Traktorer och processorer

Byta en Volvo BM 430 mot en Fiat 980DT

15 inlägg 3239 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Byta en Volvo BM 430 mot en Fiat 980DT

Dolf  
#711579 Hej, jag har en BM 430 i hyfsat skick och har blivit erbjuden att byta mot en Fiat 980DT. Tycker själv att det verkar som ett bra byte men tycker samtidigt att det känns tråkigt att byta bort en sådan klenod. Vad är era tankar? Jag har ingen erfarenhet av Fiat så vet inte riktigt vad jag har att vänta mig, men tycker att 430in är lite för liten och har velat byta till något större.

Allt väl, Dolf



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Byta en Volvo BM 430 mot en Fiat 980DT

jannee  
#711596 Den är säkert rostangripen men det ser du, är bara motorn (Ivecomotor) i bra skick är det ingen direkt dålig traktor - tvärtom.
Avgörande om du ska byta är nog ändå hur den skötts. Kolla bara upp tillgången på eventuella reservdelar.
Hur många timmar har den gått?

Användarvisningsbild

Re: Byta en Volvo BM 430 mot en Fiat 980DT

Dolf  
#711599 Min 430 har gått ca 3700 och fiaten drygt 4500 om jag inte minns fel. Rostig är den, men inte på några balkar, mest runt verktygslådan och i någon skärm. Hydraliken är rätt långsam på tomgången men som jag har förstått det så är de ganska standard på Fiat. Reservdelar är väl oie eller blocket som får bidra med 👍 Äger du en liknande?

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta en Volvo BM 430 mot en Fiat 980DT

jannee  
#711603 Nej men vet om en som hade en sådan traktor som gick 15 000 timmar innan han gjorde sig av med den.
Där var just rosten och diverse elfel som var det negativa annars inga allvarliga problem.

Avatar Fallback

Re: Byta en Volvo BM 430 mot en Fiat 980DT

kungsis  
#711852 Visst är 430 lite legendarisk, men då jag ägt 2st vill jag nog påstå att det är överdrivet. Äger sedan lång tid tillbaka en Fiat 680 och inte vill jag byta den mot en 430. Är det en 4WD Fiat? Då hade jag iaf bytt så fort jag kunnat och hoppats att ägaren inte hunnit ångra sig innan pappren är ifyllda. 2WD, nja då skulle jag låta skicket avgöra. Inte för att jag tror att du skulle bli missnöjd på funktion/kapacitet, men 430 verkar ju bara stiga i pris och det kan du nog inte räkna med på en Fiat,

Mvh
Kungsis

Användarvisningsbild

Re: Byta en Volvo BM 430 mot en Fiat 980DT

Dolf  
#711856
kungsis skrev:Visst är 430 lite legendarisk, men då jag ägt 2st vill jag nog påstå att det är överdrivet. Äger sedan lång tid tillbaka en Fiat 680 och inte vill jag byta den mot en 430. Är det en 4WD Fiat? Då hade jag iaf bytt så fort jag kunnat och hoppats att ägaren inte hunnit ångra sig innan pappren är ifyllda. 2WD, nja då skulle jag låta skicket avgöra. Inte för att jag tror att du skulle bli missnöjd på funktion/kapacitet, men 430 verkar ju bara stiga i pris och det kan du nog inte räkna med på en Fiat,

Mvh
Kungsis




Ja, det är 4WD. Det är en äldre släkting som frågade om vi skulle byta, så han lär nog inte hinna ångra sig innan det är dags. Visst är 680 och 980 i princip samma förutom motor samt storlek?

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta en Volvo BM 430 mot en Fiat 980DT

kungsis  
#711970 Jo, även jag tror att det är ungefär samma traktor. Tror dock att tex axlar och hydraulik kan vara kraftigare på en 980. Jag är så nöjd att jag hellre reparerar varefter än att skaffa en ny traktor. Skulle iof gärna ha en 65-94 med få timmar, men där går gränsen.

Mvh
Kungsis

Användarvisningsbild

Re: Byta en Volvo BM 430 mot en Fiat 980DT

Dolf  
#711982
1620280508_img_20210502_123724.jpg


Har du tillgång till handboken för din? Det är en felkodslampa som lyser som jag inte vet vad den är. Bifogar en bild.

Mvh Dolf

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta en Volvo BM 430 mot en Fiat 980DT

halvproffs  
#711990 Jag skulle inte tveka en sekund om byte. Du får en modernare traktor som är ganska tyst i hytten och bra värme mm.

Användarvisningsbild

Re: Byta en Volvo BM 430 mot en Fiat 980DT

Dolf  
#711992
halvproffs skrev:Jag skulle inte tveka en sekund om byte. Du får en modernare traktor som är ganska tyst i hytten och bra värme mm.


Lite så jag känner också! Tack för svar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta en Volvo BM 430 mot en Fiat 980DT

Fredi  
#712091
Dolf skrev:
1620280508_img_20210502_123724.jpg


Har du tillgång till handboken för din? Det är en felkodslampa som lyser som jag inte vet vad den är. Bifogar en bild.

Mvh Dolf

Lite konstig symbol men kan det vara bromsvätskenivån som är låg?

Avatar Fallback

Re: Byta en Volvo BM 430 mot en Fiat 980DT

Sti L  
#712156 Som alle Fiat så må den ha ny clutch oftere en andre traktorer men dette er meget slitesterke traktorer. Dette er jo en helt annen maskin en 430, den har 6 syl. motor med ca 100 hk og 4wd. 430 har en stusselig Perkins under huven....Hydraulikkens flow er elendig ( ca 35 l/min) men 190 bar. Jeg hadde ikke venta et sekund på å bytte.

Användarvisningsbild

Re: Byta en Volvo BM 430 mot en Fiat 980DT

Dolf  
#712159
Sti L skrev:Som alle Fiat så må den ha ny clutch oftere en andre traktorer men dette er meget slitesterke traktorer. Dette er jo en helt annen maskin en 430, den har 6 syl. motor med ca 100 hk og 4wd. 430 har en stusselig Perkins under huven....Hydraulikkens flow er elendig ( ca 35 l/min) men 190 bar. Jeg hadde ikke venta et sekund på å bytte.


Tack för svar. Vet du vad varningslampan som jag la upp tidigare betyder?

Mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta en Volvo BM 430 mot en Fiat 980DT

kungsis  
#712204 Det ör varning för låg bromsoljenivå. Sitter i locket på behållaren som i sin tur sitter i motorrummet uppåt mot hytten. Bättre sent än aldrig 😎

Nvh
Kungsis

Avatar Fallback

Re: Byta en Volvo BM 430 mot en Fiat 980DT

Fixaren1  
#712214 Det är för övrigt en väldigt liten behållare för bromsvätska. Man får inte missa att fylla på när man luftar bromsar annars måste man börja om från början.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).