Socialt (mer om oss)

1900-tal vs 2000-tal

38 inlägg 6286 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

1900-tal vs 2000-tal

Knagge  
#711299 På 1900-talet röjde man inte så mycket man högg ved.

Man åt upp allt på tallriken rester skulle återanvändas som kvällsmat inget skulle slängas .

Kläder använde man till de gick sönder det fanns inga jaktkläder friluftskläder etc .

Vädret anpassade man sig till utan att få klimatpanik .

Man kunde göra saker manuellt man behövde inte maskiner till allt .
🤔 🤔 🤔



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: 1900-tal vs 2000-tal

isteskog  
#711301 Det var bättre förr, Knagge! 😉

Användarvisningsbild

Re: 1900-tal vs 2000-tal

Arvid0  
#711303 Ju förr desto bättre!

Användarvisningsbild

Re: 1900-tal vs 2000-tal

Vardon  
#711304
Arvid0 skrev:Ju förr desto bättre!


Även de som sa det var bättre förr var bättre förr gentemot nu.

Avatar Fallback

Re: 1900-tal vs 2000-tal

tallen100  
#711321
Vardon skrev:
Arvid0 skrev:Ju förr desto bättre!


Även de som sa det var bättre förr var bättre förr gentemot nu.

Det klart, allt var ju bättre förr 😀

Avatar Fallback

Re: 1900-tal vs 2000-tal

jannee  
#711330 Vet inte om det var så mycket som var bättre förr.
Bättre var att det inte fanns någon stress, framtidstron var orubbad och de förändringar som ändå ägde var rum var mer eller mindre alltid till det bättre.
Nu är det mest jämmer och elände, märks inte minst på olika forum men framförallt i TV och radio för att inte säga tidningarna, desto större olycka desto större rubriker.

Användarvisningsbild

Re: 1900-tal vs 2000-tal

Knagge  
#711332 På 2000-talet finns skogsforum där man kan skaffa sig nya kunskaper och diskutera dem.

Internet är som ett bibliotek man alltid har med sig.

Kedje röjsågen är en bra uppfinning .

Skruvdragare och alla fördelar med batterimaskiner som blivit allmänna .

Vi har fokus på skadorna av klövvilt i skogen och försöker lösa problemet. 🤔 🌳 🌳

   TS
Avatar Fallback

Re: 1900-tal vs 2000-tal

tallen100  
#711337 Visst är det mycket som är bra med Internet, bla skogsforum, men väldigt mycket annat är oxå dåligt.

På 1900 talet kunde man till exempel sitta och prata utan att någon satt med näsan i telefonen 90 procent av tiden, men mobiltelefonen i sej är ju något som är mycket bra
Som man inte vill vara utan 🙃

Det är nog helt enkelt så att mycket var mycket bättre förr, men kanske inte precis allt 😉

Användarvisningsbild

Re: 1900-tal vs 2000-tal

Erre  
#711349 På tidigt 1900 tal så blev man 50-60 år gammal. Sen var man nog rätt slut i kroppen.
Allt arbete var tungt för kroppen.
Man åt vad man hade för det var vad man hade.

Man skaffade 4-6 barn för att åtminstone 2-4 skulle överleva. För man behövde det för att få hjälp när man blev gammal å kroppen var slut.
Allt var ju kvar att göra.
Ved till spisen å mat bla.

Så visst var det jättebra förr. 🙃

Avatar Fallback

Re: 1900-tal vs 2000-tal

jannee  
#711351 Psykiskt mådde man utan tvivel bättre i början av 1900 talet mot idag.
När det gäller fysiskt är jag är jag benägen hålla med Erre.
En gång i forntiden vad jag i Thailand och där träffade på genuina thai som levde på att tappa gummiträd.
Under den diskussionen påstod thaipersonen att de var lyckligare än vi turister, trots att de var fattiga och levde fattigt.
Alla hjälptes åt, ingen var förmer, ingen stress och inga behov av att åka någonstans, förutom då till marknaden där ALLT fanns för deras behov.
Frågan jag vill ställa är;
Hur många av oss är riktigt lyckliga och nöjda med det vi har och det liv vi lever?
Många av oss äldre oroar sig för framtiden och hur det ska bli när vi inte kan ta hand om oss själva.
Ska vi i ensamhet bli stillasittande och vänta på hemtjänsten besök.
I Thailand som ex är det en SJÄLVKLARHET att barnen tar hand om sina föräldrar, så var det även en gång i Sverige.
Ok, vissa barn var på ålderns höst kanske inte var alltför snälla mot sina föräldrar, undantag har alltid funnits.

Avatar Fallback

Re: 1900-tal vs 2000-tal

enbhen  
#711364 Jag tror många är nostalgiska när man pratar om förr, även jag trots att jag knappt är 40 år. Fanns nog saker som var bättre förr; mindre stress, mer sammanhållning, mindre krav etc. Dock har vi det idag extremt bra, kanske lite för bra? Vi har kanske för mycket tid att fundera på saker och må dåligt istället för att som förr överleva dagen?
Jag tror att det idag finns bättre förutsättningar att må bra, det gäller bara att hitta vad det är som får en att må bra.
För mig är det främst att träna och att vara ute i naturen (fiska, plocka svamp, hugga skog etc.). Jobba försöker jag göra så lagomt det går (jobbar tyvärr heltid...)

Användarvisningsbild

Re: 1900-tal vs 2000-tal

Williamm  
#711406 Även jag kan säga att saker och ting var bättre för. Bevisat av att Hva 254 fortfarande är en av de bästa sågarna.. Men nu är de billigare än då...Var det verkligen bättre för? 🤔

Avatar Fallback

Re: 1900-tal vs 2000-tal

tallen100  
#711408
williamm skrev:Även jag kan säga att saker och ting var bättre för. Bevisat av att Hva 254 fortfarande är en av de bästa sågarna.. Men nu är de billigare än då...Var det verkligen bättre för? 🤔

Det klart det var bättre förr, då var ju 254an helt ny 😉

Användarvisningsbild

Re: 1900-tal vs 2000-tal

hemhuggare  
#711488 Klart att det var bättre förr I alla fall vi som är eller börjar bli gamla 😀

Användarvisningsbild

Re: 1900-tal vs 2000-tal

Knagge  
#711500 Man förbättrade levnadsstandard över hela 1900-talet.
Idag skaffar folk larm för att skaffa sig falsk trygghet.
Då var vi svenska folket.
Idag är vi svenska skattebetalarna.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).