Skogsmiljö och Trädlära

Paulownia - trädet som slår allt?

286 inlägg 140273 visningar 52 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

NizzeL  
#703637 När jag sått frön, så sätter jag om dom (en och en) i större och större krukor, till ca 12 - 15 cm i diameter.
Sen får dom växa så och bli 2-3 dm, samt ordentligt rotsystem.
Sätter ut när det blir varmt i jorden, och vattnar med rotvattnare för att få rötterna att söka sig nedåt.
Håller till i Mälardalen.
Lycka till 👍

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#703640 Vid mina tidigare försök startade jag i andra delen av april men med hjälp av en växthuslampa och rumstemperatur. Jag beräknar, ca 2 veckor på groddning ( i vattenbad och växthuslampa 12 /dygn). Groddarnas storlek är därefter ca 2 cm. Därefter plantering i kruka. Låt krukorna stå under växthuslampa eller växthus ca 6-7 veckor och utplantering på permanent plats blir då vid midsommar.
Detta har fungerat för mig men andra har säkert andra förslag.
Några tips :
startar du tidigare kommer du få större plantor som tar också större plats. Har du ett växthus är det inget problem.
Om du har möjlighet, försök härda plantorna för solljus innan utplantering, annars riskerar du att få brännskador på bladen.
Plantorna behöver mycket näring för att växa optimalt. Under tiden du har de i kruka så fungerar det med 3 ml växtnäring per en liter vatten. Vid utplantering ges exempelvis en giva med 4-500 g NPK eller liknande. Om du ger konstgödning ska den vara klorfri. Paulownia gillar inte klor.
Se till att plantorna alltid har fuktig jord.
Lycka till

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Ljusåsen  
#704110 Jag hittade ett danskt företag på Facebook som sålde sticklingar, så igår beställde jag 100st 20st av 5 olika sorter. Har ett litet hygge nu på 0,3ha som är gamal åkermark där jag tänkte peta ner dom

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Ljusåsen  
#704144 Dom hette 3BFE, 3B07, 3BSH, 3B01 och 3B03
Företaget heter Paulownia.dk och kostade 1500kr för 100st

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#704217 Spännande. Återkom gärna hur det utvecklar sig.

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

0312frjo  
#710726 Hej hur gör ni när ni sår fröna? har haft svårt att få dem att gro.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#710791 Kan vara att du har fått dåliga frön.
Annars lägg fröna i en burk med vatten. Ha de under en växthuslampa ca 16 timmar/dag i ca 14 dagar.
Jag har planterat de groddar jag är intresserad av i dag och håller resterande som reserv den närmaste veckan. Så är du i närheten av Ängelholm den närmaste veckan kan du få överblivna groddar.

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

0312frjo  
#710827 Okej tack, ska fröna vara dränkta i vattnet eller ska de ligga och flyta på ytan med ytspänning?
Jag bor runt Jönköping så är inte nära Ängelholm men tack ändå.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#710841 Jag har dränkt mina. Groddarna simmar i vattnet.
Om någon annan är intresserade av groddarna kan ni höra av er. Obs endast avhämtning 🙂

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

norrskog  
#711232 Jobbar i Örkelljunga men sjukskriven nu. Kan höra av mig nästa vecka

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#711278 Jag är bortrest nästa vecka men har föräldrarna i Örkelljunga. Du kan hämta dem där. Ta med egen glasburk.
Tid och plats och vidare kontakt tar vi via PM

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#713527 I dag blev det omplantering. Nu får de stå ute i sitt "växthus"

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Atakilla  
#716634 Fråga till er med mer erfarenhet av nedklippning. Mitt träd som planterades ut förra våren klippte jag ner 1:a maj i år. Förvedad stam ca 1.5cm. I slutet av maj fick jag bekräftat att den överlevt den förhållandevis kalla vintern och gav då en giv med ett par hundra gram NPK. Dessvärre med klor i upptäckte jag sedan, men den verkar ha klarat sig bra ändå.
Värmen har satt fart på den ordentligt nu och det är ca 10 rotskott som frodas.
Höjd 35cm och bredd 50.

Är det för många skott? Borde jag klippa ner de minsta 7-8 så att trädet kan fokusera sin energi på de bästa skotten?

Mvh

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#716638 Jag hade behållt 2 av de största och rakaste. När den största är ca 1 m hög hade jag tagit bort den mindre.
Alternativt är att du låter den friväxa i år för att stärka rotsystemet ytterligare ett år och satsa på ett skott nästa år.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716654 Räknas inte Paulownia som en invasiv art?
Jag skulle då inte plantera på min mark!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).