Sågtimmer

1000 kronor kubiken 2021?

404 inlägg 99594 visningar 64 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

jannee  
#711306 Blivit erbjuden 820 kr/fub för gran 18 +, dock avverkning som först i Augusti.
Vara kall och vänta eller acceptera?
Problemet är barrförluster, topparna börja bli "ganska" glesa.

Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

Fredrik Reuter  
#711307 Eftersom inte 820 är 1000 så ska du ju vänta... 😉

Vi har påbörjat en liten rundringning denna vecka för att ev få lite känsla på hur marknaden ser ut just nu. Din anbudsgivare stärker bara det unisona läget i åtminstone Svealand och Götaland just nu:

Det är just nu många slutavverkningsgrupper som har fått infört kvoter efter att ha kört så knappt tygen hållit under vintern. Det verkar nu finnas väglager så det räcker fram till slutet av semestern i juli. Detta då med åtanke att virkesköparna nu verkar räkna kallt med att när barkborren nu vaknar så kommer en del "panikposter" som toppar upp lagren under sommaren.

Ser du en skördare hankandes runt i någon stadsnära park med specialhuggning så vet du nu vad det beror på...

Just nu och fram till augusti ser det alltså ut att det är köparens marknad.

Initierade vi pratat med säger istället att om bara konjunkturen håller i sig så kommer det bli sedvanlig "panik" med start i juli och framåt. Det kan vara så att din anbudsgivare jannee har framförsikt och tar höjd genom att köpa poster nu som kan avverkas i augusti.

Den stora chansen för skogsägare att få 1.000 kr kubiken är nog att teckna in en "sen semester" och stänga av telefonen fram tills åtminstone mitten av augusti.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

svampbob  
#711308
jannee skrev:Blivit erbjuden 820 kr/fub för gran 18 +, dock avverkning som först i Augusti.
Vara kall och vänta eller acceptera?
Problemet är barrförluster, topparna börja bli "ganska" glesa.


Är det 820 kr netto? Själv har jag blivit bjuden 520 kr/fub netto för timret. Det är stor skillnad i landet.

Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

halvproffs  
#711309 Pratade med skördarföraren som kommer till mitt skifte snart. Stopp för timmeravverkning sa han och kör bara eftersatta gallringar nu.

Avatar Fallback

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

jannee  
#711310 Avverkningskostnaden beräknades till 90 kr/fub, som ska avräknas priset.
Jag bara hörde mig för och inget skrivet.
Florerar massor av olika rykten.
En del sågverk ska "officiellt" vara fullköpta för vårsäsongen, medans andra inte har virke fram till "semestern".
Ryktas även om att sommarsemestern ska splittras, extrapersonal sökes.
Snackas massor, medans skogsägare nu går runt och besiktigar sina skogar.
Officiellt har en del pågående borrangrepp, medans andra säger att de inga har.
Tur är dock att våren fortfarande är kall men tyvärr torr.
Kommer värme och inget regn befarar jag dock att många träd blir bruna, troligtvis just det virkesinköparna hoppas på.

Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

Torbjörn Johnsen  
#711311 Jag har ägnat en del tid åt att gå igenom Q1-rapporter och det finns ett ganska tydligt mönster för de som håller på med sågverk i någon större omfattning:

Det finns inga lager av trävaror varken hos sågverken eller byggvaruhandeln. Däremot finns det fortfarande tillgång till timmer (väg- & rotlager) för kanske ett kvartal till. En del sågverk har levererat mindre volymer under Q1 p g a att de låga, egna lagren gör det svårare att få ihop varje enskild leverans. Därför planerar de nu att "köra så det ryker" fram till sommaren och kanske t o m över semestern för att "komma ikapp". Det här kommer att beta av timmerlagren snabbt samtidigt som bolagen enligt Fredriks inlägg tidigare kör ett "Chicken-race" och ställer ner avverkningsmaskinerna (i väntan på barkborretimmer?).

Köp popcorn och titta på fram till augusti så kan ni börja förhandla med virkesköpare när sommaren är över😎

Avatar Fallback

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

Axl  
#711312 Tror inte det är någon som ställer maskiner för nöjes skull utan det är för att det är fullt på sågverken (det gäller ju även att bli av med resten av trädet).

Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

generationsskifte  
#711313 I den bästa av världar så få vi hoppas på att barkborreangreppen minskar drastiskt samtidigt som skogsägarna vågar ha is i magen nu för då står sågverken där med skägget i brevlådan.

Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

Torbjörn Johnsen  
#711319
Axl skrev:Tror inte det är någon som ställer maskiner för nöjes skull utan det är för att det är fullt på sågverken (det gäller ju även att bli av med resten av trädet).


Nej, det är nog ingen som ställer maskiner för nöjets skull utan det sker som ett högst medvetet och strategiskt beslut.

Avatar Fallback

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

Axl  
#711326
Torbjörn Johnsen skrev:
Axl skrev:Tror inte det är någon som ställer maskiner för nöjes skull utan det är för att det är fullt på sågverken (det gäller ju även att bli av med resten av trädet).


Nej, det är nog ingen som ställer maskiner för nöjets skull utan det sker som ett högst medvetet och strategiskt beslut.


Men vi verkar ha lite olika bild av varför man ställer maskinerna.

Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

svampbob  
#711327 Jag var nu på förmiddagen och körde igenom några virkesmagasin på knappt en ha vardera och dom var väldigt tomma gissar på 20% fyllda. Det kommer nog att bli korta semestrar i sommar för avverkningslag och sågverksarbetare.

Avatar Fallback

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

marcus1  
#711367 Tyvärr går ju nu många också i fällan eller lättjan att sälja med prisgaranti/efterlikvid,
men ju mera virke industrin får anskaffat tidigt på säsongen ju mindre är behovet att behöva höja på priserna senare under säsongen.
Osäkerhet gällande virkesförsörjningen och dåliga drivningsförhållanden är skogsägaren bästa vänner nu om man vill ha högre priser.

Avatar Fallback

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

Icegrip  
#711706 Samtidigt i Tyskland:

https://www.skogsaktuellt.se/artikel/22 ... trejk.html

Synd om dom som bara får 760 kr kubiken... 😀

Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

1470  
#711814 Sveaskog norra Sverige höjer timmerpriset med hela 😳 30-50 kr/ fub .... blir långt till tusenlappen!

Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

Emil ljungkvist  
#711817 Vad jag vet så viftade bolagen med några kronor och ett ryckte om BRA timmer priser.
Det räckte och dom flesta har fyllt kvoterna för höstens inköp.
Markägarna och hela kedjan blir ”utan det extra” medans bolagen lockat med lillfingret och kammar hem hela näven i vinst i höst
Våga säga nej till ”BRA” priser så kommer dom bli ännu bättre.
Räntan är låg så håll ut
Även om du står med nyköpt fastighet 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).