Det syns ganska väl när det gått några år vilka som blivit betade, de ligger då en bra bit efter i tillväxt, men efter ytterligare 5 till 10 år går det INTE att se vilka som blivit betade.


Är det fler som upplever problemet? Eller kan det vara sydöstra Sverige som främst dras med det?
Jag ska titta noggrannare i år men har som sagt inte noterat det här. Har då ändå alla högvilt på marken i varierande grad och fin rådjursstam. I Södermanland.



i min del av Småland är bete av gran otroligt vanligt. I mycket litteratur framstår det som att allt betas utom just gran, men det är inte alls vad jag ser. Jag har ett område där rönnen får stå orörd, men varje gran är betad! Tallen står också i det närmaste orörd där (det varierar ju dock över tid, ibland äts all tall upp). Rönnen brukar ju annars vara det mest pupulära för viltet, så det är lite märkligt.


Tack för input, mkt intressant att höra om det här. Man blir nyfiken vad det kan bero på med de här skillnaderna. Rönn verkar ju som du säger annars vara det första som ryker.
Kan ju vara så att jag är halvt blind men jag har inte sett det här problemet hos mig.

Avatar Fallback

Re: Hårt betade plantor

Ekman  
#712489
Skogsola skrev:Vi har nyligen fått kronhjort i området och de verkar ha andra matvanor än vad vi är vana.

De har de säkert. Det jag tycker varit värst hos mig avs kron är ändå fejningsskador. På ungtall då. Gnag på gran har vi sluppit nästan helt, hoppas ni med slipper det.

Användarvisningsbild

Re: Hårt betade plantor

halvproffs  
#712490
Sörlänningen skrev:
Ekman skrev:
jannee skrev:Att granplantor betas de första 2 till 5 åren är något man kallt får räkna med.
Totalt förlorar man några år i tillväxt + en SATANS massa dubbeltoppar som blir till att beskära.
Överlever brukar de göra,dock blir det där och var och en som det får så pass många toppar att det inte blir något av dem.
Det syns ganska väl när det gått några år vilka som blivit betade, de ligger då en bra bit efter i tillväxt, men efter ytterligare 5



"/"i min del av Småland är bete av gran otroligt vanligt. I mycket litteratur framstår det som att allt betas utom just gran, men det är inte alls vad jag ser. Jag har ett område där rönnen får stå orörd, men varje gran är betad! Tallen står också i det närmaste orörd där (det varierar ju dock över tid, ibland äts all tall upp). Rönnen brukar ju annars vara det mest pupulära för viltet, så det är lite märkligt.


Lika för mig så jag röjde bort all rönn då den inte gör nytta som djurfoder tydligen.
Har planterat både tall o gran och dom blev betade och fejade samma år. Fejningen har fortsatt. Just nu är det lugnt, peppar peppar.
Har använt värdelöst syntetiskt vargurin, varghuvudfigurer som fladdrar i vinden med tveksam nytta, besökt området ideligen och skrämt rådjur o älg, färgsprejat talltoppskotten på prov och där helt undvikit toppbetning på dom.
Byggt ett pass på hygget och ett högt pass på åkern en liten bit från hygget. 4 rådjur och 2 älgkalvar blev skjutna av sonen från det passet.
Känns lite bättre nu när det blev lite avskjutning.

Användarvisningsbild

Re: Hårt betade plantor

Brozzlaren  
#712491 I södra Sverige är skogsharen i stort sett borta. Fältharen som förmodligen hybridiserat med skogsharen har på många platser flyttat in i skogen. Jag har fått mina senaste granplantor hårt toppade, inte av rådjur, kron eller annat. Svårt att tro men det är HARE.

Avatar Fallback

Re: Hårt betade plantor

Sörlänningen  
#712493
halvproffs skrev:Lika för mig så jag röjde bort all rönn då den inte gör nytta som djurfoder tydligen.
Har planterat både tall o gran och dom blev betade och fejade samma år. Fejningen har fortsatt. Just nu är det lugnt, peppar peppar.
Har använt värdelöst syntetiskt vargurin, varghuvudfigurer som fladdrar i vinden med tveksam nytta, besökt området ideligen och skrämt rådjur o älg, färgsprejat talltoppskotten på prov och där helt undvikit toppbetning på dom.
Byggt ett pass på hygget och ett högt pass på åkern en liten bit från hygget. 4 rådjur och 2 älgkalvar blev skjutna av sonen från det passet.
Känns lite bättre nu när det blev lite avskjutning.


