Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 1067955 visningar 89 följer Svara, dela mm...  

Re: Dieselbilar förbjuds?

tallen100  
hlb skrev:Tallen: En gång hade mitt bromsok hängt sig p.g.a. brist på motion. Jag märkte det på bränsleförbrukningsinstrumentet. Normalt 0.52 blev 0.62. När jag kom hem efter ca 3 mil, hade belägget brunnit upp.

Ja det är sånt som händer dom som Kan köra ekonomiskt och miljövänligt.
elbil borde iaf bli väldigt oekonomiskt om man måste bromsa sej fram, såna dumheter är man inte van vid🤣
Senast redigerad av tallen100 tis 27 apr 2021, 19:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Dahla72  
#711073Nu är det inte meningen att man ska ligga och bromsa. Man laddar batterierna vid det som motsvarar motorbroms.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Dahla72 skrev:Nu är det inte meningen att man ska ligga och bromsa. Man laddar batterierna vid det som motsvarar motorbroms.

Jo men det är ju inte lätt att fatta när man inte vet hur en elbil fungerar. Därför känns det lite meningslöst med en diskussion när man diskuterar med någon som inte kan grunderna med en elbil.

Användarvisningsbild

hlb  
#711075Om du menar mig har jag tillräckligt med kunskaper i ellära. Ser ut som att du är i underläge. Du googlar ju bara.😀

Användarvisningsbild

hlb  
#711076Att jag inte rör bromsen i onödan bevisas av att jag kört min BMW 11000 mil, fortfarande med originalbelägg och besiktigad i mars utan anmärkning.

Användarvisningsbild

Dahla72  
#711080Då är du ju den ultimata elbilsföraren, bromsar inte i onödan och mycket laddning 😀 Köp en elbil.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Vedproducent skrev:
hlb skrev:Om du bromsar bort 20% av energin borde du nog lära dig köra bil.

Eller så lär du dig grunderna hur en elbil fungerar jämfört med en fossildriven bil.

Det där var inte så snällt formulerat. Hade det inte varit bättre att, för de som inte har förstått funktionen, försöka beskriva att elbilar och hybrider laddar batteriet både när man bromsar med pedal och när man bromsar med bara motorbroms. Hybrider (i alla fall Toyota) har dessutom ett extra motorbromsläge i växelspaken för att användas vid t.ex. körning nerför branta berg och som motsvarar en manuell nerväxling från t.ex. 5:an till 2:an eller 3:an och som genererar mer ström till batteriet än att bara släppa pedalen i det vanliga Drive-läget.

Således är det ganska lite som försvinner i värme och även med en hybrid kan man behöva bromsa till lite extra då och då för att inte skivor skall rosta och ok kärva.

jannee  
#711101När man var ung och körde som en biltjuv hade man aldrig några problem med bromsarna, fick bara byta belägg titt som tätt.
Numera får man i stället plocka ned skiten innan varje besiktning och smörja upp det som går, just p.g.a. att man kör s.a.s. ekonomiskt.
Vilket som sedan är mest ekonomiskt kan man diskutera.
Undrar om inte just elbilarna kommer att få ordentliga problem med bromsarna, framför allt när de börjat åldras.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
th skrev:
Vedproducent skrev:
hlb skrev:Om du bromsar bort 20% av energin borde du nog lära dig köra bil.

Eller så lär du dig grunderna hur en elbil fungerar jämfört med en fossildriven bil.

Det där var inte så snällt formulerat. Hade det inte varit bättre att, för de som inte har förstått funktionen, försöka beskriva att elbilar och hybrider laddar batteriet både när man bromsar med pedal och när man bromsar med bara motorbroms. Hybrider (i alla fall Toyota) har dessutom ett extra motorbromsläge i växelspaken för att användas vid t.ex. körning nerför branta berg och som motsvarar en manuell nerväxling från t.ex. 5:an till 2:an eller 3:an och som genererar mer ström till batteriet än att bara släppa pedalen i det vanliga Drive-läget.

Således är det ganska lite som försvinner i värme och även med en hybrid kan man behöva bromsa till lite extra då och då för att inte skivor skall rosta och ok kärva.

Det är möjligt men när hlb är på det humöret och alla andra är ute och seglar spelar det ingen roll vilken fakta han får. Han har rätt i alla fall och alla andra fel. Trots att han motbevisas hela tiden. Men det är nog lite sent att lära om. Så han får tro vad han vill.

r93  
#711112Du tror inte ditt raljerande om ”fossilbilar” har något att göra med attityden i tråden?

