Traktorer och processorer
Justera varvet på traktorn utifrån hypron
fre 30 apr 2021, 14:39#711331Det var ju smart! Skyddad inne i hytten samt enkelt att koppla bort när den inte används. Men hur för du vid förflyttning, lyfter du av den varje gång då?
TS

fre 30 apr 2021, 15:19#711333Om ställdonet fixeras så kan det ha en fot som trycker på gaspedalens arm och därmed aldrig är i vägen eller behöver flyttas på.
Valmet 8050, hjulburen Patu 40LF & Vreten 65-40 kran. Alternativt Vimek G30 gallringsprocessor.
MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II
MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II
sön 02 maj 2021, 14:28#711601Jag har funderat på att automatgas vore smidigt, så som det är på grävmaskiner.
När niaben används så gasar traktorn upp till förutbestämt varvtal. När niaben inte används i över 15 sekunder (tex) så går traktorn automatiskt ner till tomgång.
Klurar på hur man ska få signal som säger att maskinen används?
När niaben används så gasar traktorn upp till förutbestämt varvtal. När niaben inte används i över 15 sekunder (tex) så går traktorn automatiskt ner till tomgång.
Senast redigerad av Robertberg sön 02 maj 2021, 18:01, redigerad totalt 1 gång.
"Du kan ta smålänningen ur Småland men aldrig Småland ur smålänningen"
Re: Justera varvet på traktorn utifrån hypron
sön 02 maj 2021, 16:29#711607Tryckgivare i matarledningen och sen en frånslagsfördröjd timer men de borde kanske finnas en knapp för att varva upp motorn innan trycket stiger när du börjar köra funktioner
Valtra 6550, jake monterad Moheda M65, Arbro 350M, Moheda 121 4wd
sön 02 maj 2021, 19:49#711631
Jag tänkte lite på det men kom fram till det blev en citroen lösning. Ett bra lösning på ett problem man själv hittat på.
Ett problem som jag upplevt är att är man för snål att gasa så dör traktorn, är man då 30 m bort är man inte nöjd.
Min tanke var en liten plc för att justera tider lätt
Vinsch in på fjärren, ändrar gasläge på elgasen och traktorn varvar upp. Sen börjar vinschen dra. Här får man justera in tiderna så det blir lagomt.
Vinsch ut vinschen stannar. Håller jag in knappen i säg 5 sek varvar den ner igen.
Ett svamptrycke på hypron när jag är klar som varvar ner.
Ev en knapp för att slå till gasen när man går direkt till kranen.
Men jag har hittils inte tyckt att det varit värt det och de gamla mitsubichi a serier plc med 6x16 i/o jag har är lite klumpiga
Robertberg skrev:Jag har funderat på att automatgas vore smidigt, så som det är på grävmaskiner.
Jag tänkte lite på det men kom fram till det blev en citroen lösning. Ett bra lösning på ett problem man själv hittat på.
Ett problem som jag upplevt är att är man för snål att gasa så dör traktorn, är man då 30 m bort är man inte nöjd.
Min tanke var en liten plc för att justera tider lätt
Vinsch in på fjärren, ändrar gasläge på elgasen och traktorn varvar upp. Sen börjar vinschen dra. Här får man justera in tiderna så det blir lagomt.
Vinsch ut vinschen stannar. Håller jag in knappen i säg 5 sek varvar den ner igen.
Ett svamptrycke på hypron när jag är klar som varvar ner.
Ev en knapp för att slå till gasen när man går direkt till kranen.
Men jag har hittils inte tyckt att det varit värt det och de gamla mitsubichi a serier plc med 6x16 i/o jag har är lite klumpiga
Allt ovan är skrivet med reservation för eventuella tyckfel.
Ibland måste man tänka utanför boxern...
Ibland måste man tänka utanför boxern...
sön 02 maj 2021, 20:25#711638Har funderat til min Niab: Å montere innslaget av en startmotor til gaspådraget til dieselpumpen, styres av en bryter. Man kan da (tror jeg) arbeide med lavt turtall men trenger en økning når stokken skal kappes. Alternativt en wirehåndgas.
ons 05 maj 2021, 13:33#711893Är det för att spara bränsle vid vinschning eller enbart för att minska hastigheten på vinschen.
Är det enbart för att minska hastigheten på vinschen finns det ju en ställskruv för flödet på ventilen.
Är det enbart för att minska hastigheten på vinschen finns det ju en ställskruv för flödet på ventilen.
ons 05 maj 2021, 13:45#711895
Har tyvärr inte bild och kommer inte till traktorn på ett tag. Men det är en gaffel med sprint som gängas på änden av wiren, Kan den ha kommit från en handbromswire? Kommer inte ihåg. Ett hål i handgasspaken som sprinten går igenom. Traktorn är en Valmet 755.
Som den här ungefär:

Det kunde säkert också varit en kulled.
källefall8 skrev:Många bra idéer!
@mikael_s
Har du nån bild på hur vajern kopplas mot handgasen i traktorn? Att jag först snöat in på elektriskt var för att jag ville ha det så smidig som möjligt att koppla på processorn men du kanske har nån smart enkel lösning?
Beror ju förstås oxå på traktormodell.
Har tyvärr inte bild och kommer inte till traktorn på ett tag. Men det är en gaffel med sprint som gängas på änden av wiren, Kan den ha kommit från en handbromswire? Kommer inte ihåg. Ett hål i handgasspaken som sprinten går igenom. Traktorn är en Valmet 755.
Som den här ungefär:

Det kunde säkert också varit en kulled.
ons 05 maj 2021, 21:31#711967
Ja, det är för att spara bränsle och inte bli så stressad när traktorn står på högvarv. Justeringen på ventilen har jag koll på.
Botvig skrev:Är det för att spara bränsle vid vinschning eller enbart för att minska hastigheten på vinschen.
Ja, det är för att spara bränsle och inte bli så stressad när traktorn står på högvarv. Justeringen på ventilen har jag koll på.
TS
sön 20 jun 2021, 20:58#716791Elektriskt ställdon över gaspedal som styrs med växlande relä till radiostyrning funkar klockrent på min valmet 605
tis 22 jun 2021, 22:14#717045Intressant, har du nån bild på hur du monterat ställdon och hur vilken storlek som behövs? Blir det fasta lägen då? Hur funkar det med ställdonet bryter det vid ändlägena?
TS
fre 25 jun 2021, 06:59#717303Enkelt bonnsmide. Hade inget ställbart ställdon så det blev två microbrytare som justeras på gängstång till önskat motorvararv. Relät är ju polvändande. Kräver således bara on off. Enklare med justerbart ställbartdon men man tager vad man haver
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
fre 04 nov 2022, 21:11#777891Snyggt! Det där måste jag oxå ta tag i nu innan säsongen! Hur gör du vid transport och förflyttning då du vill använda fotgasen som vanligt? Blir det till att skruva då?
Var får man tag i ställdon med vettig kvalitet, finns massor med ställdon på nätet men många verkar lite väl billiga.
Var får man tag i ställdon med vettig kvalitet, finns massor med ställdon på nätet men många verkar lite väl billiga.
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).