Sågverk (mindre)

Virkestork, hyra in sig?

12 inlägg 3256 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Virkestork, hyra in sig?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#712378 Hej!

Försöker såga samt sälja virke av lövträd och även bygga lite möbler i liten skala med min firma.

Dock har jag för hög efterfrågan för att lösa torkning i den omfattning jag gör nu.

Finns det någonstans i södra Kronoberg, norra Skåne eller östra Halland man kan hyra in sig hos någon som har tork för att komma ner till möbeltorrt?



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Virkestork, hyra in sig?

Vante  
#712387 Virkes torkar var beskrivet i Tekno's vet att min brors rally kompis storebror bor i USA där bygger de tork i playwod vid torkning var de någon här i sverige som fick fel i program och fick super bra torkat för att det inte funkade praktiskt som i teorin i processen.

Avatar Fallback

Re: Virkestork, hyra in sig?

Tosca  
#712397 Det borde väl gå att kolla med sågverk i området?

Avatar Fallback

Re: Virkestork, hyra in sig?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#712431 Har kollat med de runtomkring de är fullknökade som det är så blankt nej, därför jag söker lite utanför boxen så att säga.

Dessutom hetsar de på deras torkar lite för bra för att löv ska bli bra samt jag behöver ner mer än 18-20%

   TS
Avatar Fallback

Re: Virkestork, hyra in sig?

Tosca  
#712443 Det är ju torksäsong ute nu, eller går det för långsamt?

Avatar Fallback

Re: Virkestork, hyra in sig?

Dennis1982  
#712444 Jag bygde en egen tork i höstas. Ett begagnat frysskåp med öppningsbar långsida. Kom över en begagnad bim tork 7.5 kw. Totalkostnad runt 20'. Den funkar till belåtenhet, men drar ju en del ström.

Avatar Fallback

Re: Virkestork, hyra in sig?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#712457
Tosca skrev:Det är ju torksäsong ute nu, eller går det för långsamt?



Får inte det möbeltorrt ute samt går för långsamt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Virkestork, hyra in sig?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#712458
Dennis1982 skrev:Jag bygde en egen tork i höstas. Ett begagnat frysskåp med öppningsbar långsida. Kom över en begagnad bim tork 7.5 kw. Totalkostnad runt 20'. Den funkar till belåtenhet, men drar ju en del ström.



Vad uppskattar du kostnaden per torkad kubik virke till?

   TS
Avatar Fallback

Re: Virkestork, hyra in sig?

Dennis1982  
#712466
kjugekarlsson skrev:
Dennis1982 skrev:Jag bygde en egen tork i höstas. Ett begagnat frysskåp med öppningsbar långsida. Kom över en begagnad bim tork 7.5 kw. Totalkostnad runt 20'. Den funkar till belåtenhet, men drar ju en del ström.



Vad uppskattar du kostnaden per torkad kubik virke till?

Vi använde den hela jan-feb i år, och då hade vi rejält kallt ner mot 20 minus på nätterna. Så den fick jobba hårt för att hålla värmen. Men skulle tro att det låg runt 350-400 kubiken. Men då var det bara ned till 15-20 %. Du halverar nog det om du har plusgrader ute. Men nu hade vi inte tid att vänta på det.

Avatar Fallback

Re: Virkestork, hyra in sig?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#712468
Dennis1982 skrev:
kjugekarlsson skrev:
Dennis1982 skrev:Jag bygde en egen tork i höstas. Ett begagnat frysskåp med öppningsbar långsida. Kom över en begagnad bim tork 7.5 kw. Totalkostnad runt 20'. Den funkar till belåtenhet, men drar ju en del ström.



Vad uppskattar du kostnaden per torkad kubik virke till?

Vi använde den hela jan-feb i år, och då hade vi rejält kallt ner mot 20 minus på nätterna. Så den fick jobba hårt för att hålla värmen. Men skulle tro att det låg runt 350-400 kubiken. Men då var det bara ned till 15-20 %. Du halverar nog det om du har plusgrader ute. Men nu hade vi inte tid att vänta på det.



Har du gjort något mer med skåpet eller isoleringen är bra som den är?

Bara tagit hål för aggregat då typ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Virkestork, hyra in sig?

Dennis1982  
#712480 Får du tag i ett frysskåp så är det ca 10 cm cellplast i, så det har vi inte gjort mer med. Bara ställt upp den på fyrskäringar.

Vi har en hål för aggregatet ca 30 cm upp från golvet i ena gaveln. I gavel mittemot har vi borrat ett 50mm hål högt upp där fukten trycks ut.

Användarvisningsbild

Re: Virkestork, hyra in sig?

Torbjörn Johnsen  
#712481 Det tar lite tid att torka lövvirke i tork också uppenbarligen. Besökte ett lövsågverk häromdagen (reportage kommer...) och de torkade ek ner till 7-8%. Det tog mer än två månader i torken för de grövre dimensionerna. Men det var stora torkkammare som rymde många kubikmeter.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).