Om man laddar en tesla med el från ett kolverk, är det då en fossilbil ?

Likaså hör man sällan fossiltraktor, fossilskördare eller fossilatv...

Användarvisningsbild

Vedproducent  
r93 skrev:Du tror inte ditt raljerande om ”fossilbilar” har något att göra med attityden i tråden?

Om man laddar en tesla med el från ett kolverk, är det då en fossilbil ?

Likaså hör man sällan fossiltraktor, fossilskördare eller fossilatv...

Svarade ursprungligen på en vettig fråga av Johannes om elbilars förbrukning laddade med diesel från ett elverk. Med fakta och testresultat blev jag som vanligt påhoppad av hlb att jag är ute och seglade. Ja den attityden är mycket tråkig när det som efterfrågas besvaras med riktig fakta.

Användarvisningsbild

JörgenO  
Vedproducent skrev:Det som gör att förbrukningen blir så mycket lägre är ju att elbilen tar hand om energin när du bromsar mm. En stor Tesla har ju mycket lägre förbrukning än en motsvarande fossilbil skulle haft med samma vikt och storlek. Så visst sänker du förbrukningen ordentligt även om du laddar med dieseldrivet elverk.

Hej alla (friskriver mig att jag inte vet nåt, inte propagerar för nåt utom möjligen att de som inte använder bromsarna på sin BMW borde inte ha en BMW 😀 )
Jag är sen två veckor tillbaka ägare till en helt ny BMW 4-serie coupe. Den är en mildhybrid som har en 10kW elmotor som enbart laddas vid inbromsning o motorbroms och sen hjälper bilen vid acceleration eller "segling" som BMW kallar det. och syftet är att få ner bränsleförbrukningen.
Det mitt inlägg handlar om är att det är inga stora besparingar det handlar om att återvinna kraften från bromssystem, max nån cl/mil vid blandad körning. Jag hade en likadan bil innan med samma uppsättning (2l dieselmotor, AWD, 4series coupe). Den var väldigt bränslesnål och vid vanlig användning låg den runt 0,55/mil. Den nya skall officiellt dra 0,48 vid blandad körning. Jag har kört 120mil med den nya och bränsleförbrukningen är så här långt 0,58 men då är det mest två söner runt 20 som kört den så det kommer att bli lägre. Även de officiella siffrorna (som jag inte har i huvudet just nu visade att den skulle dra 4-5cl mindre än den förra modellen, så... Ja, elmotorn leder till bättre utnyttjande av energin men jag skulle inte beteckna bränsleförbrukningen som "mycket lägre" pga detta. Men detta är mina erfarenheter såhär långt, det kanske ändras.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#711154Fin beskrivning Jörgen tack. Energibesparingen beror nog allra mest på vilken typ av vägar du kör. Mest effektivt är det ju på kuperade vägar och inne i stan. Men många tillverkare anger cirka 15 procents lägre energiåtgång som tex Volvo på mildhybriderna. Tänker inte ge mig in i någon diskussion där det handlar om någon cl hit eller dit. Tekniken finns och den spar energi som påverkas av var du kör och hur du kör. lbland mer och ibland mindre.

https://www.nyteknik.se/fordon/volvo-ca ... or-6949314

Användarvisningsbild

JörgenO  
#711155Hm... skillnaden mellan 0,55 o 0,48 är ju ändå 15% så när jag tänker efter så kanske jag förringar den lilla elmotorns bidrag till totalen.

Den kan användas som extraknuff vid acceleration (riktigt roligt o fjärran från forna tiders 300D) och även hjälpa till o avlasta motorn när man kör i marchfart på 90väg t.ex.

jannee  
#711156Oberoende om du kör en ren elbil, hybrid eller en fossildriven är det till syvende och sist körsättet som avgör bränsleförbrukningen (energiåtgången).
Långkörning, mjukt körsätt + dessutom en hastighet långt under den tillåtna som anges på vägskyltar gör att du kan spara decilitrar/mil.
Stor betydelse har också vikt men även bredd på däck och däcktrycket.
Vind och väder, regn och blåst kan höja bränsleförbrukning radikalt.
Dessutom är moderna bilar/motorer generellt bränslesnålare än äldre dito.
En fyrcylindrig motor tar mindre bränsle än en sex eller åttacylindrig dito, även vid samma effektuttag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).