Traktorer och processorer

Justera varvet på traktorn utifrån hypron

33 inlägg 9060 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Justera varvet på traktorn utifrån hypron

källefall8  
#710242 Hej,
Tänkte jag skulle få till så att jag kunde växla mellan hög tomgång och arbetsvarvtal (1500-1600rpm) på traktorn när jag står bakom hypron. Då kan man ha bra snurr vid upparbetning men slå av och inte bli så stressad av traktorn när man vinschar. Jag tänker mig ha en brytare bak på hypron som växlar mellan dessa två lägen inte mer avancerat än så. Då kan man oxå dra ledningarna via släpvagnskontakten som ändå kopplas för att ge ström till radiovinch och nätverk. På traktorn skulle man då ha en solenoid eller dragande magnet som påverkar armen på dieselpumpen via nåt länkage som inte stör normala funktionen.
Är det någon som byggt nåt liknade som kan dela med sig av lösning på länkage, vilken typ av soleniod som kan användas, hur stark den behöver vara, kapsling för att klara väder å vind etc? Finns ju en del stoppmagneter tex. Slaglängd behöver iaf vara minst 20-25mm beroende på hävarm på länkage. Kanske behövs en fjäder mellan om det blir en för häftig rörelse med en magnet som slår.
Tacksam för tips!



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Justera varvet på traktorn utifrån hypron

alias  
#710243 Har ett vagt minne av att @Vardon gjort något liknande till en Hypro 300 på en Valmet 405, men är inte helsäker.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Justera varvet på traktorn utifrån hypron

Vardon  
#710248 På 405an satte jag ett elektriskt ställdon som drog gaspedalen via en vajer. Justera vajerlängden till rätt varvtal. Det skötte jag sen via fjärrkontroll.

Mitt råd är att gör det via fjärr det är smidigt när man vinschar och du slipper mycket kabeldragning. Vilken lösning du än väljer skulle jag säga det är svårt att justera in rätt varvtal så gör med justermån.

Fergusson som är modernare har jag två varianter dels knappen som startar kraftuttaget och ställ in arbetsvarvtalet. Jag tänkte parallella knapparna höj/sänk och kraftuttag bak på hypron för att lyfta och hänga dit kranen.

Sen har den en elektriskgivare på fotgasen som bråkade så jag köpte en ny och kopplade in den via växlade relä. Så antingen fotgas eller så växlar den till inställt varvtal men när jag skulle pröva den live så gick det inte och sen tappade jag fjärren , kanske bara vara batteriet så långt hann jag aldrig komma.

Användarvisningsbild

Re: Justera varvet på traktorn utifrån hypron

Vardon  
#710249 Från när det begav sig

Vardon - Vad var det senaste ni byggde??

Användarvisningsbild

Re: Justera varvet på traktorn utifrån hypron

MrStraightpull  
#710271 Sett att detta finns som färdigt paket hos någon av de som säljer lunningsvinchar

Avatar Fallback

Re: Justera varvet på traktorn utifrån hypron

mikael_s  
#710272 Jag var inne på samma som Vardon och köpte ett billigt centrallås-kit på ebay för att testa. Starkt nog ställdon men inte så lång räckvidd på fjärren. Men det blev aldrig av att jag installerade.

Istället har jag en spak ute på NIAB'en med en vajer som hakar på handgasspaken inne i traktorn.

Bild

Avatar Fallback

Re: Justera varvet på traktorn utifrån hypron

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710281 ...
Senast redigerad av getost91 mån 06 feb 2023, 15:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Justera varvet på traktorn utifrån hypron

MrStraightpull  
Avatar Fallback

Re: Justera varvet på traktorn utifrån hypron

Amatörhuggare 62  
#710314 När jag hade Vimeken och Boxern.
Så använde jag en torkarmotor.
Från en skrotad Peugeot.
Var hävstång på den.
Å så en vajer till gasreglaget på pumpen.
Motorn fäste jag på lastarfästet.
Å så en sladd bort t vimeken.
Där en fjädrande vippa satt.
Så från hög tomgång (lagom t vinschen)
Å till bra varv för Stanley sågen.

Användarvisningsbild

Re: Justera varvet på traktorn utifrån hypron

Suneland  
#710324 Jag sparade en fönsterhiss för att köra en hydraulspak elektriskt, men en handgas eller dylikt torde gå finfint det med 👍

Användarvisningsbild

Re: Justera varvet på traktorn utifrån hypron

Vardon  
#710357
getost91 skrev:Vid beställning av radiostyrning till traktorn finns det någonting som liknar en hydraulcylinder men som påverkas i läge av en elmotor. regleringen blir visserligen trådlös, men borde finnas att få tag på med kabel också om man bara vet vad man letar efter.
Sparar mycket bränsle i längden att kunna reglera gas efter behov!


Så hade jag det på valmeten, beroende på när jag slutade gasa. Ingenting jag använde eftersom oftast behövs arbetsvarvtalet och snålar man och det suger till med vinschen så la traktorn av och det är irriterande. Så numera kör jag bara arbetsvarv eller tomgång.

Användarvisningsbild

Re: Justera varvet på traktorn utifrån hypron

JohannesG  
#710365 Det går även att använda en 24v motor som rullar upp ett snöre, som en liten vinsch. En 24v motor bör inte ta skada av att stå stilla när den bara belastas med 12v (lite mer i praktiken). Vimek styrde vinschen så på G30. En motor som rullade upp ett snöre som drog i spaken för vinschen.

Ett annat alternativ som dock inte är svar på trådstartarens fråga, är att om traktorn tillåter kan man köra på 1000pto då kan man hålla sig strax över tomgång hela tiden. Förutsätter dock att traktorn har 1000 varvs pto och orkar med att dra runt detta. Också viktigt att inte av misstag övervarva pumpen.

Användarvisningsbild

Re: Justera varvet på traktorn utifrån hypron

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710374
1619090208_s-l1600.jpg

https://www.ebay.co.uk/itm/384053265206 ... 1195.m1851

På Ebay säljs denna actuator som kan stoppas i vilket läge som helst och låser där.
Den slår även av strömmen när den kommer till ytterläge.
Ser väldigt behändig ut och ryms nog under motorhuven.

Avatar Fallback

Re: Justera varvet på traktorn utifrån hypron

källefall8  
#710446 Många bra idéer!
@mikael_s
Har du nån bild på hur vajern kopplas mot handgasen i traktorn? Att jag först snöat in på elektriskt var för att jag ville ha det så smidig som möjligt att koppla på processorn men du kanske har nån smart enkel lösning? :)
Beror ju förstås oxå på traktormodell.

   TS
Avatar Fallback

Re: Justera varvet på traktorn utifrån hypron

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#711277 ...
Senast redigerad av getost91 mån 06 feb 2023, 15:07, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).