Verkstan

Verktyg för att skruva isär hydraulikcylinder

14 inlägg 4450 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Verktyg för att skruva isär hydraulikcylinder

kungsis  
#711853 Vissa cylindrar är ju byggda så att "locket" ska gängas ur själva cylindern. Ibland är det ju bara två små hål att fästa något verktyg i. Har försökt att bygga (plattjärn och bult), men haft problem med att få det att hålla. Någon som vet om det finns något att köpa och vart?

Mvh
Kungsis



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Verktyg för att skruva isär hydraulikcylinder

skogsjan695xl  
#711855 Enskede hydraul har verktyg för det.

Användarvisningsbild

Re: Verktyg för att skruva isär hydraulikcylinder

JohannesG  
#711861 Haknyckel bör vara den korrekta benämningen. Finns två olika konstruktioner, en för hål runt periferin av det som ska skruvas och en för hål i gaveln. Och så lite olika storlekar också.

Om locket inte är helt försänkt brukar det gå att få grepp om det med en större rörtång. Fast man riskerar göra fula märken.

Avatar Fallback

Re: Verktyg för att skruva isär hydraulikcylinder

kungsis  
#711972 Ok, haknyckel 😀 Tack för svaren. Är iof lite misstänksam på de som ni länkade till. Ser veka ut. Man måste ju kunna dunka till dom med en slägghammare. Grejen är ju att jag hittills tillverkat av plattjärn 8-12mm (lämpligt i skrotlådan) och svarvade skruvar (10-8) och det håller inte alltid. Hydraulikcylindrar är ena roliga grejer att skruva med ibland 😎

Mvh
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Verktyg för att skruva isär hydraulikcylinder

JohannesG  
#711978 Stålet i verktyg är mycket starkare än vanligt blötjärn, både hårdare och starkare.
Finns givetvis olika kvalité på verktyg också, har gjort skruv på en grövre insexnyckel medans en klenare som utsattes för samma vridmoment fortfarande var spikrak. Men även det klenare verktyget är mycket hårdare och starkare än "bonnajärn".

Användarvisningsbild

Re: Verktyg för att skruva isär hydraulikcylinder

hlb  
#712035 Med bonnjärn kan man också mena gamla pick-up- pinnar eller slitdelar till plogar. Kapa en gammal pick-up pinne, borra hål, slå i pinn-biten och du har ett verktyg som slår det mesta. En kraftig kedje dragare kan också vara rätt mäktig om man först trycker i avkapade bultar i hålen för haknyckeln.
Med vinkelslip, svets och lite materialkännedom kan man komma långt med enkla och billiga medel.

Avatar Fallback

Re: Verktyg för att skruva isär hydraulikcylinder

kungsis  
#712078 Jo, nog är det så att man ska ha rätt material, men tyckte väl själv att nedsvarvade 10-8 insexsbultar borde vara bra. Pickup-pinnar var ett bra tips 👍

Mvh
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Verktyg för att skruva isär hydraulikcylinder

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#712085 Som hake i hemmabyggd haknyckel brukar gamla borrar funka bra.

Användarvisningsbild

Re: Verktyg för att skruva isär hydraulikcylinder

Camaro1969  
#712100 du tar ett plattjärn typ 8x50 kanske 50cm långt som du håller i näven, du lägger sedan spetsen i haken på locket (åt rätt håll) och slår sedan med en handslägga tills den är lös, sedan tar du en lämplig polygrip och skruvar ur den

Användarvisningsbild

Re: Verktyg för att skruva isär hydraulikcylinder

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#712121 De stora grabbarna har en särskild bänk med hydraultuber som vrider tuben några centimeter efter att de svetsat fast mutterdelen i bänken.

Avatar Fallback

Re: Verktyg för att skruva isär hydraulikcylinder

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#712222 Locken är limmade,ska värmas till 140 grader

Avatar Fallback

Re: Verktyg för att skruva isär hydraulikcylinder

kungsis  
#712365
Simba skrev:Locken är limmade,ska värmas till 140 grader


Ok, ja lite mild värme är ju aldrig fel.

Mvh
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Verktyg för att skruva isär hydraulikcylinder

Simon01  
#712889 Om locket inte är försänkt i cylindern så kan du linda ett spännband runt locket och med hjälp av en lång hävarm, t.ex. ett spett, dra loss det. Kan ofta vara en fördel att försöka dra loss locket nåt varv innan cylindrarna demonteras från maskinen.

Avatar Fallback

Re: Verktyg för att skruva isär hydraulikcylinder

kungsis  
#713539 För en gång skull satt inte locken, på cylindrarna jag behövde byta tätningar i, som fxx. Så nu klarar jag mig nog ett tag till 😎 . Men tack iaf för tipsen. De kommer säkert till nytta i framtiden.

Mvh
Kungsis

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).