Intressant. Och bra att du fick till avskjutning av rätt individer. Min generella erfarenhet är ju att rönn är extremt begärligt och brukas betas intill marken i det närmaste. Och det är sällsynt med rönnar som får växa sig gamla här, men det finns exempel och ett sånt område ligger intill en betad granplantering.

Man får hoppas på att granen fixar till sig efter lite arbete med saxen. De säger att det skall funka. På tall har man ju inte den lyxen.

Användarvisningsbild

Re: Hårt betade plantor

generationsskifte  
#712494 Inspektorn och jag ska kika på det imorgon så fåse vad vi kommer fram till 👍

Användarvisningsbild

Re: Hårt betade plantor

halvproffs  
#712495
Sörlänningen skrev:
halvproffs skrev:Lika för mig så jag röjde bort all rönn då den inte gör nytta som djurfoder tydligen.
Har planterat både tall o gran och dom blev betade och fejade samma år. Fejningen har fortsatt. Just nu är det lugnt, peppar peppar.
Har använt värdelöst syntetiskt vargurin, varghuvudfigurer som fladdrar i vinden med tveksam nytta, besökt området ideligen och skrämt rådjur o älg, färgsprejat talltoppskotten på prov och där helt undvikit toppbetning på dom.
Byggt ett pass på hygget och ett högt pass på åkern en liten bit från hygget. 4 rådjur och 2 älgkalvar blev skjutna av sonen från det passet.
Känns lite bättre nu när det blev lite avskjutning.


Intressant. Och bra att du fick till avskjutning av rätt individer. Min generella erfarenhet är ju att rönn är extremt begärligt och brukas betas intill marken i det närmaste. Och det är sällsynt med rönnar som får växa sig gamla här, men det finns exempel och ett sånt område ligger intill en betad granplantering.

Man får hoppas på att granen fixar till sig efter lite arbete med saxen. De säger att det skall funka. På tall har man ju inte den lyxen.


Har gått med sekatör och rättat till flera hundra plantor, mest tall. Fick ju buskliknade från plantskolan och trodde att det skulle fixa till sig själv...men icke bara fler stam som sköt ut åt alla håll.

Användarvisningsbild

Re: Hårt betade plantor

generationsskifte  
#712593 Så då har man varit ute med inspektorn och kikat. De flesta plantorna har nog rådjuren tagit, iaf 90%. Såg kanske 5-10 st där inte toppen var betad på. Resterande har snytbaggen dödat. Det ska sägas att de flesta plantorna inte är döda men det är inte mycket grönt på dom och frågan är dom kommer ha kraft till att ta sig?

Försäkringen täcker det men en självrisk på 9000kr är saftigt. Samtidigt så är det skogsstyrelsen som åker ut och inventerar så man vet inte alls vad dom kommer fram till. Frågan är om man ska köpa plantor och stödplantera där det behövs och hoppas på att de plantorna som är i någorlunda skick ska ta sig? Svårt det här.

Användarvisningsbild

Re: Hårt betade plantor

Mikael Karlsson 66  
#712598
Ekman skrev:
jannee skrev:Att granplantor betas de första 2 till 5 åren är något man kallt får räkna med.
Totalt förlorar man några år i tillväxt + en SATANS massa dubbeltoppar som blir till att beskära.
Överlever brukar de göra,dock blir det där och var och en som det får så pass många toppar att det inte blir något av dem.
Det syns ganska väl när det gått några år vilka som blivit betade, de ligger då en bra bit efter i tillväxt, men efter ytterligare 5 till 10 år går det INTE att se vilka som blivit betade.


Är det fler som upplever problemet? Eller kan det vara sydöstra Sverige som främst dras med det?
Jag ska titta noggrannare i år men har som sagt inte noterat det här. Har då ändå alla högvilt på marken i varierande grad och fin rådjursstam. I Södermanland.

Jag bor i Hallands in land och fick ett samtal i dag från min skogsinpektor där han så att att ett hygge som jag planterade för två år sedan var betat till 95%av rådjur 10% tall resten var gran han hade aldrig sett något liknande. Vi skall ha ett möte på tisdag och gå i genom om rådet, allting var hårt betat,vad hade ni gjort.
Har försäkring 9500 i självrisk. 🤔

Avatar Fallback

Re: Hårt betade plantor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#712599 Jag tror jag fick 8:-/planta senast i försäkring, så har du något att jämföra med.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).